Obserwacja zajęć, w kontekście zmian w awansie zawodowym i ocenie pracy
Zmiana rozporządzenia w sprawie oceny pracy nauczyciela i awansu zmienia także rolę obserwacji. W ocenie pracy nauczyciela pojawia się nadkryteruim – 30 punktów za właściwe prowadzenie zajęć, a 40 punktów za pozostałe 8 kryteriów, obowiązkowych przy ocenie pracy. W awansie pierwszy raz wskazano 5 punktowanych kryteriów oceny zajęć otwartych i konieczność pisemnego uzasadnienia opinii o prowadzonych zajęciach.
Powrót do obserwowania warsztatu pracy nauczyciela i do oceny wartości merytorycznej, metodycznej zajęć oraz umiejętności interpersonalnych nauczyciela nie jest łatwy, ale może znacząco wpłynąć na jakość jego pracy z uczniami.
Zapraszamy na spotkanie, na którym ustalimy:
- Jakie elementy świadczą o wartości zajęć?
- Co warto obserwować i co w wyznaczonych obszarach powinniśmy zobaczyć?
- Jak ustalać aż tak dużą liczbę punktów za wartość merytoryczną i metodyczną zajęć, co znaczy dzisiaj wartość merytoryczna i metodyczna zajęć?
- Czym jest indywidualizacja i jak ją stosować w 30-osobowej klasie?
- Jak rozliczyć realizację celów lekcji, czyli jak zobaczyć efektywność procesów uczenia?
- Jak ustalić liczbę … 30 punktów za zajęcia… żeby nie wzbudzać kontrowersyjnych reakcji nauczycieli?
- Jakie arkusze stosować w obserwacji?
Na naszym spotkaniu zapraszamy także do obejrzenia całej jednostki lekcyjnej i wspólnego formułowania opisu stanu faktycznego, wniosków, rekomendacji i zaleceń.
Obserwować będziemy zajęcia w układzie naturalnym przez 45 minut i na podstawie tej obserwacji będziemy uzupełniać arkusze obserwacji, dostosowane do kryteriów oceny zajęć, wskazanych w rozporządzeniu w sprawie awansu zawodowego, z uwzględnieni kryteriów oceny pracy nauczyciela. Zapraszamy również po nowe arkusze obserwacji, dostosowane do zmienionych przepisów.
W trakcie szkolenia będzie prowadzona praca w grupach – prosimy o przygotowanie kamerek i mikrofonów
FORMULARZ REJESTRACYJNY ZNAJDUJE SIĘ NA DOLE STRONY
Program szkolenia:
1. Obserwacja wspierająca jako podstawowe narzędzie pracy dyrektora i opiekuna stażu
- Rodzaje obserwacji
- Cechy obserwacji oraz jej miejsce w prawie oświatowym
- Dane w obserwacji oraz zapis tych danych (dane ilościowe i jakościowe)
- Opinie i fakty w obserwacji
- Dyspozycje do obserwacji
2. Przedmiot obserwacji – kryteria obserwacji przy awansie oraz przy ocenie pracy nauczyciela
- Wartość merytoryczna zajęć (jak ją oceniać, jak ją obserwować?)
- Wartość metodyczna zajęć (efektywne metody pracy na zajęciach, efektywne formy pracy, poprawność stosowanych metod i form pracy)
- Właściwa struktura zajęć
- Cele i kryteria
- Monitorowanie pracy ucznia, informacja zwrotna, wzajemne uczenie się
- Indywidualizacja
- Wykorzystanie czasu na zajęciach lekcyjnych
- Rozliczenie realizacji celów
- Odtwarzanie z pamięci, jako konieczność efektywnego procesu uczenia
3. Analiza przykładowych arkuszy obserwacji przebiegu i efektów procesów uczenia się na zajęciach lekcyjnych
- Przykładowy arkusz obserwacji kontrolno-oceniającej do oceny pracy z danymi zamkniętymi (prosty w użyciu – dane tylko do podkreślania)
- Przykładowy arkusz obserwacji kontrolno-oceniającej z triangulacją danych (dane zamknięte i dane otwarte)
4. Obserwacja nagranych lekcji (całość zajęć) – zastosowanie wypracowanych dyspozycji w praktyce
- Arkusz obserwacji, dane w obserwacji
- Obserwacja nagranych zajęć w całości
- Analiza zapisów dotyczących nagranych zajęć
- Formułowanie wniosków i rekomendacji
5. Redagowanie i udzielanie informacji zwrotnych po obserwacji nagranych zajęć
- Informacja zwrotna
- Zasady udzielania informacji zwrotnej
- Kryteria dobrze sformułowanej informacji zwrotnej
- Tworzenie informacji zwrotnej dla nauczyciela
- Symulacja rozmowy po obserwacji zajęć
WAŻNE INFORMACJE:
- Prosimy o podawanie w zgłoszeniach e-maili, z których korzystacie Państwo na co dzień – na te adresy będziemy wysyłać bezpośredni link do szkolenia online. Link do webinaru przekazujemy dzień przed szkoleniem
- Aby dołączyć do spotkania, należy przed szkoleniem kliknąć w przesłany link oraz wypełnić pola tekstowe: imię oraz adres mailowy
- Po wypełnieniu pól nastąpi przekierowanie do okna, w którym będzie wyświetlony obraz z kamery wykładowcy, prezentacja oraz czat, za pomocą którego można się kontaktować z prowadzącym i innymi uczestnikami
- Po szkoleniu, na adres mailowy podany w zgłoszeniu, zostanie wysłany link do materiałów, przygotowanych przez trenera, elektroniczny certyfikat oraz faktura
Prowadzący: Marzena Siejewicz
Edukatorka – absolwentka ministerialnego kursu nadającego kwalifikacyjnego w zakresie umiejętności edukatorskich, profesjonalny trener, ekspertka w zakresie ewaluacji, członek zespołu projektującego zmiany w systemie nadzoru pedagogicznego oraz wymagania państwa dla szkół i placówek (studia podyplomowe w zakresie nadzoru i ewaluacji), specjalista w zakresie oceniania i pomiaru dydaktycznego oraz analizy EWD, ekspert w zakresie systemowego zarządzania placówkami oświatowymi (uprawnienia do wdrażania systemów ISO i kontroli zarządczej), konsultant ds. normy ISO – prowadziła szkolenia dla wizytatorów do spraw ewaluacji oraz dla dyrektorów szkół z ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej w ramach projektu „Program wzmocnienia efektywności nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły oraz nauczycieli w projekcie „Nauczyciel badacz”, posiada 15-letnie doświadczenie na stanowisku dyrektora gimnazjum i zespołu szkół ponadgimnazjalnych, wieloletni doradca metodyczny. Od 10 lat związana z Centrum Rozwoju Edukacji A-Z – przeszkoliła tysiące dyrektorów i nauczycieli.
Zapisz się na to szkolenie

Wybierz termin, aby przejść do formularza rejestracji
