Ocenianie w szkole – współczesne metody i narzędzia
W proponowanym szkoleniu kładziemy nacisk na świadomość, jak ważne jest ocenianie w szkole. Łączy się to ze znajomością przepisów i zasad tego procesu tak, żeby wspierał uczenie się dziecka. Warto mieć świadomość, jak zorganizować zajęcia, aby przenieść odpowiedzialność za uczenie się na ucznia. Współcześnie przed nauczycielami stoją nowe zadania, w tym tworzenie takich warunków, by uczniowie zdobywali nie tylko wiedzę i umiejętności, ale też kształcili kompetencje. Nauczyciel wówczas podejmuje działania, które są dla dzieci motywacją do samokształcenia i monitorowania u siebie tego procesu.
Samo ocenianie ma m.in. na celu udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazywanie informacji zwrotnej, udzielanie wskazówek do planowania własnego rozwoju. Dlatego coraz więcej szkół podejmuje działania w kierunku odejścia od bieżących ocen cyfrowych i zastąpienia ich ocenianiem kształtującym. Zapraszamy na zajęcia, podczas których uczestnicy otrzymają praktyczną wiedzę i narzędzia, pozwalające na wprowadzenie zasad oceniania kształtującego do codziennej praktyki.
Co zyskujesz:
- Dowiesz się, jak organizować proces lekcyjny, aby uczniowie brali odpowiedzialność za swoje uczenie się.
- Poznasz zasady tworzenia:
– celu i kryteriów sukcesu do lekcji,
– informacji zwrotnej w różnej formie,
– całorocznych niezbędnych wymagań. - Doświadczysz praktyki tworzenia wszystkich powyższych.
- Poddasz refleksji swoją praktykę w ocenianiu.
- Otrzymasz kilka gotowych rozwiązań i przykładów w zakresie oceniania.
Program szkolenia:
1. Zacznij od…
- Prawo oświatowe dotyczące oceniania
- Strategia uczenia się – co to takiego?
- 5 strategii uczenia się
2. Praktyka oceniania bieżącego
- Co zrobić, żeby cel był celem?
- Kryteria sukcesu to nie cele i po co w ogóle są?
- Jak być zgodnym z taksonomią Blooma i cyklem Kolba?
- Jak nie zmęczyć się IZ-etką?
3. Ocena końcowa
- Jak ugryźć ocenę roczną?
- Niezbędne wymagania edukacyjne
- Samoocena ucznia
- Spotkania trójstronne
- Refleksja – czy warto?
Szkolenie do 25 osób jest prowadzone przez dwie wykładowczynie, natomiast spotkania dla większych grup organizujemy w dwóch, równoległych grupach co zwiększa efektywność zajęć.
Prowadzący:
Mariola Kędzierska
Doświadczenie zawodowe
Polonistka z ponadtrzydziestoletnim stażem, wieloletnia dyrektorka i wicedyrektorka, trenerka w Szkole Nowych Kompetencji „K2x2”, trenerka „Kreatywnego Umysłu”, liderka oceniania kształtującego w szkole, ambasadorka Wiosny Edukacji, menadżer oświaty, współautorka materiałów szkoleniowych dla nauczycieli, wychowawców i dyrektorów, prelegentka na ogólnopolskich konferencjach i kongresach, realizatorka licznych projektów edukacyjnych. Pracuje w szkole podstawowej i ponadpodstawowej.
Powód do dumy
Praca bez ocen cyfrowych, zgodna z ideą oceniania kształtującego według programu autorskiego z języka polskiego „Uwolnij umysł” dla II etapu eduakacyjnego. Jest współautorką innowacji: „OK zeszyt” i „Od pisania i czytania do wychowania”. Pracę z uczniami opisuje na blogu „Nieidealna polonistka” – www.nieidealnapolonistka.eu oraz w postach na Facebooku i Instagramie pod tą samą nazwą.
Zofia Przystup
Doświadczenie zawodowe
Superbelfer RP, polonistka, nauczycielka historii, wos, terapeutka pedagogiczna z ponadtrzydziestoletnim stażem, trenerka w Szkole Nowych Kompetencji „K2x2”, trenerka „Kreatywnego Umysłu”, liderka oceniania kształtującego w szkole, ambasadorka Wiosny Edukacji, menadżer oświaty, współautorka materiałów szkoleniowych dla nauczycieli, wychowawców i dyrektorów, prelegentka na ogólnopolskich konferencjach i kongresach, realizatorka licznych projektów edukacyjnych. Pracuje w szkole podstawowej.
Powód do dumy
Praca bez ocen cyfrowych, zgodna z ideą oceniania kształtującego według programu autorskiego z języka polskiego „Uwolnij umysł” dla II etapu eduakacyjnego. Jest współautorką innowacji: „OK zeszyt” i „Od pisania i czytania do wychowania”. Opisuje to na blogu „Okiem i piórem belferki” https://okiemipiorembelferki.pl/ oraz w postach na Facebooku i Instagramie pod tą samą nazwą.