Kierunki polityki oświatowej
Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
- Prawda, dobro i piękno – w drodze do dojrzałości i odpowiedzialnych decyzji
- Prawda, dobro i piękno we współczesnym systemie wartości
- O asertywności i nonkonformizmie – kształtowanie postaw, warunkujących umiejętność podejmowania odpowiedzialnych decyzji
- Szacunek, odpowiedzialność i miłość, jako elementy wspomagania wychowawczej roli rodziny
- Wychowanie do wartości i kształtowanie postaw społecznych
Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
- Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w placówce oświatowej
- Dzieci cierpią po cichu – czy i jak można im pomóc? Nauczyciel w obliczu nowego wyzwania wychowawczego
- Nauczyciel wychowania do życia w rodzinie, jako przyjazny przewodnik
- Wsparcie uczniów w sytuacji kryzysowej z wykorzystaniem pracy w zespołach nauczycieli
- Wychowanie do życia w rodzinie – nowoczesny i tradycyjny model rodziny
- Szacunek, odpowiedzialność i miłość, jako elementy wspomagania wychowawczej roli rodziny
- Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny – wdrażanie i przykłady realizacji
Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, m.in. przez umożliwienie uczenia się języka łacińskiego już od szkoły podstawowej.
Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej.
- Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów z Ukrainy
- Integracja klasy w edukacji uczniów z doświadczeniem migracyjnym
- Projekt, jako metoda integrująca uczniów z doświadczeniem migracyjnym ze środowiskiem klasowym i szkolnym
- Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym
- Każdy uczeń jest ważny – funkcjonowanie oddziału szkolnego, w którym uczą się dzieci cudzoziemskie
- Gdy język polski jest barierą – praca z uczniem obcokrajowcem lub powracającym z zagranicy
Doskonalenie systemu kształcenia zawodowego we współpracy z pracodawcami – wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030.
- Zintegrowany System Umiejętności – jak rozwijać kompetencje osobiste i zawodowe?
- Zawody przyszłości – czyli jak kształtować kompetencje niezbędne na nowoczesnym rynku pracy
- Kim będę? Zawody przyszłości i kompetencje niezbędne na rynku pracy
Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych
- W jaki sposób kształtować u uczniów krytyczne podejście do świata cyfrowego
- Laboratoria przyszłości – 3w1 w metodologii STEAM
- Tablice interaktywne i monitory multimedialne cyfrowym środowiskiem pracy nauczyciela
- Koniec z e-wykluczeniem dorosłych, czyli jak rozbić cyfrowy mur?
- Cyfrowy imigrant, czy tubylec? Jak kształtować umiejętności cyfrowe u nauczycieli i uczniów
- Cyfrowi przyjaciele nauczyciela – canva, wordwall, learningapps, padlet, mentimeter, sway
- Cyfrowy smoczek/cyfrowa smycz – czyli o roli urządzeń i treści cyfrowych w życiu dzieci
Wsparcie nauczycieli i innych członków społeczności szkolnych w rozwijaniu umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów, w szczególności z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.
- Tajniki fotografii i filmowania – praktyczne warsztaty
- Innowacyjny druk 3D na zajęciach lekcyjnych
- Robotyka na zajęciach lekcyjnych – sposób na naukę i zabawę
Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.
- Jakość kształcenia i jej wpływ na sukces edukacyjny uczniów
- Fakty i mity w edukacji. Jakie metody nauczania mają poparcie w badaniach naukowych?
- Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych