fbpx
A-Z Centrum Rozwoju Edukacji

Edukacja od A do Z

Kto był Twoim nauczycielem marzeń?

1 lutego 2024
Zespół A-Z

Autorka: Dorota Zawadzka


Moja pierwsza nauczycielka miała wdzięczne imię Krystyna. Była młodą – mniej więcej 20-letnią – kobietą o łagodnym spojrzeniu i cudownym kojącym uśmiechu. Uwielbiałam ją. Pisała kaligraficznie i ślicznie pachniała „Być może”. Nosiła sznurowane brązowe buty na słupku i zawsze była w spódnicy i bluzce z żabotem, Elegantka. Znała na pamięć chyba wszystkie wierszyki i piosenki, miałam wrażenie, że po prostu wie wszystko!

W starszych klasach uwielbianym nauczycielem był matematyko-fizyk. Tak tłumaczył, że wszystko wydawało się proste. Pomagał nam zrozumieć, jak działa świat. Wtedy jeszcze ja i matematyka przyjaźniłyśmy się.

W liceum moje serce skradła romanistka, która uczyła łaciny. Była najlepszym nauczycielem, jakiegokolwiek w życiu spotkałam. Jej charyzma, kultura, wiedza zachwycały nas, nastolatków, budowały szacunek i porozumienie. Zawsze miała czas i cierpliwość.

Wszystkich tych nauczycieli łączyło jedno. Byli nauczycielami marzeń każdego ucznia. Co to znaczy? Dla każdego zapewne coś innego, ale dla mnie to dwadzieścia zasad. Oto one zebrane losowo.

Nauczyciel marzeń:

  1. Daje miłość, uwagę i akceptację wszystkim dzieciom.
  2. Pomaga swoim uczniom odnieść sukces w nauce, nawet jeśli czasem wymaga to dodatkowego czasu.
  3. Sprawia, że uczniowie czują się wyjątkowi. Rozmawia z nimi na korytarzu i mówi „Cześć”, nawet jeśli tego ucznia nie ma już w jego klasie.
  4. Widzi potencjał w każdym dziecku i robi wszystko, co w jego mocy, aby pomóc uczniowi dostrzec w sobie, to, co dobre.
  5. Próbuje zrozumieć punkt widzenia uczniów i uwzględnić ich rzeczywistość.
  6. Umie, jeśli trzeba poświęcić swoje potrzeby na rzecz potrzeb uczniów. Świetny nauczyciel to jedno z największych szczęść w życiu dziecka.
  7. Współpracuje z rodzicami, aby wydobyć z dzieci to, co najlepsze.
  8. Rozumie zmagania rodziców i dostarcza pomysłów do pracy w domu.
  9. Pełni rolę propagatora nauki i inspiruje do uczenia się przez całe życie. Sam też to czyni.
  10. Jest kreatywny i otwarty. Nawet jeśli uczy tej samej lekcji przez 10 lat, stale się doskonali i wymyśla nowe, kreatywne sposoby podejścia do tego samego tematu.
  11. Dostosowuje lekcje do ucznia, nigdy odwrotnie.
  12. Jest bezinteresowny i spójny. Cała jego praca koncentruje się na budowaniu liderów jutra.
  13. Ma wyjątkową tolerancję na hałaśliwe rozmowy. Pozwala dzieciom być dziećmi, jednocześnie zaszczepiając w nich miłość do nauki.
  14. Ma wystarczająco duże serce, aby kochać wszystkie dzieci. Nawet te, które sprawiają, że dzień nauczyciela jest mniej przyjemny.
  15. Potrafi szczerze odpowiedzieć na 50 pytań w ciągu jednej minuty. „Tak, nie, proszę, nie rób tego, potrzebuję twojej pracy domowej, jest naprawdę super, czy twojej mamie się podobało, przenieś to tam, proszę, czas pracy komputera to tylko 10 minut”. Ma pomysły. Jest komunikatywny.
  16. Tworzy bezpieczne środowisko, w którym dzieci mogą doświadczać wyjątkowych przeżyć: Nauka o jabłkach? Zróbmy mus jabłkowy na zajęciach.
  17. Pociesza najbardziej potrzebujących.
  18. Uczy takich cech charakteru jak życzliwość, cierpliwość, uczciwość, prawość, a nawet wartość mycia rąk.
  19. Wierzy w swoich uczniów i okazuje to każdego dnia, po prostu będąc z nimi i pomagając im wykorzystywać ich pasje i mocne strony, czyniąc świat lepszym.
  20. Spotyka dzieci tam, gdzie się znajdują i pomaga im stać się kimś więcej, niż ktokolwiek z nich myślał, że może być.

„Misją nauczyciela jest stać u duchowych bram umysłu ucznia, służyć jako zwiastun nauki, przewodnik po naturze, wzywać umysły do pracy, przedstawiać im fakty, które należy obserwować i badać oraz aby poprowadzić ich na właściwe ścieżki, którymi należy podążać”. – John Milton Gregory