Jak oceniać zachowanie uczniów? Zasady, kryteria i zapisy w statucie szkoły
O szkoleniu
Ocenianie zachowania uczniów wzbudza wiele kontrowersji. Jedni uważają, że jest niepotrzebne i niesprawiedliwe. Zdaniem innych gwarantuje ono ład i porządek w szkole. Zarówno nauczyciele, jak i uczniowie wskazują na trudności w interpretacji kryteriów oceny zachowania, które powinny być jasne, konkretne i odpowiednio dopasowane do poziomu wiekowego i rozwoju uczniów. Istotnym jest też elastyczne podejście w ocenianiu zachowania, uwzględniające indywidualne potrzeby i możliwości uczniów. Często ten ostatni aspekt jest źle interpretowany i powoduje wiele nieporozumień i frustracji zarówno u uczniów, rodziców, jak i samych nauczycieli.
Proponowane szkolenie adresowane jest do dyrektorów, którzy chcą, by ocenianie zachowania w ich szkole, było narzędziem wychowawczym wspierającym i rozwijającym potencjał każdego ucznia.
Proponowany program szkolenia
- Ocena zachowania w szkole – uzasadnienie w świetle prawa oświatowego
- Obszary oceny zachowania – zapisy w dokumentach
- Kryteria oceniania zachowania – zapisy w dokumentach
- Ocenianie zachowania uczniów jako narzędzie wychowawcze
- Zachowania pożądane i niepożądane w szkole
- Rozpoznawanie i rozumienie różnych zachowań uczniów
- Jak zaangażować uczniów w proces oceniania zachowania – samoocena i ocena koleżeńska – przykłady, analiza przypadku
- Tworzenie systemów oceny zachowania
- Tworzenie klarownych i spójnych zasad i norm zachowania w szkole – przykłady dobrych praktyk
- Rezygnacja z systemu punktowego – uzasadnienie
- Co zamiast punktów? Propozycja systemu ocenienia sprzyjającego rozwojowi uczniów
- Przedstawienie systemu oceniana opartego na wykorzystaniu nagród i wzmocnień pozytywnych
- Wspólne wartości i normy zachowania w środowisku edukacyjnym
- Wykorzystanie informacji zwrotnej
- Rozwiązywanie problematycznych zachowań uczniów w kontekście oceniania
- Identyfikacja i analiza przyczyn trudnego zachowania uczniów w środowisku szkolnym
- Strategie radzenia sobie z trudnymi zachowaniami uczniów, w tym podejście prewencyjne i interwencyjne
- Kryteria oceniania zachowania w różnych kontekstach
- Kryteria dla różnych grup wiekowych i etapów edukacyjnych
- Dostosowanie kryteriów do specyfiki szkoły
- Znaczenie jasnych i spójnych kryteriów dla uczniów, nauczycieli i rodziców
- Kluczowe obszary kryteriów oceniania zachowania
- Przykłady kluczowych obszarów – szacunek, współpraca, punktualność itp.
- Wskazówki, jak opisać poziomy zachowania na poszczególne oceny
- Implementacja kryteriów i konsekwencje oceniania zachowania
- Wprowadzenie kryteriów do codziennego życia szkoły
- Przykłady konsekwencji za zachowanie zgodne i niezgodne z kryteriami
- Ocena zachowania w statucie szkoły
- Przykładowe zapisy w statucie szkoły, uwzględniające zmianę sytemu punktowego na system opisowo-wzmacniający
- Praktyczne ćwiczenia i studia przypadków
- Analiza rzeczywistych przypadków oceniania zachowania w szkole
- Odpowiedzi na pytania uczestników, dyskusja
Dlaczego warto?
- Posiadamy akredytację Mazowieckiego Kuratora Oświaty
- Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe
- Przygotujemy imienne certyfikaty, zgodne z wytycznymi MEN
- Dopasujemy formę oraz program szkolenia do potrzeb grupy
- Stworzymy przyjazną przestrzeń do wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami