O szkoleniu

Sygnały o złym stanie psychicznym uczniów, czy ich próbach targnięcia się na własne życie, docierają do nas od dłuższego czasu. Samobójstwa są drugą (po wypadkach) najczęstszą przyczyną śmierci osób poniżej 18 roku życia. Różne zaburzenia psychiczne stwierdza się u ok. 1/5 dzieci i młodzieży. Coraz młodsze dzieci popadają w przygnębienie i bezgraniczny smutek, które prowadzą do poczucia pustki, braku sensu, a nawet śmierci. Statystyki policyjne nie odzwierciedlają skali zjawiska, bowiem problem jest złożony. Badania natomiast wskazują, że średnio w klasie jest dwoje dzieci, które miało próbę samobójczą. Stawia to dorosłych, szczególnie rodziców i nauczycieli przed koniecznością wzmożenia uwagi i czujności na niepokojące zachowania uczniów, czy podopiecznych.

Depresja i próby samobójcze/samobójstwa mogą mieć różne źródła: relacje rówieśnicze, sytuację rodzinną, a także problemy szkolne, w tym roku dołączyły do nich problemy, wynikające ze społecznej izolacji. Dzieci z racji specyfiki rozwojowej mają skłonność do gwałtownych impulsywnych zachowań i reakcji, przez co niekiedy stanowią zagrożenie dla samych siebie. Jak możemy pomóc?

Proponowany program szkolenia

  1. Depresja – dlaczego u dzieci jest inna?
    • Skala zjawiska – depresja w polskiej szkole
    • Ćwiczenie: burza mózgów – objawy depresji u dzieci
    • Fakty i mity na temat objawów depresji u dzieci
  2. Czynniki spustowe czyli dlaczego nasi uczniowie są bardziej podatni na depresję?
    • Czynniki biologiczne, socjalizacyjne, kulturowe
    • Film „Znikające dzieci”- źródło: You Tube
    • Omówienie filmu: spostrzeżenia,  autorefleksja
  3. Rozpoznawanie a nie diagnozowanie czyli o możliwościach i ograniczeniach działań pomocowych nauczyciela
    • Różnica między rozpoznawaniem a diagnozowaniem.
    • Po stronie nauczyciela – uważność i empatia; zasada „dmuchać na zimne”
    • Czego nie wolno – komunikaty szkodliwe
  4. Profilaktyka depresji-pomysły na zajęcia uruchamiające zasoby indywidualne ucznia i grupowe klasy
    • Scenariusze lekcji – prezentacja wybranych ćwiczeń i omówienie ich
    • Bank pomysłów – przydatne narzędzia
  5. Jak wesprzeć ucznia z ryzykiem samobójczym? Zasady i procedury
    • Przykłady działań pomocowych
    • Analiza przypadku – wg procedury
  6. Wspieranie jako proces – o roli komunikatów wzmacniających
    • Czym jest wsparcie?
    • Trening formułowania pochwały terapeutycznej – ćwiczenie
    • Budowanie komunikatów w sytuacji kryzysowej

Dlaczego warto?

  • Posiadamy akredytację Mazowieckiego Kuratora Oświaty
  • Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe 
  • Przygotujemy imienne certyfikaty, zgodne z wytycznymi MEN 
  • Dopasujemy formę oraz program szkolenia do potrzeb grupy
  • Stworzymy przyjazną przestrzeń do wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami

Zapraszamy do kontaktu

Odpowiemy na wszystkie pytania

Prosimy o uzupełnienie wszystkich pól oznaczonych *.

    Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Centrum Szkoleniowe A-Z Marzena Roth z siedzibą al. 3 Maja 26/35, 05-120 Legionowo, adres e-mail: biuro@a-z.edu.pl. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie, w tym przedstawienia oferty Centrum Szkoleniowego A-Z Marzena Roth. Informacje o zasadach przetwarzania danych i przysługujących Pani/ Panu prawach zostały opisane w Polityce prywatności.

    Najczęściej zadawane pytania

    Czy Centrum Rozwoju Edukacji A-Z posiada akredytację kuratorium oświaty?

    Tak, jesteśmy niepubliczną placówką doskonalenia nauczycieli, posiadającą akredytację Mazowieckiego Kuratora Oświaty (Decyzja z dn. 21 lipca 2020 r. do pobrania tutaj) i wpisaną do Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych MEiN pod numerem: 16548

    Czy Centrum Rozwoju Edukacji A-Z znajduje się na tzw. białej liście płatników VAT?

    Nie jesteśmy płatnikami VAT, zatem nie figurujemy na tej liście.

    Czy podane ceny są cenami brutto, czy netto?

    Podane ceny są cenami brutto. Ze względu na rodzaj prowadzonej działalności nie jesteśmy płatnikami VAT.

    W jaki sposób mogę zapisać się na szkolenie indywidualne?

    Zapraszamy do rejestracji przez naszą stronę internetową. Przy każdym programie szkolenia znajduje się formularz, który należy wypełnić.

    W jaki sposób dokonać zamówienia szkolenia rady pedagogicznej?

    W celu zamówienia szkolenia dla nauczycieli zapraszamy do kontaktu telefonicznego z naszym biurem. Wspólnie omówimy oczekiwania i dopasujemy szkolenie odpowiadające Państwa potrzebom i możliwościom.

    Po omówieniu szczegółów, zamawiający otrzyma wiadomość e-mailową z podsumowaniem i formularzem (do wypełnienia), który jest potwierdzeniem zamówienia szkolenia.

    Szkolenia rad pedagogicznych

    Kategoria szkoleń: Kierunki polityki oświatowej

    Dzieci cierpią po cichu – czy i jak można im pomóc? Nauczyciel w obliczu nowego wyzwania wychowawczego

    O szkoleniu

    Sygnały o złym stanie psychicznym uczniów, czy ich próbach targnięcia się na własne życie, docierają do nas od dłuższego czasu. Samobójstwa są drugą (po wypadkach) najczęstszą przyczyną śmierci osób poniżej 18 roku życia. Różne zaburzenia psychiczne stwierdza się u ok. 1/5 dzieci i młodzieży. Coraz młodsze dzieci popadają w przygnębienie i bezgraniczny smutek, które prowadzą do poczucia pustki, braku sensu, a nawet śmierci. Statystyki policyjne nie odzwierciedlają skali zjawiska, bowiem problem jest złożony. Badania natomiast wskazują, że średnio w klasie jest dwoje dzieci, które miało próbę samobójczą. Stawia to dorosłych, szczególnie rodziców i nauczycieli przed koniecznością wzmożenia uwagi i czujności na niepokojące zachowania uczniów, czy podopiecznych.

    Depresja i próby samobójcze/samobójstwa mogą mieć różne źródła: relacje rówieśnicze, sytuację rodzinną, a także problemy szkolne, w tym roku dołączyły do nich problemy, wynikające ze społecznej izolacji. Dzieci z racji specyfiki rozwojowej mają skłonność do gwałtownych impulsywnych zachowań i reakcji, przez co niekiedy stanowią zagrożenie dla samych siebie. Jak możemy pomóc?

    Proponowany program szkolenia

    1. Depresja – dlaczego u dzieci jest inna?
      • Skala zjawiska – depresja w polskiej szkole
      • Ćwiczenie: burza mózgów – objawy depresji u dzieci
      • Fakty i mity na temat objawów depresji u dzieci
    2. Czynniki spustowe czyli dlaczego nasi uczniowie są bardziej podatni na depresję?
      • Czynniki biologiczne, socjalizacyjne, kulturowe
      • Film „Znikające dzieci”- źródło: You Tube
      • Omówienie filmu: spostrzeżenia,  autorefleksja
    3. Rozpoznawanie a nie diagnozowanie czyli o możliwościach i ograniczeniach działań pomocowych nauczyciela
      • Różnica między rozpoznawaniem a diagnozowaniem.
      • Po stronie nauczyciela – uważność i empatia; zasada „dmuchać na zimne”
      • Czego nie wolno – komunikaty szkodliwe
    4. Profilaktyka depresji-pomysły na zajęcia uruchamiające zasoby indywidualne ucznia i grupowe klasy
      • Scenariusze lekcji – prezentacja wybranych ćwiczeń i omówienie ich
      • Bank pomysłów – przydatne narzędzia
    5. Jak wesprzeć ucznia z ryzykiem samobójczym? Zasady i procedury
      • Przykłady działań pomocowych
      • Analiza przypadku – wg procedury
    6. Wspieranie jako proces – o roli komunikatów wzmacniających
      • Czym jest wsparcie?
      • Trening formułowania pochwały terapeutycznej – ćwiczenie
      • Budowanie komunikatów w sytuacji kryzysowej

    Dlaczego warto?

    • Posiadamy akredytację Mazowieckiego Kuratora Oświaty
    • Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe 
    • Przygotujemy imienne certyfikaty, zgodne z wytycznymi MEN 
    • Dopasujemy formę oraz program szkolenia do potrzeb grupy
    • Stworzymy przyjazną przestrzeń do wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami
    Szkolenia rad pedagogicznych Kierunki polityki oświatowej Dzieci cierpią po cichu – czy i jak można im pomóc? Nauczyciel w obliczu nowego wyzwania wychowawczego
    Centrum Rozwoju Edukacji A-Z