Trening obserwacji zajęć lekcyjnych
Szkolenie online
FORMULARZ REJESTRACYJNY ZNAJDUJE SIĘ NA DOLE STRONY
→ Prosimy o podawanie w zgłoszeniach e-maili, z których korzystacie Państwo na co dzień – na te adresy będziemy wysyłać bezpośredni link do szkolenia online. Link do webinaru otrzymasz dzień przed szkoleniem.
→ Aby dołączyć do spotkania, należy przed szkoleniem kliknąć w przesłany link oraz wypełnić pola tekstowe: imię oraz adres mailowy.
→ Po wypełnieniu pól zostaniesz przekierowany do okna w którym zostanie wyświetlony obraz z kamery wykładowcy, prezentacja oraz czat za pomocą którego możesz się kontaktować z prowadzącym i innymi uczestnikami.
→ Po szkoleniu otrzymasz link do materiałów przygotowanych przez trenera, elektroniczny certyfikat oraz fakturę.
Obserwacja zajęć może się stać jedną z najskuteczniejszych metod podnoszenia jakości pracy nauczyciela, ale musi być przeprowadzona profesjonalnie, w atmosferze życzliwości i zaufania. Nie może kończyć się „dobrymi radami”! Nikt nie lubi, kiedy mu się mówi co ma robić – u wielu instynkt nakazuje wtedy działać odwrotnie. Obserwacja, a szczególnie wspierająca, powinna być zatem początkiem dyskusji o jakości uczenia się w szkole!
Dlatego zajęcia rozpoczną się ustaleniem wskaźników jakości, dotyczących najczęściej pojawiających się obszarów, wymagających wsparcia w pracy nauczyciela, takich jak formułowania celów, kryteriów sukcesu, informacji zwrotnej, układania zadań i pytań dla ucznia w procesach uczenia, indywidualizacji, czy pracy w grupach. Kulminacyjnym jednak momentem jest obserwacja nagranych fragmentów różnych zajęć (języka polskiego, chemii, fizyki, matematyki, zajęć w klasach I-III) i dyskusja nad jakością obserwowanych działań nauczyciela.
Przygotowana propozycja uwzględnia także gotowe propozycje arkuszy obserwacyjnych i model poprowadzenia rozmowy po obserwacji z przygotowaną informacją zwrotną. Będzie można zatem samodzielnie wybrać model postępowania odpowiedni dla siebie i swojej placówki – zapraszamy!
W trakcie szkolenia będzie prowadzona praca w grupach – prosimy o przygotowanie kamerek i mikrofonów.
Program zajęć:
1. Obserwacja wspierająca jako podstawowe narzędzie pracy dyrektora i opiekuna stażu
- Rodzaje obserwacji
- Cechy obserwacji wspierającej oraz jej miejsce w prawie oświatowym
- Dane w obserwacji wspierającej praz zapis tych danych (dane ilościowe i jakościowe)
- Opinie i fakty w obserwacji
- Dyspozycje do obserwacji i ich zapis
2. Przedmiot obserwacji wspierającej
- przykładowe obszary obserwacji wspierającej na zajęciach
- wyznaczniki jakości pracy nauczyciela w przykładowych obszarach obserwacji wspierającej, w tym w zakresie formułowania celów i kryteriów sukcesu, informacji zwrotnej, pracy w grupach, indywidualizacji, jakości zadań i pytań stawianych uczniom w procesie uczenia
3. Analiza przykładowych arkuszy obserwacji wspierającej – przykładowe arkusze obserwacji wspierającej w zakresie następujących obszarów:
- Przedstawianie celów i kryteriów sukcesu
- Użyteczności informacji zwrotnej
- Poprawności organizacji pracy w grupach
- Indywidualizacji procesów nauczania i uczenia się
- Skuteczności realizacji celów
- Jakości i monitorowania realizacji zadań, uczenia uczniów uczenia się
- Stosowania strategii metapoznawczych
4. Obserwacja nagranych różnych fragmentów lekcji dotyczących analizowanych obszarów – zastosowanie wypracowanych dyspozycji w praktyce
- Obserwacja nagranych fragmentów zajęć dotyczących celów i podsumowania zajęć – 4 różne zajęcia (fizyka, język polski, chemia, klasy I-III, 4 sposoby przedstawiania celów i kryteriów sukcesu oraz podsumowania zajęć
- Uzupełnianie arkuszy obserwacji, analiza zapisów dotyczących nagranych zajęć
- Obserwacja fragmentów zajęć dotyczących udzielania informacji zwrotnej (język niemiecki) – uzupełnianie arkuszy obserwacji, analiza zapisów dotyczących nagranych zajęć
- Obserwacja fragmentów zajęć dotyczących pracy w grupach (język polski), uzupełnianie arkuszy obserwacji, analiza zapisów dotyczących nagranych zajęć
- Obserwacja zajęć dotycząca aktywności uczniów w czasie realizacji zadań uzupełnianie arkuszy obserwacji, analiza zapisów dotyczących nagranych zajęć
5. Redagowanie i udzielanie informacji zwrotnych po obserwacji nagranych zajęć
- Informacja zwrotna
- Zasady udzielania informacji zwrotnej
- Kryteria dobrze sformułowanej informacji zwrotnej
- Tworzenie informacji zwrotnej dla nauczyciela obserwowanych zajęć
- Symulacja rozmowy po obserwacji zajęć
Prowadzący: Marzena Siejewicz
Edukatorka – absolwentka ministerialnego kursu nadającego kwalifikacyjnego w zakresie umiejętności edukatorskich, profesjonalny trener, ekspertka w zakresie ewaluacji, członek zespołu projektującego zmiany w systemie nadzoru pedagogicznego oraz wymagania państwa dla szkół i placówek (studia podyplomowe w zakresie nadzoru i ewaluacji), specjalista w zakresie oceniania i pomiaru dydaktycznego oraz analizy EWD, ekspert w zakresie systemowego zarządzania placówkami oświatowymi (uprawnienia do wdrażania systemów ISO i kontroli zarządczej), konsultant ds. normy ISO – prowadziła szkolenia dla wizytatorów do spraw ewaluacji oraz dla dyrektorów szkół z ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej w ramach projektu „Program wzmocnienia efektywności nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły oraz nauczycieli w projekcie „Nauczyciel badacz”, posiada 15-letnie doświadczenie na stanowisku dyrektora gimnazjum i zespołu szkół ponadgimnazjalnych, wieloletni doradca metodyczny. Od 10 lat związana z Centrum Rozwoju Edukacji A-Z – przeszkoliła tysiące dyrektorów i nauczycieli.
Zapisz się na to szkolenie

Wybierz termin, aby przejść do formularza rejestracji
