Szkoła bez prac domowych – regulacje prawne i praktyczne wskazówki
FORMULARZ REJESTRACYJNY ZNAJDUJE SIĘ NA DOLE STRONY
Od kwietnia obowiązują nowe przepisy dotyczące prac domowych w szkołach podstawowych. Dzięki temu uczniowie i uczennice mają zyskać więcej czasu na przygotowanie się do lekcji, rozwijanie zainteresowań, aktywność fizyczną i odpoczynek. Zatem nie zadajemy, ale czy wszystkich? Jaki będzie wpływ tych regulacji na proces uczenia?
Zadaniem nauczyciela jest takie gospodarowanie czasem na lekcji, by uczeń opanowywał podstawowe umiejętności i zdobywał wiedzę w trakcie zajęć edukacyjnych. To nie jest łatwe zadanie – czy potrafimy tak zorganizować skuteczne uczenie w rzeczywistości szkolnej, żeby nie zadawać prac domowych? Jak to zrobić? Jak przekonać rodziców, że to słuszna decyzja? Jak zachęcić uczniów do działań w zakresie własnego rozwoju i na rzecz systematycznej pracy, nie mając do dyspozycji stopni?
Program szkolenia:
1. Regulacje prawne i wyniki badań dotyczące odrabiania prac domowych
- Jak rozumieć zapisy prawa dotyczące oceniania?
- Co dla procesów uczenia wynika z ograniczenia zadawania prac domowych?
- Wyjaśnienie pojęć używanych w rozporządzeniu, w tym jak rozumieć prace domowe praktyczno-techniczne
2. Rola i rodzaje prac domowych w procesie uczenia
- Prace domowe pisemne i ustne
- Prace domowe teoretyczne, praktyczne i praktyczno-techniczne
- Prace domowe usprawniające motorykę małą w klasach I-III
3. Rozwiązania praktyczne dotyczące zastosowania przepisów prawa związanych z pracą domową
- Przykładowe prace domowe i sposoby ich oceniania w klasach I-III i IV-VIII
- Skuteczna informacja zwrotna – cechy i rodzaje informacji zwrotnej
4. Organizacja procesów uczenia bez pracy domowej
- Złote zasady efektywnego procesu nauczania i uczenia się – na podstawie biuletynów MEN (przygotowanych przez IBE)
- Proces uczenia z pracą domową i bez pracy domowej
- Jakie etapy procesu gwarantować na zajęciach lekcyjnych, by uczenie bez obowiązkowych prac domowych było skuteczne?
- Co w zamian za prace domowe w klasach I-III
- Jakie prace domowe zadawać w klasach IV-VIII ?
- Jak oceniać prace domowe w klasach młodszych i starszych?
- Jak włączyć uczniów i rodziców do organizacji procesów uczenia się bez obowiązkowych prac domowych?
5. Nowa rola nauczyciela uczącego, nauczyciela świetlicy szkolnej, rodzica i ucznia
- Zadania nauczyciela, nauczyciela świetlicy rodzica i ucznia po wejściu nowelizacji rozporządzenia w sprawie oceniania
WAŻNE INFORMACJE:
- Prosimy o podawanie w zgłoszeniach e-maili, z których korzystacie Państwo na co dzień – na te adresy będziemy wysyłać bezpośredni link do szkolenia online. Link do webinaru przekazujemy dzień przed szkoleniem
- Aby dołączyć do spotkania, należy przed szkoleniem kliknąć w przesłany link oraz wypełnić pola tekstowe: imię oraz adres mailowy
- Po wypełnieniu pól nastąpi przekierowanie do okna, w którym będzie wyświetlony obraz z kamery wykładowcy, prezentacja oraz czat, za pomocą którego można się kontaktować z prowadzącym i innymi uczestnikami
- Po szkoleniu, na adres mailowy podany w zgłoszeniu, zostanie wysłany link do materiałów, przygotowanych przez trenera, elektroniczny certyfikat oraz faktura
Prowadzący: Marzena Siejewicz
Była dyrektorka szkoły, nauczycielka, doradczyni metodyczna. Absolwentka ministerialnego kursu kwalifikacyjnego w zakresie umiejętności edukatorskich, profesjonalna trenerka, ekspertka w zakresie ewaluacji, członkini zespołu projektującego zmiany w systemie nadzoru pedagogicznego oraz wymagania państwa dla szkół i placówek (studia podyplomowe w zakresie nadzoru i ewaluacji). Specjalistka w zakresie oceniania i pomiaru dydaktycznego oraz analizy EWD, ekspertka w zakresie systemowego zarządzania placówkami oświatowymi (uprawnienia do wdrażania systemów ISO i kontroli zarządczej), konsultantka ds. normy ISO. Prowadziła szkolenia dla wizytatorów do spraw ewaluacji oraz dla dyrektorów szkół z ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej w ramach projektu „Program wzmocnienia efektywności nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły oraz nauczycieli w projekcie „Nauczyciel badacz”. Edukatorka z wieloletnim doświadczeniem. Prowadzi szkolenia z zakresu nadzoru pedagogicznego, prawa oświatowego, awansu zawodowego i oceny pracy nauczyciela, oceniania i informacji zwrotnej, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, metodologii pracy na lekcji, motywacji oraz dokumentacji szkolnej.
Zapisz się na to szkolenie
Wybierz termin, aby przejść do formularza rejestracji