fbpx
A-Z Centrum Rozwoju Edukacji

Jak zorganizować efektywne wsparcie oraz pomoc dla uczniów i nauczycieli po powrocie do szkół

Jak twierdzą psychiatrzy, koronawirus jest największym od czasów II wojny światowej zagrożeniem dla zdrowia psychicznego. Pandemia, która wstrząsnęła światem, stała się również okazją do odkrycia umiejętności odnajdywania się w nowych warunkach, obcej rzeczywistości. Szczególna wrażliwość, którą, chcąc nie chcąc, rozwijamy w ostatnich miesiącach, określana jest, zaczerpniętym z języka angielskiego, słowem vulnerablity, oznacza również zgodę na niepewność, na brak możliwości zaplanowania życia, pracy, wakacji, świąt, spotkań ze znajomymi…

Wszystko to wpływa w ogromnym stopniu na każdy obszar życia, także na codzienne obowiązki nauczycieli i uczniów. Według naukowców, vulnerablity można wypracować wyłącznie wtedy, kiedy sami posiadamy wewnętrzne pokłady siły, która pozwala zaakceptować nieprzewidywalność .

Jak zadbać o dobrostan nauczycieli i uczniów w czasie i po pandemii? Każdy zespół, z pewnością, znajduje na to pytanie własną odpowiedź, dostosowaną do własnej specyfiki, potrzeb, trudności. Jednak zasada dbałości o relacje i poczucie bezpieczeństwa jest niezmienna dla wszystkich grup – każdej szkoły i przedszkola, każdego nauczyciela i ucznia.

Program szkolenia:

1. Zdalne nauczanie od 12 marca 2020 roku – skutki dla rozwoju psychofizycznego uczniów

  • Omówienie wyników badań, analiza
  • Zebranie informacji o problemach zgłaszanych przez uczniów i rodziców
  • Symptomy problemów wymagających interwencji

2. Pandemia a zespół stresu pourazowego – przeciwdziałanie skutkom długotrwałej izolacji

  • Jak dostrzec nowe możliwości po pandemii
  • Warunki konieczne do zacieśnienia relacji rówieśniczych
  • Wyjście z traumy, jako szansa na wzmocnienie odporności – czynniki osobiste i środowiskowe, warunkujące pozytywne przejście traumatycznych przeżyć
  • Wzmacnianie w uczniach szacunku do życia, troski o własny rozwój
  • Duchowość, jako jeden z czynników, niedocenianych w procesie kształcenia

3. Omówienie problemów występujących wśród uczniów danej szkoły

  • Zaplanowanie działań, które będą odpowiedzią na konkretne problemy uczniów
  • Zaplanowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów i rodziców
  • Zaplanowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla nauczycieli

4. Zdalne nauczanie a realizacja programów nauczania

  • Zaległości – nadrabiać czy nie?
  • Przegląd obowiązujących przepisów, dotyczących dydaktyki, w kontekście sytuacji psychologicznej uczniów

Masz pytania lub jesteś zainteresowany organizacją zajęć?
Zapraszamy do kontaktu!

Formularz kontaktowy

Proszę uzupełnić to pole Proszę uzupełnić to pole Proszę wprowadzić prawidłowy adres email
Proszę wprowadzić treść wiadomości
Prosimy o wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych.