Gdy język polski jest barierą – praca z uczniem obcokrajowcem lub powracającym z zagranicy

O szkoleniu
Otwarte granice, swoboda przemieszczania się po całym świecie, czy coraz większe otwarcie pracodawców na pracowników z zagranicy powoduje, że do polskich szkół trafia coraz więcej uczniów cudzoziemskich. Wymagają oni dostosowania form i warunków nauczania, a jednocześnie maja takie same prawa, jak wszyscy pozostali. Udział w szkoleniu pozwoli na poznanie zasad pracy z uczniem cudzoziemskim, prowadzenia dokumentacji, a także na weryfikację dotychczasowych działań.
Proponowany program szkolenia
- Przyjęcie ucznia cudzoziemskiego do szkoły
- Prawo cudzoziemców do edukacji w polskiej szkole
- Zasady i procedury przyjęcia ucznia, weryfikacja dokumentacji i zaświadczeń, ustalenie poziomu nauczania
- Przeprowadzenie wywiadu i wstępnej diagnozy umiejętności językowych
- Przygotowanie nauczycieli i uczniów do przyjęcia ucznia cudzoziemskiego
- Prowadzenie zajęć dot. podstawowych zasad, zwyczajów i tradycji panujących w innych kulturach.
- Przygotowanie uczniów z klasy na adaptację i integrację ucznia ‐ cudzoziemca w środowisku rówieśniczym
- Sposoby komunikacji i zwracania się do nowych uczniów
- Przeciwdziałanie skutkom izolacji uczniów cudzoziemskich
- Zaplanowanie i przeprowadzenie diagnozy na początku procesu kształcenia, która umożliwia zaplanowanie odpowiednich działań wspomagających uczniów
- Zasady pracy z uczniem cudzoziemskim
- Różnice programowe wynikające z nauki w innych systemach edukacyjnych – uzupełnianie różnic
- Udzielanie uczniom przybywającym z zagranicy odpowiedniego do ich potrzeb wsparcia psychologiczno-pedagogicznego w postaci zajęć edukacyjnych i specjalistycznych
- Zaplanowanie działań, które będą odpowiedzią na konkretne problemy uczniów.
- Dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu – wykorzystanie odpowiednich środków dydaktycznych
- Ocenianie osiągnięć uczniów cudzoziemskich
- Dokumentowanie pracy z uczniem cudzoziemskim
- Uwzględnienie obszaru kształcenia dzieci przybywających z zagranicy w ramach zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego i ewaluacji wewnętrznej
- Współpraca z rodzicami ucznia cudzoziemskiego
- Monitorowanie postępów edukacyjnych uczniów bez biegłej znajomości języka polskiego.
- Monitorowanie procesu włączania ucznia do środowiska szkolnego
Dlaczego warto?
-
Posiadamy akredytację Mazowieckiego Kuratora Oświaty
-
Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe
-
Przygotujemy imienne certyfikaty, zgodne z wytycznymi MEN
-
Dopasujemy formę oraz program szkolenia do potrzeb grupy
-
Stworzymy przyjazną przestrzeń do wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami