Wspomaganie wychowawczej roli rodziny – rola i kompetencje szkoły
O szkoleniu
Nauczyciele nieustannie szukają skutecznych metod motywowania uczniów, rozwiązywania problemów, konstruktywnej współpracy z rodzicami, a dyrektorzy – na budowania zespołu nauczycieli pełnych zapału do pracy. Proponowane szkolenie, oparte na metodach warsztatowych, pozwoli na praktyczne poznanie sposobów wspierania ucznia i jego rodziny, określania potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, poznawania metod oddziaływania na rodzinę i wzmacniania nauczycieli. Zajęcia wpłyną także na wzrost kompetencji liderskich uczestników oraz pozwolą na wspólne, zespołowe zaplanowanie skutecznych działań w obszarze wspomagania wychowawczej roli rodziny.
Proponowany program szkolenia
- Zasady i normy – rola rodziny w rozwijaniu systemu wartości u dzieci
- Nauczyciel jako specjalista
- Określenie zakresu odpowiedzialności nauczycieli za proces wsparcia dzieci i rodziny
- Budowanie i realizowanie wizji szkoły przyjaznej dziecku
- Budowanie z rodzicami relacji opartej na zaufaniu
- Określenie oczekiwań i potrzeb obu stron
- Kontakty z „trudnymi rodzicami”
- Charakterystyka rodziny dysfunkcyjnej
- Postawy rodziców, a potrzeby dzieci
- Prowadzenie rozmów z rodzicami
- Włączanie rodziców do współpracy
- Rola kontraktu
- Sposoby wspomagania rodziców/opiekunów w procesie wychowania
- Określanie celu
- Etapy i formy budowania współpracy z rodzicami/opiekunami
- Spotkania interwencyjne
- Rozpoznawanie i reagowanie na problemy w rodzinach uczniów
- Diagnoza potrzeb rozwojowych uczniów
- Analiza środowiska rodzinnego i szkolnego
- Określanie czynników ryzyka i czynników chroniących
- Metody diagnozy
- Wyjaśnianie zaobserwowanych trudności
- Wpływ rozpoznanych trudności na funkcjonowanie ucznia
- Kształtowanie u uczniów sprawności w czynieniu dobra
- Budowanie pozytywnego nastawienia u uczniów
- Kształcenie pożądanych społecznie kompetencji i postaw
- Czy i jak rozmawiać z uczniami o tym, czym jest dobro?
- Zachowania prospołeczne – czym są i jak je kształtować?
- Realizacja programu wychowawczo-profilaktycznego
- Harmonogram działań
- Zasady współpracy nauczycieli przy realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego
- Dokumentowanie współpracy
- Prawidłowe tworzenie planów wychowawczych
- Ewaluacja programu wychowawczo-profilaktycznego
Dlaczego warto?
- Posiadamy akredytację Mazowieckiego Kuratora Oświaty
- Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe
- Przygotujemy imienne certyfikaty, zgodne z wytycznymi MEN
- Dopasujemy formę oraz program szkolenia do potrzeb grupy
- Stworzymy przyjazną przestrzeń do wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami