Jak ocenić umiejętności ucznia i jego zachowanie?
Ocena szkolna odgrywa niezwykle istotną rolę w procesie nauczania, zarówno w sensie dydaktycznym, jak i wychowawczym. Może w takim samym stopniu motywować, jak i zniechęcać do podejmowania kolejnych wysiłków. Dlatego też z ocenianiem łączy się wielka odpowiedzialność każdego nauczyciela.
Skutki oceniania szkolnego mogą być widoczne w postępowaniu człowieka nawet przez całe życie. To często doświadczenia związane z ocenianiem utrwalają wizerunek siebie pełen deficytów i przekonań typu: To nie dla mnie… Ja się do tego nie nadaję … . Często zamyka to w przyszłości możliwość uczenia, a także chęć rozwoju. Jak tego uniknąć? Jak spowodować, aby młody człowiek wychodził z systemu edukacji z poczuciem, że świat należy do niego?
Przy tym wszystkim ocenianie budzi liczne kontrowersje – czy dzisiaj w modelu oceniania, opisanym w prawie mamy średnie ważone, średnie arytmetyczne, oceny niedostateczne za brak prac domowych, za aktywność, oceny za estetykę zeszytów. Czy możemy ograniczać uczniom prawa przy poprawianiu ocen, jak ustalać i uzasadniać oceny bieżące, śródroczne czy roczne? Jak wreszcie poprawnie formułować zapisy dotyczące oceniania w statucie szkoły, by były zgodne z prawem i motywowały ucznia? Na te wątpliwości i pytania spróbujemy odpowiedzieć w czasie spotkania.
Szkolenie ma na celu nie tylko poinformować o istocie i zasadach oceniania, ale również wspólną analizę typowych błędów w zapisach oceniania wewnątrzszkolnego oraz propozycje przykładowych, poprawnych rozwiązań.
Program szkolenia:
1. Podstawy prawne oceniania – analiza zapisów Ustawy o Systemie Oświaty
- Analiza zapisów rozporządzenia w sprawie oceniania
2. Model oceniania wpisany w przepisy prawa – trójfazowy model oceniania sprawdzającego Bolesława Niemierko
- Wymagania edukacyjne i sposób ich formułowania
- Dostosowanie wymagań
- Zasady konstruowania testów i ustalania norm procentowych
- Analizy wyników testowania, w tym łatwość zadań i wnioskowanie na podstawie łatwości zadań
3. Ocenianie wewnątrzszkolne w statucie szkoły – cele, zasady i zawartość dokumentu
- Skala i sposoby uzgadniania ocen bieżących oraz śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych – (analiza przykładowych zapisów)
- Sposoby uzasadniania ustalonych ocen (analiza przykładowych zapisów)
- Terminy i formy informowania uczniów i rodziców o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych, w tym ocenach niedostatecznych –(analiza przykładowych zapisów)
- Tryb odwoływania się od ustalonych ocen (analiza przykładowych zapisów)
- Sposoby uzasadniania ocen bieżących praz śródrocznych i rocznych (analiza przykładowych zapisów)
- Sposoby udostępniania sprawdzonych i ocenionych prac uczniowskich oraz innej dokumentacji związanej z ocenianiem (analiza przykładowych zapisów)
- Tryby i forma egzaminów klasyfikacyjnych, poprawkowych, sprawdzianu wiedzy i umiejętności, w przypadku złożenia zastrzeżeń (analiza przykładowych zapisów)
4. Typowe błędy i nieporozumienia związane z ocenianiem – średnie i średnie ważone w ocenianiu
- Ocena celująca i jej rola w systemie oceniania
- Zbyt wysokie normy %
- Oceny za zaangażowanie, aktywność, estetykę zeszytów
- Oceny niedostateczne za brak pracy domowej, brak zeszytu, podręcznika, brak aktywności, za nieobecności
Istnieje również możliwość zamówienia szkolenia, połączonego z indywidualną analizą
zapisów statutu szkoły.
W celu ustalenia szczegółów zapraszamy do kontaktu.
Zamów szkolenie

Formularz
