Nastolatek w kryzysie psychicznym – wyzwanie dla dorosłych
O szkoleniu
Kryzys psychiczny w okresie dorastania to wyzwanie, które coraz częściej pojawia się w szkolnej rzeczywistości. Młodzież przechodzi przez intensywne zmiany emocjonalne, fizyczne i społeczne, które mogą prowadzić do poczucia zagubienia, stresu czy lęku. W obliczu tych wyzwań nauczyciele odgrywają kluczową rolę w rozpoznawaniu oznak kryzysu i wspieraniu uczniów w trudnych momentach.
Celem tego szkolenia jest wyposażenie nauczycieli w wiedzę i narzędzia, które pozwolą lepiej rozumieć trudności emocjonalne, z jakimi mierzą się uczniowie. Uczestnicy dowiedzą się, jak rozpoznawać wczesne objawy kryzysu psychicznego, jak reagować w sytuacjach kryzysowych, a także jakie kroki podjąć, aby skutecznie wspierać młodzież. Omówimy również, jak współpracować z rodzicami i specjalistami w celu zapewnienia kompleksowej pomocy uczniom. Dzięki temu szkoleniu nauczyciele będą lepiej przygotowani do radzenia sobie z wyzwaniami, jakie niesie praca z nastolatkami w kryzysie psychicznym, co wpłynie na poprawę atmosfery i bezpieczeństwa w szkole.
Proponowany program szkolenia
- Wprowadzenie do szkolenia
- Krótkie omówienie rosnącej liczby kryzysów psychicznych wśród młodzieży i znaczenia roli nauczyciela w ich rozpoznawaniu i wspieraniu uczniów
- Rozpoznawanie objawów kryzysu psychicznego u młodzieży
- Kluczowe objawy kryzysu psychicznego: zmiany w zachowaniu, spadek motywacji, trudności w relacjach, wycofanie społeczne, obniżenie nastroju
- Czym jest kryzys psychiczny i jakie są jego różne etapy? (lęk, depresja, zachowania autodestrukcyjne, myśli samobójcze)
- Różnice między normalnym stresem a kryzysem, wymagającym interwencji
- Przykłady sytuacji szkolnych, w których mogą ujawniać się oznaki kryzysu psychicznego
- Jak reagować na kryzys psychiczny w szkole?
- Pierwsze kroki nauczyciela w obliczu kryzysu – jak reagować spokojnie i adekwatnie?
- Jak nawiązać rozmowę z uczniem, który może być w kryzysie – zasady komunikacji wspierającej
- Co robić, gdy uczeń wyraża myśli samobójcze lub autodestrukcyjne – wskazówki i procedury interwencji
- Techniki deeskalacji emocji – jak pomóc uczniowi wrócić do stanu równowagi emocjonalnej
- Rola szkoły jako miejsca wsparcia psychicznego – jak stworzyć bezpieczne środowisko dla uczniów w kryzysie?
- Ćwiczenie praktyczne – analiza przypadków
- Współpraca z rodzicami i specjalistami w sytuacjach kryzysowych
- Jak rozmawiać z rodzicami o kryzysie psychicznym ich dziecka – delikatność i taktyka komunikacji
- Kiedy i jak zaangażować specjalistów (psychologów, pedagogów, terapeutów) w proces wsparcia ucznia
- Zasady tworzenia planu wsparcia dla ucznia – jak współpracować z zespołem szkolnym, aby skutecznie pomóc uczniowi
- Jak wspierać uczniów w powrocie do równowagi psychicznej?
- Budowanie relacji z uczniami w okresie kryzysu – znaczenie zaufania i otwartości
- Tworzenie bezpiecznego środowiska w klasie – jak codzienne działania nauczyciela mogą wspierać ucznia w trudnym czasie?
- Rola nauczyciela jako dorosłego wzorca – jak modelować zdrowe zachowania i regulowanie emocji?
- Strategie wspierania uczniów w odbudowywaniu stabilności emocjonalnej i samooceny po kryzysie
Dlaczego warto?
- Posiadamy akredytację Mazowieckiego Kuratora Oświaty
- Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe
- Przygotujemy imienne certyfikaty, zgodne z wytycznymi MEN
- Dopasujemy formę oraz program szkolenia do potrzeb grupy
- Stworzymy przyjazną przestrzeń do wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami