Indywidualizacja procesu nauczania
O szkoleniu
Indywidualizacja nie jest synonimem pracy indywidualnej. Nauczyciel, w trakcie jednostki lekcyjnej, nie jest w stanie pracować z każdym uczniem „tête-à-tête”. Jednak potrzeba indywidualizacji nauczania wynika z dużych różnic indywidualnych między uczniami. W nauczaniu zindywidualizowanym nauczyciel kieruje swoją uwagę na poszczególnych uczniów i dostosowuje nauczanie do ich predyspozycji. W takim trybie, każdy uczeń w klasie pracuje w swoim własnym rytmie i na odpowiednim dla siebie poziomie. Obecnie również wiele uwagi poświęca się efektywności nauczania i uczenia się, w tym stylom uczenia się (zadania dla wzrokowców, słuchowców, ruchowe dla zbyt aktywnych uczniów). Na szkoleniu nauczyciele wzbogacą swój warsztat pracy, poznając różne metody indywidualizacji w czasie lekcji.
Proponowany program szkolenia
- Indywidualizacja – jako konieczność w procesie uczenia
- Wykorzystywanie techniki sketchnothing do zilustrowania procesu indywidualizacji
- Ćwiczenia wprowadzające: test na spostrzegawczość w formie ppt
- Dyskusja na temat różnic indywidualnych uczących się
- Diagnoza, czyli o granicach i horyzontach możliwości ucznia
- Przegląd narzędzi diagnostycznych
- Ćwiczenie: zalety i wady szeroko stosowanych testów
- Testy diagnostyczne rozpoznające inteligencje wielorakie Gardnera, style uczenia się, role w grupie, lewo i prawo półkolistość mózgu
- Podsumowanie ćwiczenia w formie wizualnej – rysunki wykonane przez prowadzącą lub uczestników (w zależności od poziomu zaangażowania)
- Sposoby indywidualizacji w obszarze organizacji procesu uczenia się
- Najważniejsze elementy organizacji procesu lekcyjnego
- Możliwe zachowania uczniów na lekcji
- Ćwiczenia: odgrywanie ról: „Kto i kiedy się uczy?”
- Sposoby indywidualizacji w obszarze treści nauczania
- Omówienie metod i form pracy z wykorzystaniem indywidualizacji
- Mapa wizualna
- Formy pracy na lekcji: różnicowanie trudności, grupy zadaniowe, grupy jednolite, podział obowiązków, wsparcie rówieśnicze itd.
- Zaplanowanie własnych działań indywidualizujących pracę na lekcji do wybranego tematu zajęć
- Praca w grupach przedmiotowych
- Praca warsztatowa: określenie tematu lekcji, celów, sposobu jej realizacji uwzględniając proces indywidualizacji
Dlaczego warto?
- Posiadamy akredytację Mazowieckiego Kuratora Oświaty
- Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe
- Przygotujemy imienne certyfikaty, zgodne z wytycznymi MEN
- Dopasujemy formę oraz program szkolenia do potrzeb grupy
- Stworzymy przyjazną przestrzeń do wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami