Myślenie krytyczne w szkole, czyli jak kształtować u uczniów kompetencję niezbędną w XXI wieku
Myślenie krytyczne jest dzisiaj wymieniane jako podstawowa kompetencja umożliwiająca współczesnemu człowiekowi funkcjonowanie w nieustannie zmieniającej się rzeczywistości. W trakcie szkolenia uczestnicy mają szansę na wnikliwe przyjrzenie się temu szczególnemu rodzajowi rozumowania, który wymaga zastosowania odpowiednich standardów intelektualnych, ale także technik i strategii. Utrwalimy wiedzę, dzięki której będziemy w stanie wyposażyć ucznia w umiejętność dostrzegania problemów, analizowania informacji, oddzielania faktów od opinii, zdawania pytań. Kiedy nasi wychowankowie będą myśleć krytycznie to będą rozpoznawać mechanizmy wpływu i manipulacji, będą odróżniać prawdę od fakenewsów. A wszystko po to, by mogli samodzielnie podejmować mądre decyzje, a to jedno z najważniejszych zadań współczesnej szkoły.
Program szkolenia:
1. Myślenie krytyczne- definicja, założenia
- Myślenie refleksyjne Johna Deweya
- Krytyczne myślenie Roberta Ennisa
- Ruch Critical Movement Richarda Paula i Linda Elder
2. Standardy intelektualne, techniki i strategie myślenia krytycznego- warsztaty
- Prawidłowe analizowanie
- Syntetyzowanie
- Ocenianie informacji uzyskanych z obserwacji, doświadczeń
- Wnioskowanie
3. Ćwiczenia, dzięki którym rozwijamy konstruktywny krytycyzm u uczniów- warsztaty
- Sposób funkcjonowania ucznia prezentującego postawę konstruktywnie krytyczną, destruktywnie krytyczną, bezkrytyczną
- Ćwiczenia dla uczniów klas I-III
- Jeśli w warsztatach uczestniczą nauczyciele klas IV-VIII – ćwiczenia dla uczniów z II poziomu nauczania