Coaching w szkole. Co naprawdę zależy od ciebie?
O szkoleniu
Nauczyciele coraz częściej szukają skutecznej metody motywowania uczniów, rozwiązywania problemów, konstruktywnej współpracy z rodzicami, a dyrektorzy – budowania zespołu nauczycieli pełnych zapału do pracy. Większość zmaga się również z niewystarczającą motywacją uczniów, małą aktywnością, czasem niechęcią lub nawet buntem wobec bardziej wymagających zadań.
Odpowiedzią na te trudności może być coaching – nowy sposób spojrzenia na rolę osoby wspierającej rozwój, akcentujący proaktywne podejście do rozwiązywania problemów, czy podejmowania wyzwań. Nie wymaga on żadnych zmian organizacyjnych w szkole – może być stosowany w każdej sytuacji, jednak wymaga jednego – zgody na samodzielność osoby wspieranej i przejęcie przez nią odpowiedzialności za własny rozwój, a przede wszystkim jej wiary sukces.
Metoda coachingu jest stosowana w pracy z ludźmi w różnych obszarach – psychologii, show biznesie, marketingu – wszędzie tam, gdzie liczy się rozwój. Nic więc dziwnego, że staje się on coraz częściej obecny w edukacji, na wszystkich jej szczeblach. Proponowane szkolenie przybliży uczestnikom metodę GROW, do wykorzystania zarówno w celu wsparcia indywidualnego rozwoju ucznia, jak i w pracy z grupą. W trakcie uczestnicy poznają metody i niektóre z narzędzi coachingowych, a przede wszystkim będą mieli okazję doświadczyć pracy metodą coachingową.
Proponowany program szkolenia
- Zapoznanie uczestników z podstawowymi zasadami coachingu
- Organizacja przestrzeni do rozmowy
- Wyznaczanie celów w coachingu
- Budowanie relacji coachingowej
- Czynniki kształtujące relację w coachingu – rola kontraktu
- Podstawy pracy metodą GROW
- Opis metody GROW
- Określanie celu
- Technika SMART
- Określanie stanu początkowego
- Metoda „koło życia” i „Walta Disneya”
- Etapy modelu GROW
- Facylitacja
- Mocne pytania
- Model supermana
- Wykorzystanie coachingu do pracy nad rozwojem własnym i rozwojem zespołu
- Zadawanie wpływowych pytań – zdolność do zadawania pytań, które odkrywają informacje niezbędne do uzyskania maksymalnego efektu dla ucznia
- Blokady komunikacyjne
- Korzyści z zadawania pytań
- Problemy w prowadzeniu rozmów
- Coaching jako skuteczne narzędzie samopomocy koleżeńskiej
- Możliwości wykorzystania metod coachingowych w pracy z rodzicami uczniów
- Nauczyciel – mentor, możliwości wykorzystania metod coachingowych w pracy z uczniami
- Praca z tożsamością ucznia, wewnętrznym potencjałem
- Budowanie wewnętrznej siły i przekonania ucznia do osiągnięcia celów edukacyjnych i osobistych
- Sesja coachingowa
- Sesja coachingowa
- Analiza sesji i jej efektów – superwizja
- Ewaluacja sesji coachingowej – informacja zwrotna
Dlaczego warto?
- Posiadamy akredytację Mazowieckiego Kuratora Oświaty
- Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe
- Przygotujemy imienne certyfikaty, zgodne z wytycznymi MEN
- Dopasujemy formę oraz program szkolenia do potrzeb grupy
- Stworzymy przyjazną przestrzeń do wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami