Szkoła jako bezpieczna baza dla dziecka z rodziny z problemem alkoholowym

O szkoleniu
Dzieci, wychowujące się w rodzinach z problemem alkoholowym, mierzą się z wyzwaniami, które często przerastają ich emocjonalne i społeczne możliwości. Codzienne funkcjonowanie w niestabilnym środowisku, w którym brakuje przewidywalności i bezpieczeństwa, wpływa na ich rozwój, zdolność do nauki i relacje z rówieśnikami. Dla wielu z tych dzieci szkoła może być jedynym miejscem, które zapewnia stabilność, zrozumienie i poczucie bezpieczeństwa.
Nauczyciele, jako jedni z najbliższych dorosłych w życiu takich uczniów, odgrywają kluczową rolę w ich wsparciu. Szkoła staje się dla nich „bezpieczną bazą”, miejscem, w którym mogą znaleźć przestrzeń do wyrażania emocji, uzyskania wsparcia i rozwoju. Jednak praca z dziećmi z rodzin z problemem alkoholowym wymaga odpowiedniej wiedzy, zrozumienia ich specyficznych potrzeb oraz umiejętności nawiązywania relacji opartych na zaufaniu.
Szkolenie to ma na celu dostarczenie nauczycielom narzędzi, które pomogą w lepszym zrozumieniu wyzwań, z jakimi mierzą się uczniowie z rodzin alkoholowych. Program ten dostarczy także praktycznych wskazówek, jak stworzyć w szkole środowisko sprzyjające rozwojowi emocjonalnemu tych dzieci oraz jak współpracować z rodzicami i specjalistami, aby zapewnić im wsparcie na każdym etapie edukacji.
Proponowany program szkolenia
- Wprowadzenie do szkolenia
- Wprowadzenie do problematyki dzieci z rodzin z problemem alkoholowym
- Omówienie koncepcji „szkoły jako bezpiecznej bazy” – miejsca stabilności, bezpieczeństwa i wsparcia dla ucznia
- Charakterystyka dzieci z rodzin z problemem alkoholowym
- Jakie są typowe zachowania dzieci pochodzących z rodzin z problemem alkoholowym?
- Objawy emocjonalne i psychiczne: lęk, obniżona samoocena, trudności w nawiązywaniu relacji
- Zachowania w szkole: wycofanie, nadmierna odpowiedzialność, konflikty rówieśnicze, problemy z koncentracją
- Jak niestabilne środowisko domowe wpływa na funkcjonowanie ucznia w szkole i jak można to rozpoznać?
- Jakie są typowe zachowania dzieci pochodzących z rodzin z problemem alkoholowym?
- Jak szkoła może stać się bezpieczną bazą dla dziecka?
- Tworzenie stabilnego, przewidywalnego środowiska w klasie, które daje uczniom poczucie bezpieczeństwa
- Rola nauczyciela jako osoby, która może wspierać dzieci emocjonalnie i zapewniać im zrozumienie oraz empatię
- Jak budować zaufanie między uczniem a nauczycielem?
- Techniki komunikacji wspierającej: jak rozmawiać z dziećmi w trudnych sytuacjach, nie naruszając ich prywatności, ale jednocześnie oferując wsparcie
- Przykłady działań, które pomagają dzieciom poczuć się bezpiecznie i zrozumianym w szkole
- Współpraca z rodzicami i specjalistami w ramach wsparcia ucznia
- Jak komunikować się z rodzicami, którzy zmagają się z problemem alkoholowym, w sposób delikatny, ale skuteczny
- Kiedy i jak zaangażować specjalistów (psychologów, pedagogów szkolnych, terapeutów) w pomoc uczniowi?
- Jak stworzyć plan wsparcia ucznia w ramach szkoły – współpraca z zespołem nauczycielskim i specjalistami
- Przykłady udanej współpracy szkoły z rodzinami i instytucjami wspierającymi rodziny z problemem alkoholowym
- Długoterminowe wsparcie emocjonalne i edukacyjne dla uczniów
- Jak szkoła może wspierać rozwój emocjonalny uczniów z rodzin z problemem alkoholowym?
- Rozwijanie kompetencji społecznych i emocjonalnych uczniów poprzez codzienne interakcje i działania edukacyjne
- Jakie działania mogą pomóc uczniowi w budowaniu poczucia wartości i pewności siebie mimo trudnych warunków domowych?
Dlaczego warto?
-
Posiadamy akredytację Mazowieckiego Kuratora Oświaty
-
Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe
-
Przygotujemy imienne certyfikaty, zgodne z wytycznymi MEN
-
Dopasujemy formę oraz program szkolenia do potrzeb grupy
-
Stworzymy przyjazną przestrzeń do wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami