Rozwój psychoseksualny dzieci w wieku przedszkolnym
Rozwój psychoseksualny dzieci w wieku przedszkolnym budzi liczne pytania i wątpliwości. Jakie zachowania z obszaru seksualności dziecka stanowią normę, a które powinny budzić niepokój? Czy masturbacja obserwowana w przedszkolu podczas zajęć jest normą, czy już należy reagować? Jak postępować, gdy zauważamy u dziecka nadmiarowe zachowania masturbacyjne? Jakie są warianty postępowania wobec podejrzenia wykorzystywania seksualnego dziecka? Jak rozmawiać z rodzicami o obawach, związanych z tym zagadnieniem? O tym wszystkim będziemy rozmawiać podczas proponowanego szkolenia.
Program szkolenia:
1. Fazy rozwoju psychoseksualnego dziecka – opis prawidłowego rozwoju dzieci w wieku od 3-6 lat
2. Zjawisko masturbacji u dzieci – kiedy masturbacja jest rozwojowa a kiedy pozanormatywna – jak rozpoznać, ustalić przyczyny?
- Masturbacja rozwojowa
- Masturbacja instrumentalna
- Masturbacja eksperymentalna
- Norma i jej odchylenia
- Sposoby reagowania na kompulsywną masturbację u małych dzieci
3. Jak rozmawiać z rodzicami o trudnych zachowaniach seksualnych dzieci – sposoby informowania rodziców, wskazanie prawidłowych komunikatów w rozmowie z rodzicami
- Analiza przypadku
- Przykłady prawidłowych komunikatów
- Schematy rozmów zachęcających rodziców do współpracy ze specjalistami
4. Zachowania nieprawidłowe w sferze psychoseksualnej dziecka 3-6 lat – wskazanie przykładowych pozanormatywnych zachowań seksualnych dzieci, wstępne rozpoznawanie objawów wykorzystywania seksualnego, dalsze postępowanie
- Pozanormatywne zachowania seksualne małych dzieci
- Reagowanie w sytuacji podejrzenia o molestowanie seksualne lub przemoc seksualną
- Formy i rodzaje wsparcia dzieci dostępne na terenie przedszkola
Zamów szkolenie

Formularz
