Sketchnoting, czyli myślenie wizualne w szkolnej ławce. Co może zrobić nauczyciel na lekcji, aby notatki uczniów były dla nich atrakcyjne?
Czym jest sketchnoting?
Sketchnoting (ang. sketch – szkic, noting – notowanie) to notatki rysunkowe, bazujące na metaforyczności i skojarzeniach. Dlaczego ta metoda wzbudziła tak duże zainteresowanie i robi się niezwykle popularna? Sukces metody zapewnia koncepcja podwójnego kodowania w procesie percepcji Allana Paivio, która mówi o przyswajaniu tekstu na dwóch poziomach – słownym i obrazowym, co w praktyce polega na sporządzaniu notatek w formie wizualnej (mieszanka pisma, rysunku, kolorów i najróżniejszych kształtów), co wzmacnia proces zapamiętywania informacji.
Sukces w procesie uczenia się jest większy, kiedy każdy sam przetworzy informacje, poprzez zobrazowanie ich w swojej głowie, a następnie utrwali w notatce. Tworzenie na lekcji, czy w domu, notatek w formie wizualnej sprzyja procesowi zapamiętywania. Dodatkowo ten obrazowy przekaz, o atrakcyjnej i uproszczonej formie, sprzyja koncentracji, a użyta metafora sprawia, że treść staje się łatwiejsza do zrozumienia i wpływa stymulująco na proces poznawczy uczniów.
Program szkolenia:
-
Rodzaje i formy notowania – plusy i minusy
-
Dlaczego warto zobrazować myśli?– wprowadzenie do tematu myślenia wizualnego
-
Dlaczego myślenie wizualne działa?
-
Teoria podwójnego kodowaniaAllana Paivio
-
Jak działa obraz w procesie zapamiętywania?
-
Każdy może rysować – alfabet wizualny
-
Sketchnoting czyli notatki w obrazie
-
Polisensoryczna strona sketchnotingu
-
Narzędzia do tworzenia notatek wizualnych
-
Matryca emocji – jak za pomocą kilku kresek przedstawić emocje
-
Zastosowanie myślenia wizualnego w procesie nauczania i uczenia się – praktyczne wskazówki
-
Ćwiczenia, ćwiczenia, ćwiczenia
Zamów szkolenie

Formularz
