Diagnoza zapotrzebowania na treści wychowawcze i profilaktyczne
O szkoleniu
Wychowawcza rola szkoły polega na wspieraniu dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, który powinien być wzmacniany i uzupełniany przez działania z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży. Znajduje to swój wyraz w treściach, zadaniach wychowawczych i profilaktycznych, ujętych w podstawie programowej oraz w programie wychowawczo-profilaktycznym każdej szkoły, konstruowanym na podstawie corocznie przeprowadzanych diagnoz środowiska szkolnego. Taka procedura pozwala skutecznie realizować zarówno cele odpowiadające bieżącym potrzebom społeczności szkolnej, jak również cele nadrzędne, długofalowe, wyrażone w wizji i misji szkoły oraz sylwetce absolwenta.
Zakres planowanych działań nie może być przypadkowy, narzucany odgórnie, a powinien wynikać z celowo przeprowadzonej diagnozy zapotrzebowania na treści wychowawcze i profilaktyczne danej szkoły, czy placówki oświatowej. W procesie diagnozy nie tylko należy zwrócić uwagę na potrzeby uczniów znajdujących się w sytuacji kryzysu, ale potrzeby całej społeczności szkolnej.
Podczas szkolenia uczestnicy dowiedzą się m.in., z jakimi nowymi wyzwaniami przyjdzie się im mierzyć w obszarze wychowania i profilaktyki oraz w jaki sposób zorganizować procesy diagnostyczne, by adekwatnie określić treści i niezbędne zadania wychowawczo-profilaktyczne.
Proponowany program szkolenia
- Nowe wyzwania wychowawczo – profilaktyczne
- Kondycja psychiczna dzieci i młodzieży
- Utrudnione wypełnianie roli wychowawczej przez rodziców i nauczycieli
- Priorytet wychowania i profilaktyki – rekomendacje dla szkół
- Model Podnoszenia Kompetencji (Weissberg, Caplan i wsp. 1991)
- Obszary i narzędzia do diagnozy pracy szkoły w zakresie wychowania i profilaktyki
- Obszary do diagnozy
- Narzędzia rekomendowane lub powszechnie stosowane, w tym służące diagnozie czynników ryzyka i czynników ochronnych
- Alternatywne metody wykorzystywane do zbierania danych
- Diagnoza potrzeb w zakresie treści wychowawczych i profilaktycznych
- Analiza treści wychowawczo – profilaktycznych zawartych w podstawie programowej
- Ewaluacja istniejących programów wychowawczo – profilaktycznych – analiza wyników, sformułowanie wniosków
- Analiza wyników diagnozy potrzeb środowiska szkolnego, czynników ochronnych i czynników ryzyka
- Analiza wyników diagnozy potrzeb wychowawczych uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów w sytuacji kryzysowej
Dlaczego warto?
- Posiadamy akredytację Mazowieckiego Kuratora Oświaty
- Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe
- Przygotujemy imienne certyfikaty, zgodne z wytycznymi MEN
- Dopasujemy formę oraz program szkolenia do potrzeb grupy
- Stworzymy przyjazną przestrzeń do wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami