fbpx
A-Z Centrum Rozwoju Edukacji

Trening obserwacji zajęć lekcyjnych


FORMULARZ REJESTRACYJNY ZNAJDUJE SIĘ NA DOLE STRONY


Obserwacja zajęć przeprowadzona profesjonalnie, w atmosferze życzliwości i zaufania, to jedna z najskuteczniejszych metod wsparcia i poszerzania kompetencji nauczyciela. W jaki sposób osiągnąć właśnie taki efekt dowiedzą się uczestnicy szkolenia, przygotowanego w formie aktywnego warsztatu. W trakcie będą mogli w praktyce rozwijać swoje umiejętności w tym zakresie. Otrzymają także przykładowe arkusze obserwacji zajęć, poznają metody badawcze oraz dowiedzą się jak redagować i udzielać informacji zwrotnycgh po obserwacji.

 

Zapraszamy na spotkanie, na którym ustalimy:

 

  • Jakie elementy świadczą o wartości zajęć?
  • Co warto obserwować i co w wyznaczonych obszarach powinniśmy zobaczyć?
  • Jak ustalać aż tak dużą liczbę punktów za wartość merytoryczną i metodyczną zajęć, co znaczy dzisiaj wartość merytoryczna i metodyczna zajęć?
  • Czym jest indywidualizacja i jak ją stosować w 30-osobowej klasie?
  • Jak rozliczyć realizację celów lekcji, czyli jak zobaczyć efektywność procesów uczenia?
  • Jak ustalić liczbę … 30 punktów za zajęcia… żeby nie wzbudzać kontrowersyjnych reakcji nauczycieli?
  • Jakie arkusze stosować w obserwacji?

 

Program szkolenia:

 

1. Obserwacja wspierająca jako podstawowe narzędzie pracy dyrektora, mentora (do roku 2022 opiekuna stażu)

 

  • Rodzaje obserwacji
  • Cechy obserwacji oraz jej miejsce w prawie oświatowym
  • Dane w obserwacji oraz zapis tych danych (dane ilościowe i jakościowe)
  • Opinie i fakty w obserwacji
  • Dyspozycje do obserwacji

 

2. Przedmiot obserwacji

 

  • Przykładowe obszary obserwacji wspierającej na zajęciach
  • Wyznaczniki jakości pracy nauczyciela w przykładowych obszarach obserwacji wspierającej, w tym w zakresie: formułowania celów i kryteriów sukcesuinformacji zwrotnej, pracy w grupach, indywidualizacji, jakości zadań i pytań stawianych uczniom w procesie uczenia

 

3. Analiza przykładowych arkuszy obserwacji wspierającej w obszarach:

  • Przedstawienia celów i kryteriów sukcesu
  • Użyteczności informacji zwrotnej
  • Poprawności organizacji pracy w grupach
  • Indywidualizacji procesów nauczania i uczenia się
  • Skuteczności realizacji celów, jakości i monitorowania realizacji zadań,

 

4. Obserwacja nagranych różnych fragmentów lekcji, dotyczących analizowanych obszarów – zastosowanie wypracowanych dyspozycji w praktyce

 

  • Obserwacja nagranych fragmentów zajęć, dotyczących celów i podsumowania zajęć: 4 różne lekcje (fizyka, język polski, chemia, klasy I-III), 4 sposoby przedstawiania celów i kryteriów sukcesu oraz podsumowania zajęć
  • Uzupełnianie arkuszy obserwacji, analiza zapisów dotyczących nagranych zajęć
  • Obserwacja fragmentów zajęć, dotyczących udzielania informacji zwrotnej (język niemiecki) – uzupełnianie arkuszy obserwacji, analiza zapisów, dotyczących nagranych zajęć
  • Obserwacja fragmentów zajęć dotyczących pracy w grupach (język polski)
  • Uzupełnianie arkuszy obserwacji, analiza zapisów, dotyczących nagranych zajęć
  • Obserwacja zajęć, dotycząca aktywności uczniów w czasie realizacji zadań
  • Uzupełnianie arkuszy obserwacji
  • Analiza zapisów dotyczących nagranych zajęć

 

5. Redagowanie i udzielanie informacji zwrotnych po obserwacji nagranych zajęć

 

  • Informacja zwrotna
  • Zasady udzielania informacji zwrotnej
  • Kryteria dobrze sformułowanej informacji zwrotnej
  • Tworzenie informacji zwrotnej dla nauczyciela
  • Symulacja rozmowy po obserwacji zajęć

WAŻNE INFORMACJE:

 

  1. Prosimy o podawanie w zgłoszeniach e-maili, z których korzystacie Państwo na co dzień – na te adresy będziemy wysyłać bezpośredni link do szkolenia online. Link do webinaru przekazujemy dzień przed szkoleniem
  2. Aby dołączyć do spotkania, należy przed szkoleniem kliknąć w przesłany link oraz wypełnić pola tekstowe: imię oraz adres mailowy
  3. Po wypełnieniu pól nastąpi przekierowanie do okna, w którym będzie wyświetlony obraz z kamery wykładowcy, prezentacja oraz czat, za pomocą którego można się kontaktować z prowadzącym i innymi uczestnikami
  4. Po szkoleniu, na adres mailowy podany w zgłoszeniu, zostanie wysłany link do materiałów, przygotowanych przez trenera, elektroniczny certyfikat oraz faktura

Prowadzący: Marzena Siejewicz

Edukatorka – absolwentka ministerialnego kursu nadającego kwalifikacyjnego w zakresie umiejętności edukatorskich, profesjonalny trener, ekspertka w zakresie ewaluacji, członek zespołu projektującego zmiany w systemie nadzoru pedagogicznego  oraz wymagania państwa dla szkół i placówek (studia podyplomowe w zakresie nadzoru i ewaluacji), specjalista w zakresie oceniania i pomiaru dydaktycznego oraz analizy EWD, ekspert w zakresie systemowego zarządzania placówkami oświatowymi (uprawnienia do wdrażania systemów ISO i kontroli zarządczej), konsultant ds. normy ISO – prowadziła szkolenia dla wizytatorów do spraw ewaluacji oraz dla dyrektorów szkół z ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej w ramach projektu „Program wzmocnienia efektywności nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły  oraz nauczycieli w projekcie „Nauczyciel badacz”, posiada 15-letnie doświadczenie na stanowisku dyrektora gimnazjum i zespołu szkół ponadgimnazjalnych, wieloletni doradca metodyczny. Od 10 lat związana z Centrum Rozwoju Edukacji A-Z – przeszkoliła tysiące dyrektorów i nauczycieli.

Zapisz się na to szkolenie

Wybierz termin, aby przejść do formularza rejestracji

Proszę wprowadzić prawidłowy adres email Proszę uzupełnić to pole.
Proszę uzupełnić to pole. Proszę uzupełnić to pole.
Proszę wprowadzić uwagi
Proszę wprowadzić prawidłowy adres email
Proszę wprowadzić prawidłowy adres email Proszę uzupełnić to pole.
Proszę uzupełnić to pole. Proszę uzupełnić to pole.
Proszę wprowadzić uwagi
Proszę wprowadzić prawidłowy adres email