Kierunki polityki oświatowej
Realizacja kierunków polityki oświatowej państwa
Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, w tym wsparcie powrotu do szkół języka łacińskiego jako drugiego języka obcego.
Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie
- W drodze do dojrzałości i odpowiedzialności
- Dobro we współczesnym systemie wartości
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziny – rola i kompetencje szkoły
- Diagnoza zapotrzebowania na treści wychowawcze i profilaktyczne
- Program wychowawczo-profilaktyczny
- Nauczyciel wychowania do życia w rodzinie, jako przyjazny przewodnik
- Wychowanie do życia w rodzinie – nowoczesny i tradycyjny model rodziny
- Szacunek, odpowiedzialność i miłość, jako elementy wspomagania wychowawczej roli rodziny
Doskonalenie kompetencji dyrektorów szkół i nauczycieli w zakresie warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego
- Jak oceniać uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – praktyczne rozwiązania
- Ocenianie kształtujące w szkole i jego rola
- Ocenianie wewnątrzszkolne – jak zgodnie z przepisami oceniać umiejętności i zachowanie uczniów?
- Sztuka formułowania celów i określania kryteriów sukcesu ucznia na lekcji
- Kiedy i jak udzielać informacji zwrotnej wspierającej proces uczenia się uczniów?
- Ocenianie w szkole ponadpodstawowej
- Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów z Ukrainy
- Doskonalenie kompetencji nauczycieli w zakresie warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego
- Jak oceniać zachowanie uczniów? Zasady, kryteria i zapisy w statucie szkoły
- Te straszne testy – zbędne obciążenie, czy skuteczna metoda? Czyli jak efektywnie uczyć, oceniać i projektować pracę własną uczniów
Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego
- Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów z Ukrainy
- Integracja klasy w edukacji uczniów z doświadczeniem migracyjnym
- Projekt, jako metoda integrująca uczniów z doświadczeniem migracyjnym ze środowiskiem klasowym i szkolnym
- Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym
- Każdy uczeń jest ważny – funkcjonowanie oddziału szkolnego, w którym uczą się dzieci cudzoziemskie
- Gdy język polski jest barierą – praca z uczniem obcokrajowcem lub powracającym z zagranicy
Rozwój kształcenia zawodowego i uczenia się w miejscu pracy w partnerstwie z przedstawicielami branż
- Zintegrowana Strategia Umiejętności – jak rozwijać kompetencje osobiste i zawodowe?
- Kim będę? Zawody przyszłości i kompetencje niezbędne na rynku pracy
Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej.
Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny
- Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET) i wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania ucznia (WOPFU)
- Współpraca nauczycieli, specjalistów i instytucji zewnętrznych, jako element wsparcia dzieci, uczniów i rodzin
- Planowanie i organizacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (WWRD)
- Wsparcie uczniów w sytuacji kryzysowej z wykorzystaniem pracy w zespołach nauczycieli
- Rola nauczyciela wspomagającego w procesie udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej
- Rola pedagoga specjalnego i nauczyciela współorganizującego kształcenie specjalne
Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.
- W jaki sposób kształtować u uczniów krytyczne podejście do świata cyfrowego
- Tablice interaktywne i monitory multimedialne cyfrowym środowiskiem pracy nauczyciela
- Sztuczna Inteligencja w edukacji – nowe horyzonty nauczania
- Koniec z e-wykluczeniem dorosłych, czyli jak rozbić cyfrowy mur?
- Cyfrowy imigrant, czy tubylec? Jak kształtować umiejętności cyfrowe u nauczycieli i uczniów
- Cyfrowi przyjaciele nauczyciela – canva, wordwall, learningapps, padlet, mentimeter, sway
- Cyfrowy smoczek/cyfrowa smycz – czyli o roli urządzeń i treści cyfrowych w życiu dzieci