fbpx
A-Z Centrum Rozwoju Edukacji

Wspomaganie wychowawczej roli rodziny – rola i kompetencje szkoły

Nauczyciele nieustannie szukają skutecznych metod motywowania uczniów, rozwiązywania problemów, konstruktywnej współpracy z rodzicami, a dyrektorzy – na budowania zespołu nauczycieli pełnych zapału do pracy. Proponowane szkolenie, oparte na metodach warsztatowych, pozwoli na praktyczne poznanie sposobów wspierania ucznia i jego rodziny, określania potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, poznawania metod oddziaływania na rodzinę i wzmacniania nauczycieli. Zajęcia wpłyną także na wzrost kompetencji liderskich uczestników oraz pozwolą na wspólne, zespołowe zaplanowanie skutecznych działań w obszarze wspomagania wychowawczej roli rodziny.

 

Program szkolenia:

 

1. Zasady i normy – rola rodziny w rozwijaniu systemu wartości u dzieci

 

  • Nauczyciel jako specjalista
  • Określenie zakresu odpowiedzialności nauczycieli za proces wsparcia dzieci i rodziny
  • Budowanie i realizowanie wizji szkoły przyjaznej dziecku

 

2. Budowanie z rodzicami relacji opartej na zaufaniu

 

  • Określenie oczekiwań i potrzeb obu stron
  • Kontakty z „trudnymi rodzicami”
  • Charakterystyka rodziny dysfunkcyjnej
  • Postawy rodziców, a potrzeby dzieci
  • Prowadzenie rozmów z rodzicami
  • Włączanie rodziców do współpracy
  • Rola kontraktu

 

3. Sposoby wspomagania rodziców/opiekunów w procesie wychowania

 

  • Określanie celu
  • Etapy i formy budowania współpracy z rodzicami/opiekunami
  • Spotkania interwencyjne
  • Rozpoznawanie i reagowanie na problemy w rodzinach uczniów

 

4. Diagnoza potrzeb rozwojowych uczniów

 

  • Analiza środowiska rodzinnego i szkolnego
  • Określanie czynników ryzyka i czynników chroniących
  • Metody diagnozy
  • Wyjaśnianie zaobserwowanych trudności
  • Wpływ rozpoznanych trudności na funkcjonowanie ucznia

 

5. Kształtowanie u uczniów sprawności w czynieniu dobra

 

  • Budowanie pozytywnego nastawienia u uczniów
  • Kształcenie pożądanych społecznie kompetencji i postaw
  • Czy i jak rozmawiać z uczniami o tym, czym jest dobro?
  • Zachowania prospołeczne – czym są i jak je kształtować?

 

6. Realizacja programu wychowawczo-profilaktycznego

 

  • Harmonogram działań
  • Zasady współpracy nauczycieli przy realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego
  • Dokumentowanie współpracy
  • Prawidłowe tworzenie planów wychowawczych
  • Ewaluacja programu programu wychowawczo-profilaktycznego

Zamów szkolenie

Formularz

Proszę uzupełnić to pole. Proszę uzupełnić to pole.
Proszę uzupełnić to pole. Proszę uzupełnić to pole. Proszę wprowadzić prawidłowy adres email.
Proszę wprowadzić uwagi
Proszę o wyrażenie zgody.
Proszę o wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych.