Skoncentrowani na rozwiązaniach. Jak rozwiązywać problemy w szkole szybko i skutecznie?
W szkole każdego dnia spotykamy się z trudnymi sytuacjami: przemoc rówieśnicza, uzależnienia behawioralne, niewykonywanie poleceń nauczycieli, łamanie regulaminów itp. Nauczycielom potrzeba narzędzi, które pozwolą na znalezienie rozwiązania problemu, najbardziej optymalnego dla sytuacji, w której znalazł się uczeń. Rozwiązanie jest tu rozumiane, jako stan pożądany i znajdujący się w przyszłości.
Strategia, kierunek pracy, determinowane są tym, co uczeń uważa za najważniejsze dla niego. To uczeń jest osobą, która wyznacza cele oraz ocenia postępy, a także podejmuje decyzje, dotyczące dalszego postępowania. Dzięki temu, to on przejmuje odpowiedzialność za proces, w którym wspierają go rówieśnicy, rodzice, nauczyciele i inne osoby.
Nauczyciel przestaje być „ekspertem” od rozwiązania problemu (wiem, co dolega uczniowi i co powinien on zrobić, żeby rozwiązać problem). Nauczyciel jest „ekspertem” jedynie w zakresie współtworzenia z uczniem precyzyjnej wizji celu. Pomaga uczniowi budować najbardziej optymalną drogę do jego osiągnięcia oraz szuka sposobów na jego realizację. W ten sposób uczeń przyjmuje odpowiedzialność za siebie, rozwija samoświadomość, uczy się samoregulacji i podąża ścieżką samorozwoju.
Program szkolenia:
1. Podstawowe założenia nurtu skoncentrowanego na poszukiwaniu rozwiązań
- „Ważna jest przyszłość, nie przeszłość”
- „Życie jest proste, nie komplikuj”
2. Metody i techniki pracy z uczniem
- Warunki spotkania z uczniem
- Pomocne pytania dotyczące potrzeb ucznia, celów i pożądanej zmiany
- „Technika doceniania”
- „Technika skalowania”
- Wydobywanie i tworzenie zasobów
- Zamiast koncentracji na problemach-planowanie rozwiązań
- „W poszukiwaniu pozytywnych doświadczeń”
- „Technika cudu”
3. Praktyczne zastosowanie kluczowych metod
- Metoda „małych kroków”
- Wybrane techniki- radzenie sobie ze emocjami, itp.
Zamów szkolenie

Formularz
