O szkoleniu

Dzieci, wychowujące się w rodzinach z problemem alkoholowym, mierzą się z wyzwaniami, które często przerastają ich emocjonalne i społeczne możliwości. Codzienne funkcjonowanie w niestabilnym środowisku, w którym brakuje przewidywalności i bezpieczeństwa, wpływa na ich rozwój, zdolność do nauki i relacje z rówieśnikami. Dla wielu z tych dzieci szkoła może być jedynym miejscem, które zapewnia stabilność, zrozumienie i poczucie bezpieczeństwa.

Nauczyciele, jako jedni z najbliższych dorosłych w życiu takich uczniów, odgrywają kluczową rolę w ich wsparciu. Szkoła staje się dla nich „bezpieczną bazą”, miejscem, w którym mogą znaleźć przestrzeń do wyrażania emocji, uzyskania wsparcia i rozwoju. Jednak praca z dziećmi z rodzin z problemem alkoholowym wymaga odpowiedniej wiedzy, zrozumienia ich specyficznych potrzeb oraz umiejętności nawiązywania relacji opartych na zaufaniu.

Szkolenie to ma na celu dostarczenie nauczycielom narzędzi, które pomogą w lepszym zrozumieniu wyzwań, z jakimi mierzą się uczniowie z rodzin alkoholowych. Program ten dostarczy także praktycznych wskazówek, jak stworzyć w szkole środowisko sprzyjające rozwojowi emocjonalnemu tych dzieci oraz jak współpracować z rodzicami i specjalistami, aby zapewnić im wsparcie na każdym etapie edukacji.

Proponowany program szkolenia

  1. Wprowadzenie do szkolenia
    • Wprowadzenie do problematyki dzieci z rodzin z problemem alkoholowym
    • Omówienie koncepcji „szkoły jako bezpiecznej bazy” – miejsca stabilności, bezpieczeństwa i wsparcia dla ucznia
  2. Charakterystyka dzieci z rodzin z problemem alkoholowym
    • Jakie są typowe zachowania dzieci pochodzących z rodzin z problemem alkoholowym?
      • Objawy emocjonalne i psychiczne: lęk, obniżona samoocena, trudności w nawiązywaniu relacji
      • Zachowania w szkole: wycofanie, nadmierna odpowiedzialność, konflikty rówieśnicze, problemy z koncentracją
    • Jak niestabilne środowisko domowe wpływa na funkcjonowanie ucznia w szkole i jak można to rozpoznać?
  3. Jak szkoła może stać się bezpieczną bazą dla dziecka?
    • Tworzenie stabilnego, przewidywalnego środowiska w klasie, które daje uczniom poczucie bezpieczeństwa
    • Rola nauczyciela jako osoby, która może wspierać dzieci emocjonalnie i zapewniać im zrozumienie oraz empatię
    • Jak budować zaufanie między uczniem a nauczycielem?
    • Techniki komunikacji wspierającej: jak rozmawiać z dziećmi w trudnych sytuacjach, nie naruszając ich prywatności, ale jednocześnie oferując wsparcie
    • Przykłady działań, które pomagają dzieciom poczuć się bezpiecznie i zrozumianym w szkole
  4. Współpraca z rodzicami i specjalistami w ramach wsparcia ucznia
    • Jak komunikować się z rodzicami, którzy zmagają się z problemem alkoholowym, w sposób delikatny, ale skuteczny
    • Kiedy i jak zaangażować specjalistów (psychologów, pedagogów szkolnych, terapeutów) w pomoc uczniowi?
    • Jak stworzyć plan wsparcia ucznia w ramach szkoły – współpraca z zespołem nauczycielskim i specjalistami
    • Przykłady udanej współpracy szkoły z rodzinami i instytucjami wspierającymi rodziny z problemem alkoholowym
  5. Długoterminowe wsparcie emocjonalne i edukacyjne dla uczniów
    • Jak szkoła może wspierać rozwój emocjonalny uczniów z rodzin z problemem alkoholowym?
    • Rozwijanie kompetencji społecznych i emocjonalnych uczniów poprzez codzienne interakcje i działania edukacyjne
    • Jakie działania mogą pomóc uczniowi w budowaniu poczucia wartości i pewności siebie mimo trudnych warunków domowych?

Dlaczego warto?

  • Posiadamy akredytację Mazowieckiego Kuratora Oświaty
  • Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe 
  • Przygotujemy imienne certyfikaty, zgodne z wytycznymi MEN 
  • Dopasujemy formę oraz program szkolenia do potrzeb grupy
  • Stworzymy przyjazną przestrzeń do wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami

Zapraszamy do kontaktu

Odpowiemy na wszystkie pytania

Prosimy o uzupełnienie wszystkich pól oznaczonych *.

    Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Centrum Szkoleniowe A-Z Marzena Roth z siedzibą al. 3 Maja 26/35, 05-120 Legionowo, adres e-mail: biuro@a-z.edu.pl. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie, w tym przedstawienia oferty Centrum Szkoleniowego A-Z Marzena Roth. Informacje o zasadach przetwarzania danych i przysługujących Pani/ Panu prawach zostały opisane w Polityce prywatności.

    Najczęściej zadawane pytania

    Czy Centrum Rozwoju Edukacji A-Z posiada akredytację kuratorium oświaty?

    Tak, jesteśmy niepubliczną placówką doskonalenia nauczycieli, posiadającą akredytację Mazowieckiego Kuratora Oświaty (Decyzja z dn. 21 lipca 2020 r. do pobrania tutaj) i wpisaną do Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych MEiN pod numerem: 16548

    Czy Centrum Rozwoju Edukacji A-Z znajduje się na tzw. białej liście płatników VAT?

    Nie jesteśmy płatnikami VAT, zatem nie figurujemy na tej liście.

    Czy podane ceny są cenami brutto, czy netto?

    Podane ceny są cenami brutto. Ze względu na rodzaj prowadzonej działalności nie jesteśmy płatnikami VAT.

    W jaki sposób mogę zapisać się na szkolenie indywidualne?

    Zapraszamy do rejestracji przez naszą stronę internetową. Przy każdym programie szkolenia znajduje się formularz, który należy wypełnić.

    W jaki sposób dokonać zamówienia szkolenia rady pedagogicznej?

    W celu zamówienia szkolenia dla nauczycieli zapraszamy do kontaktu telefonicznego z naszym biurem. Wspólnie omówimy oczekiwania i dopasujemy szkolenie odpowiadające Państwa potrzebom i możliwościom.

    Po omówieniu szczegółów, zamawiający otrzyma wiadomość e-mailową z podsumowaniem i formularzem (do wypełnienia), który jest potwierdzeniem zamówienia szkolenia.

    Szkolenia rad pedagogicznych

    Kategoria szkoleń: Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

    Szkoła jako bezpieczna baza dla dziecka z rodziny z problemem alkoholowym

    O szkoleniu

    Dzieci, wychowujące się w rodzinach z problemem alkoholowym, mierzą się z wyzwaniami, które często przerastają ich emocjonalne i społeczne możliwości. Codzienne funkcjonowanie w niestabilnym środowisku, w którym brakuje przewidywalności i bezpieczeństwa, wpływa na ich rozwój, zdolność do nauki i relacje z rówieśnikami. Dla wielu z tych dzieci szkoła może być jedynym miejscem, które zapewnia stabilność, zrozumienie i poczucie bezpieczeństwa.

    Nauczyciele, jako jedni z najbliższych dorosłych w życiu takich uczniów, odgrywają kluczową rolę w ich wsparciu. Szkoła staje się dla nich „bezpieczną bazą”, miejscem, w którym mogą znaleźć przestrzeń do wyrażania emocji, uzyskania wsparcia i rozwoju. Jednak praca z dziećmi z rodzin z problemem alkoholowym wymaga odpowiedniej wiedzy, zrozumienia ich specyficznych potrzeb oraz umiejętności nawiązywania relacji opartych na zaufaniu.

    Szkolenie to ma na celu dostarczenie nauczycielom narzędzi, które pomogą w lepszym zrozumieniu wyzwań, z jakimi mierzą się uczniowie z rodzin alkoholowych. Program ten dostarczy także praktycznych wskazówek, jak stworzyć w szkole środowisko sprzyjające rozwojowi emocjonalnemu tych dzieci oraz jak współpracować z rodzicami i specjalistami, aby zapewnić im wsparcie na każdym etapie edukacji.

    Proponowany program szkolenia

    1. Wprowadzenie do szkolenia
      • Wprowadzenie do problematyki dzieci z rodzin z problemem alkoholowym
      • Omówienie koncepcji „szkoły jako bezpiecznej bazy” – miejsca stabilności, bezpieczeństwa i wsparcia dla ucznia
    2. Charakterystyka dzieci z rodzin z problemem alkoholowym
      • Jakie są typowe zachowania dzieci pochodzących z rodzin z problemem alkoholowym?
        • Objawy emocjonalne i psychiczne: lęk, obniżona samoocena, trudności w nawiązywaniu relacji
        • Zachowania w szkole: wycofanie, nadmierna odpowiedzialność, konflikty rówieśnicze, problemy z koncentracją
      • Jak niestabilne środowisko domowe wpływa na funkcjonowanie ucznia w szkole i jak można to rozpoznać?
    3. Jak szkoła może stać się bezpieczną bazą dla dziecka?
      • Tworzenie stabilnego, przewidywalnego środowiska w klasie, które daje uczniom poczucie bezpieczeństwa
      • Rola nauczyciela jako osoby, która może wspierać dzieci emocjonalnie i zapewniać im zrozumienie oraz empatię
      • Jak budować zaufanie między uczniem a nauczycielem?
      • Techniki komunikacji wspierającej: jak rozmawiać z dziećmi w trudnych sytuacjach, nie naruszając ich prywatności, ale jednocześnie oferując wsparcie
      • Przykłady działań, które pomagają dzieciom poczuć się bezpiecznie i zrozumianym w szkole
    4. Współpraca z rodzicami i specjalistami w ramach wsparcia ucznia
      • Jak komunikować się z rodzicami, którzy zmagają się z problemem alkoholowym, w sposób delikatny, ale skuteczny
      • Kiedy i jak zaangażować specjalistów (psychologów, pedagogów szkolnych, terapeutów) w pomoc uczniowi?
      • Jak stworzyć plan wsparcia ucznia w ramach szkoły – współpraca z zespołem nauczycielskim i specjalistami
      • Przykłady udanej współpracy szkoły z rodzinami i instytucjami wspierającymi rodziny z problemem alkoholowym
    5. Długoterminowe wsparcie emocjonalne i edukacyjne dla uczniów
      • Jak szkoła może wspierać rozwój emocjonalny uczniów z rodzin z problemem alkoholowym?
      • Rozwijanie kompetencji społecznych i emocjonalnych uczniów poprzez codzienne interakcje i działania edukacyjne
      • Jakie działania mogą pomóc uczniowi w budowaniu poczucia wartości i pewności siebie mimo trudnych warunków domowych?

    Dlaczego warto?

    • Posiadamy akredytację Mazowieckiego Kuratora Oświaty
    • Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe 
    • Przygotujemy imienne certyfikaty, zgodne z wytycznymi MEN 
    • Dopasujemy formę oraz program szkolenia do potrzeb grupy
    • Stworzymy przyjazną przestrzeń do wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami
    Szkolenia rad pedagogicznych Pomoc psychologiczno-pedagogiczna Szkoła jako bezpieczna baza dla dziecka z rodziny z problemem alkoholowym
    Centrum Rozwoju Edukacji A-Z