Trening obserwacji zajęć lekcyjnych
FORMULARZ REJESTRACYJNY ZNAJDUJE SIĘ NA DOLE STRONY
Obserwacja zajęć przeprowadzona profesjonalnie, w atmosferze życzliwości i zaufania, to jedna z najskuteczniejszych metod wsparcia i poszerzania kompetencji nauczyciela. W jaki sposób osiągnąć właśnie taki efekt dowiedzą się uczestnicy szkolenia, przygotowanego w formie aktywnego warsztatu. W trakcie będą mogli w praktyce rozwijać swoje umiejętności w tym zakresie. Otrzymają także przykładowe arkusze obserwacji zajęć, poznają metody badawcze oraz dowiedzą się jak redagować i udzielać informacji zwrotnycgh po obserwacji.
Zapraszamy na spotkanie, na którym ustalimy:
- Jakie elementy świadczą o wartości zajęć?
- Co warto obserwować i co w wyznaczonych obszarach powinniśmy zobaczyć?
- Jak ustalać aż tak dużą liczbę punktów za wartość merytoryczną i metodyczną zajęć, co znaczy dzisiaj wartość merytoryczna i metodyczna zajęć?
- Czym jest indywidualizacja i jak ją stosować w 30-osobowej klasie?
- Jak rozliczyć realizację celów lekcji, czyli jak zobaczyć efektywność procesów uczenia?
- Jak ustalić liczbę … 30 punktów za zajęcia… żeby nie wzbudzać kontrowersyjnych reakcji nauczycieli?
- Jakie arkusze stosować w obserwacji?
W trakcie szkolenia będzie prowadzona praca w grupach – prosimy o przygotowanie kamerek i mikrofonów
Program szkolenia:
1. Obserwacja wspierająca jako podstawowe narzędzie pracy dyrektora, mentora (do roku 2022 opiekuna stażu)
- Rodzaje obserwacji
- Cechy obserwacji oraz jej miejsce w prawie oświatowym
- Dane w obserwacji oraz zapis tych danych (dane ilościowe i jakościowe)
- Opinie i fakty w obserwacji
- Dyspozycje do obserwacji
2. Przedmiot obserwacji
- Przykładowe obszary obserwacji wspierającej na zajęciach
- Wyznaczniki jakości pracy nauczyciela w przykładowych obszarach obserwacji wspierającej, w tym w zakresie: formułowania celów i kryteriów sukcesu, informacji zwrotnej, pracy w grupach, indywidualizacji, jakości zadań i pytań stawianych uczniom w procesie uczenia
3. Analiza przykładowych arkuszy obserwacji wspierającej w obszarach:
- Przedstawienia celów i kryteriów sukcesu
- Użyteczności informacji zwrotnej
- Poprawności organizacji pracy w grupach
- Indywidualizacji procesów nauczania i uczenia się
- Skuteczności realizacji celów, jakości i monitorowania realizacji zadań,
4. Obserwacja nagranych różnych fragmentów lekcji, dotyczących analizowanych obszarów – zastosowanie wypracowanych dyspozycji w praktyce
- Obserwacja nagranych fragmentów zajęć, dotyczących celów i podsumowania zajęć: 4 różne lekcje (fizyka, język polski, chemia, klasy I-III), 4 sposoby przedstawiania celów i kryteriów sukcesu oraz podsumowania zajęć
- Uzupełnianie arkuszy obserwacji, analiza zapisów dotyczących nagranych zajęć
- Obserwacja fragmentów zajęć, dotyczących udzielania informacji zwrotnej (język niemiecki) – uzupełnianie arkuszy obserwacji, analiza zapisów, dotyczących nagranych zajęć
- Obserwacja fragmentów zajęć dotyczących pracy w grupach (język polski)
- Uzupełnianie arkuszy obserwacji, analiza zapisów, dotyczących nagranych zajęć
- Obserwacja zajęć, dotycząca aktywności uczniów w czasie realizacji zadań
- Uzupełnianie arkuszy obserwacji
- Analiza zapisów dotyczących nagranych zajęć
5. Redagowanie i udzielanie informacji zwrotnych po obserwacji nagranych zajęć
- Informacja zwrotna
- Zasady udzielania informacji zwrotnej
- Kryteria dobrze sformułowanej informacji zwrotnej
- Tworzenie informacji zwrotnej dla nauczyciela
- Symulacja rozmowy po obserwacji zajęć
WAŻNE INFORMACJE:
- Prosimy o podawanie w zgłoszeniach e-maili, z których korzystacie Państwo na co dzień – na te adresy będziemy wysyłać bezpośredni link do szkolenia online. Link do webinaru przekazujemy dzień przed szkoleniem
- Aby dołączyć do spotkania, należy przed szkoleniem kliknąć w przesłany link oraz wypełnić pola tekstowe: imię oraz adres mailowy
- Po wypełnieniu pól nastąpi przekierowanie do okna, w którym będzie wyświetlony obraz z kamery wykładowcy, prezentacja oraz czat, za pomocą którego można się kontaktować z prowadzącym i innymi uczestnikami
- Po szkoleniu, na adres mailowy podany w zgłoszeniu, zostanie wysłany link do materiałów, przygotowanych przez trenera, elektroniczny certyfikat oraz faktura
Prowadzący: Marzena Siejewicz
Edukatorka – absolwentka ministerialnego kursu nadającego kwalifikacyjnego w zakresie umiejętności edukatorskich, profesjonalny trener, ekspertka w zakresie ewaluacji, członek zespołu projektującego zmiany w systemie nadzoru pedagogicznego oraz wymagania państwa dla szkół i placówek (studia podyplomowe w zakresie nadzoru i ewaluacji), specjalista w zakresie oceniania i pomiaru dydaktycznego oraz analizy EWD, ekspert w zakresie systemowego zarządzania placówkami oświatowymi (uprawnienia do wdrażania systemów ISO i kontroli zarządczej), konsultant ds. normy ISO – prowadziła szkolenia dla wizytatorów do spraw ewaluacji oraz dla dyrektorów szkół z ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej w ramach projektu „Program wzmocnienia efektywności nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły oraz nauczycieli w projekcie „Nauczyciel badacz”, posiada 15-letnie doświadczenie na stanowisku dyrektora gimnazjum i zespołu szkół ponadgimnazjalnych, wieloletni doradca metodyczny. Od 10 lat związana z Centrum Rozwoju Edukacji A-Z – przeszkoliła tysiące dyrektorów i nauczycieli.
Zapisz się na to szkolenie

Wybierz termin, aby przejść do formularza rejestracji
