Dzisiejszy świat zmienia się w niespotykanym dotąd tempie, dlatego elastyczne podejście, uwzględniające wielość i różnorodność spojrzeń, staje się coraz bardziej pożądane, nie tylko w życiu codziennym, ale i na rynku pracy. Szybki rozwój i związane z nim rosnące możliwości sprawiają, że aby zaistnieć trzeba się wyróżnić. Jak to zrobić? Jak zwrócić uwagę, zaciekawić, zainspirować drugą osobę? W erze informacji dostęp do ,,twardej wiedzy’’ nie stanowi problemu. Problem pojawia się dopiero wtedy, kiedy zastanawiamy się nad formą – opakowaniem tej wiedzy – jak ją pokazać, czy zaprezentować?
Dlatego też w szkołach nauczyciele coraz częściej poszukują metod, form pracy, które nie tylko pobudzają do aktywności, ale i zaciekawią na tyle, że skłonią uczniów do przejęcia inicjatywy w dalszym pogłębianiu wiedzy. Zapraszamy na szkolenie, które dostarczy uczestnikom wiedzy, metod i narzędzi, przydatnych do rozwijania wśród dzieci i młodzieży jednych z najbardziej kluczowych kompetencji współczesnego świata.
Program spotkania:
1. Diagnoza i autorefleksja
- Refleksyjny praktyk – postawa nauczyciela sprzyjająca procesowi twórczego nauczania i uczenia się
2. Kreatywność, twórczość i innowacyjność – próba definicji
- Co to jest kreatywność, twórczość i innowacyjność?
- Ustalenie zakresu definicji jako wyznacznik dla kierunku podejmowanych działań
3. Myśleć jak Leonardo Da Vinci – 7 zasad na drodze do genialności człowieka
- Przedstawienie 7 zasad, jakimi kierował się Leonardo Da Vinci – omówienie istoty, celu i strategii działania w różnych obszarach
- Poznanie kodu talentu i zaplecza sprzyjającego rozwijaniu kompetencji twórczości i kreatywności
4. Myślenie dywergencyjne i konwergencyjne w szkolnej ławce. Jak pobudzić i rozwijać kreatywność każdego dnia – praktyczne przykłady
- Jedna czy więcej odpowiedzi? Istota pytań w kształceniu szerokiej perspektywy poznawczej i badawczej
- Praktyczne przykłady ćwiczeń pobudzających i rozwijających kreatywność
5. Trening kreatywności – zastosowanie metod pracy rozwijających aktywność i kreatywność w postawie ucznia w oparciu o różne przykłady szkolne
- Poznanie i przećwiczenie metod pracy rozwijających aktywność i kreatywność ucznia (np.: myślenie pytajne, technika Osborna, metoda odwróconego celu, piramida skojarzeń)