fbpx
A-Z Centrum Rozwoju Edukacji

Cyfrowy imigrant czy tubylec? Jak kształtować umiejętności cyfrowe u nauczycieli i uczniów

Kompetencje cyfrowe to zbiór wiedzy, umiejętności i postaw, które powinni nabyć wszyscy ludzie, aby zapewnić krytyczne i twórcze wykorzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych i mediów cyfrowych, aby osiągnąć cele związane z pracą, nauką i wypoczynkiem. Dlatego też nowoczesny proces dydaktyczny opiera się w dużej mierze na kształtowaniu tych kompetencji. Wspominane umiejętności są nauczane już od najmłodszych lat i są kontynuowane przez wszystkie lata nauki. Aby uczenie się i nauczanie było skuteczne, wszyscy nauczyciele powinni zapoznać się z następującymi obszarami kompetencji cyfrowych:

  1. informacja – czyli wyszukiwanie, przechowywanie, porządkowanie i analizowanie informacji cyfrowych,
  2. komunikacja – komunikowanie się za pomocą narzędzi online, z uwzględnieniem prywatności, bezpieczeństwa i etykiety,
  3. bezpieczeństwo w Internecie – właściwe zarządzanie ochroną osobistą, ochroną danych, ochroną tożsamości cyfrowej,
  4. rozwiązywanie problemów – identyfikacja potrzeb i zasobów cyfrowych, twórcze wykorzystanie technologii
  5. tworzenie treści – tworzenie i edycja nowych treści

Program szkolenia:

1. Wprowadzenie

  • omówienie kluczowych kompetencji cyfrowych, czyli umiejętność korzystania z informacji i danych, komunikowanie się,
  • umiejętność korzystania z mediów, tworzenie treści cyfrowych, bezpieczeństwo, własność intelektualna;

2. Bezpieczna nauka online

  • jak dbać o własne bezpieczeństwo w cyfrowym świecie – prezentacja standardów bezpieczeństwa,
  • prezentacja narzędzi i aplikacji do zabezpieczenia sieci np. filtry w przeglądarkach,
  • programy antywirusowe,
  • kontrola treści,
  • czas przed ekranem

3. Sprzęt i aplikacje służące uatrakcyjnieniu lekcji 

  • tworzenie własnych materiałów dydaktycznych poprzez:
  • quizy i ćwiczenia online,
  • aplikacje do wyświetlania treści,
  • grafika i film w pracy nauczyciela,
  • wirtualne książki,
  • aplikacje 3D,
  • interaktywne lekcje,
  • komiks na lekcji,
  • lekcja na Google Earth,
  • aplikacja kalambury,
  • tworzenie fiszek, gier
  • narzędzie do edycji grafiki,
  • narzędzie do prezentacji,
  • tworzenie puzzli online,
  • wirtualne tablice do gromadzenie zasobów,
  • chmury wyrazowe,
  • Khandcademy Polska

4. Nowoczesne technologie na lekcji. 

  • jak wykorzystać smartfony podczas zajęć?
  • smartfon jako atrakcyjna pomoc dydaktyczna, o czym warto pamiętać wykorzystując smartfon jako narzędzie dydaktyczne?

 

Zamów szkolenie

Formularz

Proszę uzupełnić to pole. Proszę uzupełnić to pole.
Proszę uzupełnić to pole. Proszę uzupełnić to pole. Proszę wprowadzić prawidłowy adres email.
Proszę wprowadzić uwagi
Proszę o wyrażenie zgody.
Proszę o wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych.