fbpx
A-Z Centrum Rozwoju Edukacji

Szkoła bez prac domowych – regulacje prawne i praktyczne wskazówki

Od kwietnia obowiązują nowe przepisy dotyczące prac domowych w szkołach podstawowych. Dzięki temu uczniowie i uczennice mają zyskać więcej czasu na przygotowanie się do lekcji, rozwijanie zainteresowań, aktywność fizyczną i odpoczynek. Zatem nie zadajemy, ale czy wszystkich? Jaki będzie wpływ tych regulacji na proces uczenia?

Zadaniem nauczyciela jest takie gospodarowanie czasem na lekcji, by uczeń opanowywał podstawowe umiejętności i zdobywał wiedzę w trakcie zajęć edukacyjnych. To nie jest łatwe zadanie – czy potrafimy tak zorganizować skuteczne uczenie w rzeczywistości szkolnej, żeby nie zadawać prac domowych? Jak to zrobić? Jak przekonać rodziców, że to słuszna decyzja? Jak zachęcić uczniów do działań w zakresie własnego rozwoju i na rzecz systematycznej pracy, nie mając do dyspozycji stopni?

 

Program szkolenia:

 

1. Regulacje prawne i wyniki badań dotyczące odrabiania prac domowych

 

  • Jak rozumieć zapisy prawa dotyczące oceniania?
  • Co dla procesów uczenia wynika z ograniczenia zadawania prac domowych?
  • Wyjaśnienie pojęć używanych w rozporządzeniu, w tym jak rozumieć prace domowe praktyczno-techniczne

 

2. Rola i rodzaje prac domowych w procesie uczenia

 

  • Prace domowe pisemne i ustne
  • Prace domowe teoretyczne, praktyczne i praktyczno-techniczne
  • Prace domowe usprawniające motorykę małą w klasach I-III

 

3. Rozwiązania praktyczne dotyczące zastosowania przepisów prawa związanych z pracą domową

 

  • Przykładowe prace domowe i sposoby ich oceniania w klasach I-III i IV-VIII
  • Skuteczna informacja zwrotna – cechy i rodzaje informacji zwrotnej

 

4. Organizacja procesów uczenia bez pracy domowej

 

  • Złote zasady efektywnego procesu nauczania i uczenia się – na podstawie biuletynów MEN (przygotowanych przez IBE)
  • Proces uczenia z pracą domową i bez pracy domowej
  • Jakie etapy procesu gwarantować na zajęciach lekcyjnych, by uczenie bez obowiązkowych prac domowych było skuteczne?
  • Co w zamian za prace domowe w klasach I-III
  • Jakie prace domowe zadawać w klasach IV-VIII ?
  • Jak oceniać prace domowe w klasach młodszych i starszych?
  • Jak włączyć uczniów i rodziców do organizacji procesów uczenia się bez obowiązkowych prac domowych?

 

5. Nowa rola nauczyciela uczącego, nauczyciela świetlicy szkolnej, rodzica i ucznia

 

  • Zadania nauczyciela, nauczyciela świetlicy rodzica i ucznia po wejściu nowelizacji rozporządzenia w sprawie oceniania

Zamów szkolenie

Formularz

Proszę uzupełnić to pole. Proszę uzupełnić to pole.
Proszę uzupełnić to pole. Proszę uzupełnić to pole. Proszę wprowadzić prawidłowy adres email.
Proszę wprowadzić uwagi
Proszę o wyrażenie zgody.
Proszę o wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych.