fbpx
A-Z Centrum Rozwoju Edukacji

Trening obserwacji zajęć lekcyjnych

Szkolenie online


FORMULARZ REJESTRACYJNY ZNAJDUJE SIĘ NA DOLE STRONY


→ Prosimy o podawanie w zgłoszeniach e-maili, z których korzystacie Państwo na co dzień – na te adresy będziemy wysyłać bezpośredni link do szkolenia online. Link do webinaru otrzymasz dzień przed szkoleniem.
→ Aby dołączyć do spotkania, należy przed szkoleniem kliknąć w przesłany link oraz wypełnić pola tekstowe: imię oraz adres mailowy.
→ Po wypełnieniu pól zostaniesz przekierowany do okna w którym zostanie wyświetlony obraz z kamery wykładowcy, prezentacja oraz czat za pomocą którego możesz się kontaktować z prowadzącym i innymi uczestnikami.
→ Po szkoleniu otrzymasz link do materiałów przygotowanych przez trenera, elektroniczny certyfikat oraz fakturę.


Obserwacja zajęć może się stać jedną z najskuteczniejszych metod podnoszenia jakości pracy nauczyciela, ale musi być przeprowadzona profesjonalnie, w atmosferze życzliwości i zaufania. Nie może kończyć się „dobrymi radami”! Nikt nie lubi, kiedy mu się mówi co ma robić – u wielu instynkt nakazuje wtedy działać odwrotnie. Obserwacja, a szczególnie wspierająca, powinna być zatem początkiem dyskusji o jakości uczenia się w szkole!

Dlatego zajęcia rozpoczną się ustaleniem wskaźników jakości, dotyczących najczęściej pojawiających się obszarów, wymagających wsparcia w pracy nauczyciela, takich jak formułowania celów, kryteriów sukcesu, informacji zwrotnej, układania zadań i pytań dla ucznia w procesach uczenia, indywidualizacji, czy pracy w grupach. Kulminacyjnym jednak momentem jest obserwacja nagranych fragmentów różnych zajęć (języka polskiego, chemii, fizyki, matematyki, zajęć w klasach I-III) i dyskusja nad jakością obserwowanych działań nauczyciela.

Przygotowana propozycja uwzględnia także gotowe propozycje arkuszy obserwacyjnych i model poprowadzenia rozmowy po obserwacji z przygotowaną informacją zwrotną. Będzie można zatem samodzielnie wybrać model postępowania  odpowiedni dla siebie i swojej placówki  – zapraszamy!

W trakcie szkolenia będzie prowadzona praca w grupach – prosimy o przygotowanie kamerek i mikrofonów.

Program zajęć:

1. Obserwacja wspierająca jako podstawowe narzędzie pracy dyrektora i opiekuna stażu

  • Rodzaje obserwacji
  • Cechy obserwacji wspierającej oraz jej miejsce w prawie oświatowym
  • Dane w obserwacji  wspierającej praz zapis tych danych (dane ilościowe i jakościowe)
  • Opinie i fakty w obserwacji
  • Dyspozycje do obserwacji i ich zapis

2. Przedmiot obserwacji wspierającej

  • przykładowe obszary obserwacji wspierającej na zajęciach
  • wyznaczniki jakości pracy nauczyciela w przykładowych obszarach obserwacji wspierającej, w tym w zakresie formułowania celów i kryteriów sukcesu, informacji zwrotnej, pracy w grupach, indywidualizacji, jakości zadań i pytań stawianych uczniom w procesie uczenia

3. Analiza przykładowych arkuszy obserwacji wspierającej – przykładowe arkusze obserwacji wspierającej w zakresie następujących obszarów:

  • Przedstawianie celów i kryteriów sukcesu
  • Użyteczności informacji zwrotnej
  • Poprawności organizacji pracy w grupach
  • Indywidualizacji procesów nauczania i uczenia się
  • Skuteczności realizacji celów
  • Jakości i monitorowania realizacji zadań, uczenia uczniów uczenia się
  • Stosowania strategii metapoznawczych

4. Obserwacja nagranych różnych fragmentów lekcji dotyczących analizowanych obszarów – zastosowanie wypracowanych dyspozycji w praktyce

  • Obserwacja nagranych fragmentów zajęć dotyczących celów i podsumowania zajęć – 4 różne zajęcia (fizyka, język polski, chemia, klasy I-III, 4 sposoby przedstawiania celów i  kryteriów sukcesu oraz podsumowania zajęć
  • Uzupełnianie arkuszy obserwacji, analiza zapisów dotyczących nagranych zajęć
  • Obserwacja fragmentów zajęć dotyczących udzielania informacji zwrotnej (język niemiecki) – uzupełnianie arkuszy obserwacji, analiza zapisów dotyczących nagranych zajęć
  • Obserwacja fragmentów zajęć dotyczących pracy w grupach (język polski), uzupełnianie arkuszy obserwacji, analiza zapisów dotyczących nagranych zajęć
  • Obserwacja zajęć dotycząca aktywności uczniów w czasie realizacji zadań uzupełnianie arkuszy obserwacji, analiza zapisów dotyczących nagranych zajęć

5. Redagowanie i udzielanie informacji zwrotnych po obserwacji nagranych zajęć

  • Informacja zwrotna
  • Zasady udzielania informacji zwrotnej
  • Kryteria dobrze sformułowanej informacji zwrotnej
  • Tworzenie informacji zwrotnej dla nauczyciela obserwowanych zajęć
  • Symulacja rozmowy po obserwacji zajęć

Prowadzący: Marzena Siejewicz

Edukatorka – absolwentka ministerialnego kursu nadającego kwalifikacyjnego w zakresie umiejętności edukatorskich, profesjonalny trener, ekspertka w zakresie ewaluacji, członek zespołu projektującego zmiany w systemie nadzoru pedagogicznego  oraz wymagania państwa dla szkół i placówek (studia podyplomowe w zakresie nadzoru i ewaluacji), specjalista w zakresie oceniania i pomiaru dydaktycznego oraz analizy EWD, ekspert w zakresie systemowego zarządzania placówkami oświatowymi (uprawnienia do wdrażania systemów ISO i kontroli zarządczej), konsultant ds. normy ISO – prowadziła szkolenia dla wizytatorów do spraw ewaluacji oraz dla dyrektorów szkół z ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej w ramach projektu „Program wzmocnienia efektywności nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły  oraz nauczycieli w projekcie „Nauczyciel badacz”, posiada 15-letnie doświadczenie na stanowisku dyrektora gimnazjum i zespołu szkół ponadgimnazjalnych, wieloletni doradca metodyczny. Od 10 lat związana z Centrum Rozwoju Edukacji A-Z – przeszkoliła tysiące dyrektorów i nauczycieli.

Zapisz się na to szkolenie

Wybierz termin, aby przejść do formularza rejestracji

Proszę wprowadzić prawidłowy adres email Proszę uzupełnić to pole.
Proszę uzupełnić to pole. Proszę uzupełnić to pole.
Proszę wprowadzić uwagi
Proszę o akceptację tego pola.
Proszę wprowadzić prawidłowy adres email
Proszę wprowadzić prawidłowy adres email Proszę uzupełnić to pole.
Proszę uzupełnić to pole. Proszę uzupełnić to pole.
Proszę wprowadzić uwagi
Proszę o akceptację tego pola.
Proszę wprowadzić prawidłowy adres email