Edukacja włączająca w szkole
Włączanie, to proces wychodzenia naprzeciw różnorodnym potrzebom wszystkich dzieci i młodzieży, poprzez zwiększanie ich uczestnictwa w nauce, kulturze i życiu społecznym oraz eliminację wszelkich form wykluczania w edukacji (UNESCO 2003, 2009).
Ministerstwo Edukacji Narodowej podjęło działania, mające na celu podniesienie jakości edukacji włączającej w codziennej praktyce przedszkoli i szkół. Obejmują one przygotowanie założeń zmian legislacyjno-organizacyjnych w ramach Programu Wsparcia Reform Strukturalnych Komisji Europejskiej we współpracy z Europejską Agencją do spraw Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej.
Idea edukacji włączającej opiera się na społecznym modelu niepełnosprawności, w myśl którego to nie dziecko należy zmieniać i przystosowywać do systemu szkolnego, lecz odwrotnie – szkoła i system nauczania muszą się zmienić tak, by wyjść naprzeciw indywidualnym potrzebom wszystkich dzieci – sprawnych i z niepełnosprawnościami. Włączanie nie oznacza więc asymilacji, tzn. podciągania wszystkich dzieci do jednego wzorca. Podstawową jego zasadą jest elastyczność – tzn. uznanie, że dzieci mogą uczyć się w różnym tempie, a nauczyciele powinni umieć wspierać ich naukę w sposób dostosowany do ich zróżnicowanych potrzeb, uzdolnień i tempa rozwoju (zob. Firkowska-Mankiewicz 2008).
Zapraszamy na szkolenie, w czasie którego przybliżymy zasady edukacji włączającej, zgodne z europejskimi wymaganiami i potrzebami edukacji uczniów z SPE.
Program szkolenia:
1.Nauczanie włączające a nauczanie integracyjne – zasadnicze różnice
- Wprowadzenie do szkolenia /cele, korzyści, metody, program/
- Zadanie w grupach Rozpoznanie możliwości i obszarów do rozwoju ucznia z SPE
- Podobieństwa i różnice- edukacja integracyjna a edukacja włączająca
2. Zasoby dzieci z niepełnosprawnością – włączanie pozytywne
- Edukacja włączająca – wszystkie dzieci (także te z niepełnosprawnościami) mogą i mają prawo uczyć się w szkołach ogólnodostępnych, najbliższych miejsca zamieszkania (Lipsky, Gartner 1997),
- Praca indywidualna- określenie zasobów i mocnych stron ucznia z SPE
- Omówienie, wnioski
3. Nauczanie włączające a neuroróżnorodność
- Prezentacja ppt.: Neuroróżnorodność a neurotypowość
- Zmiana mentalna – sugestie do autorefleksji
4. Edukacja włączająca przykłady dobrych praktyk
- Zadanie w grupach – ćwiczenie utrwalające kompetencje w sferze rozpoznawania obszarów wspierających rozwój i obszaru trudności ucznia
- Tworzenie planu działania pedagogiczno-terapeutycznego w pracy z uczniem wg. zasad edukacji włączającej
- Omówienie i wnioski
5. Pokonywanie barier: mentalnych, psychologicznych, edukacyjnych, technicznych, organizacyjnych i architektonicznych
- Omówienie barier i sposobów ich pokonywania
Zamów szkolenie

Formularz
