Dylematy nastolatków: jak wspierać uczniów w poszukiwaniu tożsamości – rola nauczyciela w okresie dojrzewania

O szkoleniu
Okres dorastania to czas pełen wyzwań nie tylko dla młodych ludzi, ale także dla dorosłych, którzy ich wspierają – w tym nauczycieli. Nastolatkowie stają przed trudnym zadaniem zdefiniowania własnej tożsamości, co wiąże się z intensywnymi przemianami fizycznymi, emocjonalnymi i społecznymi. Młodzież zmaga się z licznymi dylematami, próbując pogodzić oczekiwania społeczne z własnymi wewnętrznymi potrzebami. W tym okresie uczniowie zadają sobie pytania dotyczące wartości, tożsamości zawodowej, seksualnej, a także kierunku, w którym chcą zmierzać w przyszłości. Niepewność związana z tymi wyborami często prowadzi do frustracji, stresu i zagubienia.
Rola nauczycieli w tym procesie jest nieoceniona. To właśnie my, dorośli, możemy stworzyć bezpieczne środowisko, które pozwoli młodzieży mierzyć się z tymi dylematami w sposób wspierający i zrównoważony. Naszym zadaniem jest nie tylko dostarczenie wiedzy, ale również pomoc w budowaniu stabilnej tożsamości i wzmacnianiu pewności siebie. Szkolenie to zostało stworzone z myślą o nauczycielach, aby dostarczyć narzędzi i strategii, które pomogą lepiej rozumieć potrzeby młodzieży i wspierać ich w podejmowaniu odpowiedzialnych decyzji. Program szkolenia ma na celu pomóc nauczycielom w tworzeniu środowiska sprzyjającego rozwojowi emocjonalnemu uczniów oraz w umiejętnym prowadzeniu młodzieży przez ten kluczowy moment w ich życiu.
Proponowany program szkolenia
- Wprowadzenie do tematyki szkolenia
- Krótkie wprowadzenie w tematykę dojrzewania i rozwoju tożsamości
- Wyjaśnienie pojęcia dylematów tożsamościowych u nastolatków
- Zrozumienie dylematów tożsamościowych w okresie dojrzewania
- Zmiany fizyczne, psychiczne i społeczne w okresie dorastania
- Konflikt między tożsamością a dyfuzją ról
- Najczęstsze pytania i wątpliwości nastolatków dotyczące ich tożsamości:
- Tożsamość zawodowa
- Tożsamość seksualna
- Poczucie przynależności i relacje społeczne
- Rola lęku rodziców i nauczycieli w procesie dojrzewania
- Rola nauczyciela we wspieraniu uczniów w budowaniu tożsamości
- Jak nauczyciele mogą wpływać na proces kształtowania tożsamości uczniów
- Kluczowe umiejętności nauczyciela: aktywne słuchanie, empatia, otwartość
- Tworzenie bezpiecznego środowiska szkolnego sprzyjającego rozwojowi tożsamości
- Rola dialogu i indywidualnego podejścia do ucznia
- Przykłady praktycznych strategii wspierania uczniów w klasie
- Rozwiązywanie dylematów tożsamościowych – wskazówki dla nauczycieli
- Jak rozpoznać, że uczeń przechodzi trudności związane z tożsamością
- Kiedy interweniować, a kiedy pozwolić uczniowi samodzielnie poszukiwać odpowiedzi
- Współpraca z rodzicami i innymi specjalistami w szkole (pedagog, psycholog)
- Wsparcie emocjonalne i komunikacyjne – jak budować relację opartą na zaufaniu
- Rola błędów i nauki na nich – wspieranie uczniów w ich samodzielnych wyborach
Dlaczego warto?
-
Posiadamy akredytację Mazowieckiego Kuratora Oświaty
-
Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe
-
Przygotujemy imienne certyfikaty, zgodne z wytycznymi MEN
-
Dopasujemy formę oraz program szkolenia do potrzeb grupy
-
Stworzymy przyjazną przestrzeń do wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami