Realizacja kierunków polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/24 – praktyczne rozwiązania
Minister Edukacji i Nauki, w celu realizacji zadań dotyczących nadzoru pedagogicznego, ustala podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa – tak mówi ustawa Prawo oświatowe, natomiast dyrektor jest zobowiązany do wdrożenia tych kierunków w szkole i sprawdzenia ich realizacji w nadzorze wewnętrznym. Żeby stało się to możliwe, dyrektor musi włączyć kierunki polityki oświatowej państwa w dokumenty planistyczne szkoły, takie jak Plan pracy szkoły lub Program wychowawczo profilaktyczny – wszystko w zależności od tego, czego dany kierunek dotyczy. Nauczyciele muszą kierunki polityki oświatowej państwa poznać i zaplanować ich realizację w swoich działaniach. Dopiero wtedy ze spokojem można podjąć działania kontrolne w nadzorze.
Plan nadzoru pedagogicznego musi uwzględniać nie tylko wnioski z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w szkole w poprzednim roku szkolnym, ale także podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa (§ 23 ust.2 rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego).
Jak włączyć kierunki polityki oświatowej państwa w dokumenty planistyczne szkoły? Jak kontrolować ich realizację w nadzorze pedagogicznym? Zapraszamy po praktyczne rozwiązania i gotowe wzory dokumentów.
Program szkolenia:
1. Kierunki polityki oświatowej w prawie – konieczność, obowiązek ustawowy czy tylko wymaganie wizytatorów – analiza zapisów ustawy Prawo Oświatowe, w tym art. 60., dotyczącego uzupełniających przepisów o nadzorze oraz planowanych konsekwencji za niewykonanie zaleceń po kontroli
- Analiza zapisów ustawy Prawo oświatowe, w tym art. 60., dotyczącego uzupełniających przepisów o nadzorze oraz planowanych konsekwencji za niewykonanie zaleceń po kontroli
- Analiza zapisów rozporządzenia w sprawie nadzoru, w tym zapisów dotyczących nadzoru wewnętrznego i ustaleń dotyczących planu nadzoru
Omówienie poszczególnych kierunków polityki oświatowej z analizą zadań nauczycieli oraz wskazaniem działań w materiałach planistycznych szkoły i działań w nadzorze dyrektora szkoły
2. Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, w tym wsparcie powrotu do szkół języka łacińskiego jako drugiego języka obcego
- Zdefiniowanie założeń edukacji klasycznej
- Zdefiniowanie wartości wskazanych w kanonie edukacji klasycznej, platońskiej triady wartości PIĘKNO – DOBRO – PRAWDA
- Wdrażanie wychowania do wartości w praktyce szkoły
- Piramida wartości,
3. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie
- Zasady organizacji zajęć edukacja do życia w rodzinie, w tym zadania wychowawców i nauczyciela edukacji
- Analiza przykładowego arkusza kontroli dotyczącego organizacji zajęć wychowanie do życia w rodzinie
- Diagnoza wychowawcza i diagnoza pracy szkoły – przykładowe arkusze diagnostyczne
- Budowa programu wychowawczo – profilaktycznego, wynikająca z przepisów prawa
- Kształtowanie postaw prospołecznych
- Analiza przykładowego arkusza kontroli, dotyczącego budowy programu wychowawczo profilaktycznego i jego adekwatności do diagnozy oraz arkusza kontroli realizacji zadań programu wychowawczo-profilaktycznego
4. Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej
- Przykładowe działania nauczycieli na rzecz aktywności fizycznej uczniów
- Uwzględnienie tych działań w planie pracy szkoły i planach wychowawców klas oraz w nadzorze pedagogicznym
- Rozwiązania i projekty propionowe w tym zakresie przez ministerstwo, w tym platforma talentów sportowych i zmiana podstawy programowej wychowania fizycznego
5. Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny
- Zadania pedagoga, pedagoga specjalnego i psychologa w zakresie wsparcia dla dzieci
- Zadania wychowawcy w zakresie organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Dokumentowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Dostępność specjalistów na terenie szkoły
6. Ustalenie kierunków doskonalenia i obszarów wsparcia dla nauczycieli w pozostałych kierunkach polityki oświatowej państwa
- Doskonalenie kompetencji dyrektorów szkół i nauczycieli w zakresie warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego
- Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego
- Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji
- Rozwijanie umiejętności uczniów i nauczycieli z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria przyszłości”
Zamów szkolenie

Formularz
