Dobre praktyki i nauczycielskie błędy. Symulacja spaceru edukacyjnego w szkole
O szkoleniu
Najefektywniej uczymy się uczyć, obserwując innych w czasie prowadzenia zajęć. Poznajemy wtedy dobre praktyki, ale możemy też pracować z błędem nauczycielskim, bezpiecznie analizując obszary do rozwoju zaobserwowane u innych.
Zapraszam na zajęcia, podczas których wspólnie będziemy obserwować nagrane fragmenty lekcji, dotyczące najczęściej pojawiających się obszarów, wymagających wsparcia w pracy nauczyciela, takich jak: formułowanie celów, kryteriów sukcesu, informacji zwrotnej, układania zadań i pytań dla ucznia w procesach uczenia, pracy w grupach, czy podsumowania zajęć. Razem ustalimy działania nauczyciela, które powinny pojawić się na każdej lekcji i wskaźniki świadczące o wysokiej jakości tych działań. Omówimy możliwe reakcje uczniów, potwierdzające nabywanie umiejętności oraz przeanalizujemy błędy, pojawiające się w czasie prowadzenia zajęć.
Proponowany program szkolenia
- Obserwacja wspierająca jako podstawowe narzędzie pracy dyrektora i opiekuna stażu
- Rodzaje obserwacji
- Cechy obserwacji wspierającej oraz jej miejsce w prawie oświatowym
- Dane w obserwacji wspierającej oraz zapis tych danych (dane ilościowe i jakościowe)
- Opinie i fakty w obserwacji
- Dyspozycje do obserwacji i ich zapis
- Przedmiot obserwacji wspierającej. – przykładowe obszary obserwacji wspierającej na zajęciach, wyznaczniki jakości pracy nauczyciela w przykładowych obszarach obserwacji wspierającej, w tym w zakresie:
- Formułowania celów i kryteriów sukcesu
- Informacji zwrotnej
- Pracy w grupach
- Indywidualizacji
- Jakości zadań i pytań stawianych uczniom w procesie uczenia
- Obserwacja nagranych różnych fragmentów lekcji dotyczących analizowanych obszarów – zastosowanie wypracowanych dyspozycji w praktyce
- Obserwacja nagranych fragmentów zajęć dotyczących celów i podsumowania zajęć – 4 różne zajęcia (fizyka, język polski, chemia, przyroda) 4 sposoby przedstawiania celów i kryteriów sukcesu oraz podsumowania zajęć,
- Uzupełnianie arkuszy obserwacji, analiza zapisów dotyczących nagranych zajęć
- Obserwacja fragmentów zajęć dotyczących udzielania informacji zwrotnej (język niemiecki) – uzupełnianie arkuszy obserwacji, analiza zapisów dotyczących nagranych zajęć
- Obserwacja fragmentów zajęć dotyczących pracy w grupach (język polski), uzupełnianie arkuszy obserwacji, analiza zapisów dotyczących nagranych zajęć
- Obserwacja zajęć dotycząca aktywności uczniów w czasie realizacji zadań (język polski, przyroda)uzupełnianie arkuszy obserwacji, analiza zapisów dotyczących nagranych zajęć
- Redagowanie i udzielanie informacji zwrotnych po obserwacji nagranych zajęć
- Informacja zwrotna
- Zasady udzielania informacji zwrotnej
- Kryteria dobrze sformułowanej informacji zwrotnej
- Tworzenie informacji zwrotnej dla nauczyciela obserwowanych zajęć
- Symulacja rozmowy po obserwacji zajęć
Dlaczego warto?
- Posiadamy akredytację Mazowieckiego Kuratora Oświaty
- Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe
- Przygotujemy imienne certyfikaty, zgodne z wytycznymi MEN
- Dopasujemy formę oraz program szkolenia do potrzeb grupy
- Stworzymy przyjazną przestrzeń do wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami