Interdyscyplinarne nauczanie przedmiotów przyrodniczych i ścisłych, w oparciu o koncepcję STEAM

O szkoleniu
Uczenie się interdyscyplinarne wskazuje uczniom, że nauka nie jest bytem odosobnionym, podzielonym na przedmioty, pozbawionym wzajemnej korelacji. Interdyscyplinarność pozwala na zintegrowanie wiedzy, a co za tym idzie dostrzeżenie powiązań i zależności, zmiennych, a także rozwijanie umiejętności analitycznego myślenia oraz wyciągania wniosków.
Dzięki temu uczeń stawia pytania badawcze, hipotezy, poszukuje odpowiedzi, ustala kroki, jakie musi podjąć, by rozwiązać problem, np. „Wydrukowanie protezy dłoni dla 7-latka”. Tego rodzaju zadanie łączy w sobie konkretną wiedzę z kilku przedmiotów szkolnych: biologii, chemii, matematyki, informatyki, fizyki, a nawet języka polskiego, by napisać wskazówki użytkowania. Interdyscyplinarność pozwala urealnić naukę i jej zastosowanie.
Proponowany program szkolenia
- Metody rozwijania myślenia analitycznego z wykorzystaniem STEAM
- Wprowadzenie do koncepcji STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Artificial Inteligence, Mathematics) jako podejścia do nauczania interdyscyplinarnego i zintegrowanego
- Przykłady zastosowania STEAM w różnych przedmiotach i poziomach edukacyjnych
- Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem STEAM, ukierunkowane na rozwijanie umiejętności analitycznych, krytycznych i twórczych uczniów
- Refleksja nad zaletami i wyzwaniami nauczania z wykorzystaniem STEAM
- Narzędzia informacyjno-komunikacyjne wspierające nauczanie interdyscyplinarne
- Przegląd dostępnych narzędzi informacyjno-komunikacyjnych, które mogą ułatwić nauczanie interdyscyplinarne i zintegrowane
- Wykorzystanie sztucznej inteligencji w nauczaniu, np. chatboty, narzędzia analityczne, narzędzia do planowania projektowego, aplikacje matematyczne
- Praktyczne zapoznanie się z wybranymi narzędziami i ich możliwościami
- Ocena przydatności i skuteczności narzędzi informacyjno-komunikacyjnych w nauczaniu interdyscyplinarnym
- Przykłady nauczania
- Analiza konkretnych przykładów nauczania z wykorzystaniem STEAM w różnych kontekstach edukacyjnych
- Wykorzystanie elementów gier, zabawy i eksperymentów w nauczaniu interdyscyplinarnym
- Wykorzystanie zasobów online, np. filmów, podcastów, stron internetowych, do wzbogacenia nauczania interdyscyplinarnego
- Przygotowanie własnych scenariuszy nauczania z wykorzystaniem STEAM i prezentacja ich przed grupą
- Wykorzystanie SCAMPER do kreatywnego rozwiązywania problemów
- Projektowanie zadań interdyscyplinarnych
- Wprowadzenie do zasad projektowania zadań interdyscyplinarnych, które integrują różne dziedziny nauki i wymagają od uczniów zastosowania wiedzy i umiejętności z różnych obszarów
- Przykłady zadań interdyscyplinarnych z różnych przedmiotów i poziomów edukacyjnych
- Ćwiczenia praktyczne z projektowania własnych zadań interdyscyplinarnych, które uwzględniają cele nauczania, potrzeby i zainteresowania uczniów, dostępne zasoby i narzędzia
- Dostosowanie wymagań edukacyjnych oraz warunków oceniania do zadań interdyscyplinarnych
Dlaczego warto?
-
Posiadamy akredytację Mazowieckiego Kuratora Oświaty
-
Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe
-
Przygotujemy imienne certyfikaty, zgodne z wytycznymi MEN
-
Dopasujemy formę oraz program szkolenia do potrzeb grupy
-
Stworzymy przyjazną przestrzeń do wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami