Ochrona dzieci przed krzywdzeniem – obowiązki szkoły, przedszkola, placówki oświatowej od 2024 r.
Krzywdzenie dzieci niesie bezpośrednie, długofalowe i trudne do oszacowania konsekwencje dla ich rozwoju fizycznego, psychicznego, emocjonalnego oraz powoduje wysokie koszty społeczne i ekonomiczne dla całego społeczeństwa. Konieczne stało się stworzenie systemu ochrony, który określałby procedury interwencji, działania profilaktyczne oraz odpowiedzialność osób dorosłych za bezpieczeństwo dzieci, a także zmniejszał rozmiar szkód w przypadkach, gdy do krzywdzenia dzieci dochodzi. Dlatego ustawodawca ustalił standardy ochrony dzieci.
Szkoła powinna być miejscem bezpiecznym, gdyż każde dziecko znaczną część czasu spędza właśnie w jej murach. Powinna też być miejscem, w którym najmłodsi mogą uzyskać pomoc, gdy ich prawa zostaną naruszone, a w szczególności gdy doświadczają krzywdzenia. W takich sytuacjach obowiązkiem szkoły jest podjęcie właściwych i skutecznych działań zaradczych.
Ujęte w znowelizowanej ustawie Kodeks rodzinny i opiekuńczy zmiany zakładają wprowadzenie jasnych i spójnych standardów postępowania na wypadek krzywdzenia dzieci. Nowe przepisy są uzupełnieniem procedur ochrony dzieci przed przemocą, a także kompleksowym systemem, mającym na celu zabezpieczenie praw najmłodszych.
Zapraszamy zatem wszystkich zainteresowanych do udziału w szkoleniu, które uporządkuje Państwa wiedzę z zakresu ochrony małoletnich przed krzywdzeniem oraz pozwoli zaplanować działania zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa.
FORMULARZ REJESTRACYJNY ZNAJDUJE SIĘ NA DOLE STRONY
Program szkolenia:
CZĘŚĆ I
- Ochrona małoletnich przed krzywdzeniem – podstawowe pojęcia i definicje
- Analiza przepisów prawa znowelizowanej Ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy
- Obowiązki placówki oświatowej wynikające z przepisów znowelizowanej ustawy
- Zadania nauczycieli i specjalistów w zakresie ochrony małoletnich przed krzywdzeniem
CZĘŚĆ II
- Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem – opracowanie, wdrożenie i upowszechnianie procedur
- Realizacja działań ustalonych w Procedurach ochrony małoletnich przed krzywdzeniem
- Monitoringi ocena podejmowanych działań
CZĘŚĆ III
- Jak rozpoznać dziecko krzywdzone?- schemat rozmowy, symptomy dziecka krzywdzonego
- Schemat interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez osoby trzecie
- Schemat interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez osobę nieletnią
- Schemat interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez rodzica lub opiekuna
- Ocena efektów podjętych działań
CZĘŚĆ IV – PRZYKŁADOWE WZORY DOKUMENTÓW
- Procedury bezpiecznej rekrutacji personelu
- Procedury bezpiecznych relacji personel–dziecko oraz dziecko-dziecko
- Procedury bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych
- Procedury ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci
- Karta interwencji
- Procedura Niebieskiej Karty
- Monitoring działań
WAŻNE INFORMACJE:
- Prosimy o podawanie w zgłoszeniach e-maili, z których korzystacie Państwo na co dzień – na te adresy będziemy wysyłać bezpośredni link do szkolenia online. Link do webinaru przekazujemy dzień przed szkoleniem
- Aby dołączyć do spotkania, należy przed szkoleniem kliknąć w przesłany link oraz wypełnić pola tekstowe: imię oraz adres mailowy
- Po wypełnieniu pól nastąpi przekierowanie do okna, w którym będzie wyświetlony obraz z kamery wykładowcy, prezentacja oraz czat, za pomocą którego można się kontaktować z prowadzącym i innymi uczestnikami
- Po szkoleniu, na adres mailowy podany w zgłoszeniu, zostanie wysłany link do materiałów, przygotowanych przez trenera, elektroniczny certyfikat oraz faktura
Prowadzący: Izabela Ziętara
Honorowy Profesor Oświaty dyrektorka Szkoły Podstawowej Nr 4 z Oddziałami Dwujęzycznymi w Toruniu, wcześniej dyrektorka Gimnazjum nr 3 w Toruniu. Była doradczyni metodyczna nauczycieli biologii i przyrody CKU TODMiDN w Toruniu. Edukatorka, ekspertka ds. awansu zawodowego, kwalifikowana trenerka umiejętności psychospołecznych Polskiego Stowarzyszenia Psychologicznego, coach, trenerka doradztwa zawodowego i myślenia krytycznego, wykładowczyni z zakresu zarządzania oświatą, edukatorka w KP CEN w Toruniu. Trenerka, doradczyni w projektach ORE: Przywództwo, Kompetencje kluczowe. Rzeczoznawca MEN ds. podręczników, ekspertka ds. podstawy programowej kształcenia ogólnego. Przewodnicząca Rady Programowej Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy w Toruniu. Członkini Konwentu Collegium Jagiellońskiego.
Zapisz się na to szkolenie

Wybierz termin, aby przejść do formularza rejestracji
