Uczenie uczniów uczenia się jako podstawowe zadanie nauczycieli
O szkoleniu
Polska edukacja nieustannie jest płaszczyzną, w której krzyżują się społeczne nadzieje i krytyka. My wolimy włączyć się w nurt, który ma na celu konstruktywne rozważania nad uczeniem uczenia się – ponowne zdefiniowanie uczenia i przemyślenie kierunku zmian, w przygotowaniu edukacyjnego spotkania nauczyciela z uczniem.
Nasza propozycja spotkania z radą pedagogiczna składa się z dwóch części. W pierwszej zostanie omówiony proces powstawania wiedzy i uczenia się, strategii pracy nauczyciela oraz ról, jakie przyjmuje on w edukacji. Szczególna uwaga zostanie poświęcona etapom procesu uczenia i warunkom, bez których uczenie uczenia nie zachodzi. W drugiej części zostaną przedstawione konkretne metody i narzędzia, generujące rozwój uczenia się. Pozwolą one na praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy.
Proponowany program szkolenia
- Potęga umysłu, czyli gdzie mieszka pamięć
- Co wiemy o budowie i możliwościach ludzkiego mózgu?
- Przegląd najnowszych badań
- Jak się uczymy? Rodzaje pamięci i co z tego wynika dla pracy nauczyciela
- Jak przebiega proces uczenia się, na czym polega głębokie przetwarzanie wiedzy?
- Rodzaje pamięci: sensoryczna/ultrakrótka, krótkotrwała, trwała
- Jak przekazywać wiedzę, by łatwiej było zapamiętać jak najwięcej informacji, czyli porcjowanie i powtarzanie
- Zasady skutecznej organizacji pracy umysłowej
- Analiza czynników wspierających uczenie się, na które mają wpływ nauczyciele – na podstawie badań Johna Hattiego ( „Widoczne uczenie się dla nauczycieli” 2019)
- Zebranie informacji, dotyczących organizacji pracy umysłowej – miejsce pracy, czynniki rozpraszające, czynniki wzmacniające, dieta dla ucznia
- Przegląd technik i metod uczenia się, które wspierają aktywność i samodzielność ucznia
- Mnemotechniki
- Mapy myśli
- Metoda Birkenbihl
- Ośle mostki
- Kartoteka autodydaktyczna Sebastiana Leitnera
- Rzymski pokój
- Projektowanie działań dydaktycznych, dzięki którym uczeń staje się podmiotem działań dydaktycznych na lekcji
- Praca w grupach
Dlaczego warto?
- Posiadamy akredytację Mazowieckiego Kuratora Oświaty
- Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe
- Przygotujemy imienne certyfikaty, zgodne z wytycznymi MEN
- Dopasujemy formę oraz program szkolenia do potrzeb grupy
- Stworzymy przyjazną przestrzeń do wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami