fbpx
A-Z Centrum Rozwoju Edukacji

Szkoła bez prac domowych – regulacje prawne i praktyczne wskazówki

 


FORMULARZ REJESTRACYJNY ZNAJDUJE SIĘ NA DOLE STRONY


Od kwietnia obowiązują nowe przepisy dotyczące prac domowych w szkołach podstawowych. Dzięki temu uczniowie i uczennice mają zyskać więcej czasu na przygotowanie się do lekcji, rozwijanie zainteresowań, aktywność fizyczną i odpoczynek. Zatem nie zadajemy, ale czy wszystkich? Jaki będzie wpływ tych regulacji na proces uczenia?

Zadaniem nauczyciela jest takie gospodarowanie czasem na lekcji, by uczeń opanowywał podstawowe umiejętności i zdobywał wiedzę w trakcie zajęć edukacyjnych. To nie jest łatwe zadanie – czy potrafimy tak zorganizować skuteczne uczenie w rzeczywistości szkolnej, żeby nie zadawać prac domowych? Jak to zrobić? Jak przekonać rodziców, że to słuszna decyzja? Jak zachęcić uczniów do działań w zakresie własnego rozwoju i na rzecz systematycznej pracy, nie mając do dyspozycji stopni?

 

Program szkolenia:

 

1. Regulacje prawne i wyniki badań dotyczące odrabiania prac domowych

 

  • Jak rozumieć zapisy prawa dotyczące oceniania?
  • Co dla procesów uczenia wynika z ograniczenia zadawania prac domowych?
  • Wyjaśnienie pojęć używanych w rozporządzeniu, w tym jak rozumieć prace domowe praktyczno-techniczne

 

2. Rola i rodzaje prac domowych w procesie uczenia

 

  • Prace domowe pisemne i ustne
  • Prace domowe teoretyczne, praktyczne i praktyczno-techniczne
  • Prace domowe usprawniające motorykę małą w klasach I-III

 

3. Rozwiązania praktyczne dotyczące zastosowania przepisów prawa związanych z pracą domową

 

  • Przykładowe prace domowe i sposoby ich oceniania w klasach I-III i IV-VIII
  • Skuteczna informacja zwrotna – cechy i rodzaje informacji zwrotnej

 

4. Organizacja procesów uczenia bez pracy domowej

 

  • Złote zasady efektywnego procesu nauczania i uczenia się – na podstawie biuletynów MEN (przygotowanych przez IBE)
  • Proces uczenia z pracą domową i bez pracy domowej
  • Jakie etapy procesu gwarantować na zajęciach lekcyjnych, by uczenie bez obowiązkowych prac domowych było skuteczne?
  • Co w zamian za prace domowe w klasach I-III
  • Jakie prace domowe zadawać w klasach IV-VIII ?
  • Jak oceniać prace domowe w klasach młodszych i starszych?
  • Jak włączyć uczniów i rodziców do organizacji procesów uczenia się bez obowiązkowych prac domowych?

 

5. Nowa rola nauczyciela uczącego, nauczyciela świetlicy szkolnej, rodzica i ucznia

 

  • Zadania nauczyciela, nauczyciela świetlicy rodzica i ucznia po wejściu nowelizacji rozporządzenia w sprawie oceniania

WAŻNE INFORMACJE:

 

  1. Prosimy o podawanie w zgłoszeniach e-maili, z których korzystacie Państwo na co dzień – na te adresy będziemy wysyłać bezpośredni link do szkolenia online. Link do webinaru przekazujemy dzień przed szkoleniem
  2. Aby dołączyć do spotkania, należy przed szkoleniem kliknąć w przesłany link oraz wypełnić pola tekstowe: imię oraz adres mailowy
  3. Po wypełnieniu pól nastąpi przekierowanie do okna, w którym będzie wyświetlony obraz z kamery wykładowcy, prezentacja oraz czat, za pomocą którego można się kontaktować z prowadzącym i innymi uczestnikami
  4. Po szkoleniu, na adres mailowy podany w zgłoszeniu, zostanie wysłany link do materiałów, przygotowanych przez trenera, elektroniczny certyfikat oraz faktura

Prowadzący: Marzena Siejewicz

Była dyrektorka szkoły, nauczycielka, doradczyni metodyczna. Absolwentka ministerialnego kursu kwalifikacyjnego w zakresie umiejętności edukatorskich, profesjonalna trenerka, ekspertka w zakresie ewaluacji, członkini zespołu projektującego zmiany w systemie nadzoru pedagogicznego oraz wymagania państwa dla szkół i placówek (studia podyplomowe w zakresie nadzoru i ewaluacji). Specjalistka w zakresie oceniania i pomiaru dydaktycznego oraz analizy EWD, ekspertka w zakresie systemowego zarządzania placówkami oświatowymi (uprawnienia do wdrażania systemów ISO i kontroli zarządczej), konsultantka ds. normy ISO. Prowadziła szkolenia dla wizytatorów do spraw ewaluacji oraz dla dyrektorów szkół z ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej w ramach projektu „Program wzmocnienia efektywności nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły oraz nauczycieli w projekcie „Nauczyciel badacz”. Edukatorka z wieloletnim doświadczeniem. Prowadzi szkolenia z zakresu nadzoru pedagogicznego, prawa oświatowego, awansu zawodowego i oceny pracy nauczyciela, oceniania i informacji zwrotnej, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, metodologii pracy na lekcji, motywacji oraz dokumentacji szkolnej.

Zapisz się na to szkolenie

Wybierz termin, aby przejść do formularza rejestracji

Proszę wprowadzić prawidłowy adres email Proszę uzupełnić to pole.
Proszę uzupełnić to pole. Proszę uzupełnić to pole.
Proszę wprowadzić uwagi
Proszę wprowadzić prawidłowy adres email
Proszę wprowadzić prawidłowy adres email Proszę uzupełnić to pole.
Proszę uzupełnić to pole. Proszę uzupełnić to pole.
Proszę wprowadzić uwagi
Proszę wprowadzić prawidłowy adres email
Proszę wprowadzić prawidłowy adres email Proszę uzupełnić to pole.
Proszę uzupełnić to pole. Proszę uzupełnić to pole.
Proszę wprowadzić uwagi
Proszę wprowadzić prawidłowy adres email