Ocenianie wewnątrzszkolne – jak zgodnie z przepisami oceniać umiejętności i zachowanie uczniów?
O szkoleniu
Warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego, to ten rozdział statutu każdej szkoły, który powinien gwarantować uczniom sprawiedliwe i zgodne z prawem ocenianie umiejętności i zachowania. Czy rzeczywiście tak jest i działamy zgodnie z prawem? Czy nasze rozumienie przepisów oświatowych jest zbieżne ze zdaniem prawników, Rzecznika Praw Dziecka, ekspertów MEN?
Na te pytania odpowiemy w trakcie szkolenia, które będzie wsparciem dla każdego nauczyciela i wychowawcy. Przypomnimy sobie jakie funkcje pełni ocenianie w procesie dydaktycznym i jakie zadania mają w związku z tym nauczyciele. Poddamy analizie zapisy statutu Państwa szkoły, by sprawdzić, czy skonstruowaliście je zgodnie z intencją ustawodawcy. Omówimy najczęściej popełniane błędy, np.: brak przejrzystych zapisów, dotyczących udostępniania ocenionych prac pisemnych, zbyt wysokie wymagania, którym muszą sprostać uczniowie, by móc otrzymać ocenę celującą, stawianie ocen niedostatecznych za brak podręcznika, czy ograniczenie możliwości poprawiania ocen. W atmosferze szacunku i otwartości postaramy się wyjaśnić wszystkie trudne kwestie, związane z ocenianiem w szkole.
Proponowany program szkolenia
- Analiza i omówienie przepisów prawa oświatowego, dotyczącego warunków i sposobu wewnątrzszkolnego oceniania
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych
- Co podlega ocenianiu?
- Co powinno znaleźć się w Statucie, by wyczerpywał zagadnienie wewnątrzszkolnego oceniania?
- Podstawowe zasady techniki prawodawczej
- Funkcje oceniania w procesie kształcenia, m.in.:
- Wspierająca
- Diagnostyczna
- Afirmacyjna
- Kształtująca
- Informacyjna
- Motywacyjna
- Krytyczna analiza zapisów Statutu w obszarze wewnątrzszkolnego oceniania
- Kryteria i wymagania na poszczególne oceny
- Kryteria oceny zachowania
- Udostępnianie sprawdzonych prac rodzicom i uczniom
- Prawa i obowiązki ucznia
- Warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana oceny rocznej z zajęć edukacyjnych i zachowania
Dlaczego warto?
- Posiadamy akredytację Mazowieckiego Kuratora Oświaty
- Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe
- Przygotujemy imienne certyfikaty, zgodne z wytycznymi MEN
- Dopasujemy formę oraz program szkolenia do potrzeb grupy
- Stworzymy przyjazną przestrzeń do wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami