Rola nauczyciela współorganizującego w procesie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
O szkoleniu
Dotychczasowe przepisy MEN w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, wprowadziły możliwość dodatkowego zatrudniania, obok asystenta i pomocy nauczyciela, nauczycieli posiadających kwalifikacje, w zakresie pedagogiki specjalnej. Ich zadaniem jest współorganizowanie kształcenia integracyjnego lub kształcenia uczniów, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Grupa nauczycieli wspomagających staje się coraz liczniejszą reprezentacją merytorycznych pracowników pedagogicznych. Jednocześnie zakres kompetencji i czynności zawodowych sprawia, że pełnią oni niezwykle ważną rolę w procesie dydaktyczno–wychowawczym, realizowanym z uczniami, wymagającymi stosowania specjalnej formy nauki i metod pracy. Powodzenie systemu kształcenia specjalnego warunkowane jest nie tylko poziomem ich profesjonalizmu, ale także miejscem i funkcją, jaka zostanie im przypisana. W jaki sposób kształtować relacje nauczyciela wspomagającego z innymi pracownikami szkoły i uczniami? Jaki zakres zadań, czy odpowiedzialności mu przypisać? To tylko niektóre z pytań, na które znajdziecie Państwo odpowiedź podczas proponowanego szkolenia.
Proponowany program szkolenia
- Przypomnienie podstawowych założeń świadczenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności kształcenia specjalnego w placówkach oświatowych
- Zadania nauczyciela wspomagającego w procesie kształcenia specjalnego:
- Podstawy prawne zatrudniania
- Zakres obowiązków, zadań – propozycja rozwiązań
- Miejsce i rola nauczyciela wspomagającego w strukturze szkoły i klasy:
- Współpraca nauczyciela wspomagającego z innymi nauczycielami,
- Budowanie relacji z uczniem objętym kształceniem specjalnym
- Rola nauczyciela wspomagającego w relacji z pozostałymi uczniami danego oddziału szkolnego
- Pragmatyka zawodowa nauczyciela wspomagającego – ćwiczenia praktyczne
Dlaczego warto?
- Posiadamy akredytację Mazowieckiego Kuratora Oświaty
- Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe
- Przygotujemy imienne certyfikaty, zgodne z wytycznymi MEN
- Dopasujemy formę oraz program szkolenia do potrzeb grupy
- Stworzymy przyjazną przestrzeń do wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami