Prawo do stawiania granic – asertywność w pracy nauczyciela
O szkoleniu
Praca w zawodzie nauczyciela, to z jednej strony nieustanna konieczność mierzenia się z kolejnymi wyzwaniami – zmieniającymi się przepisami, problemami wychowawczymi, konfliktami, egzaminami, kontrolami, a z drugiej oczywista, wydawałoby się, potrzeba odczuwania satysfakcji, sukcesów, radości z realizacji swojego powołania.
Jak pogodzić te różne spojrzenia na codzienność pracy w szkole? Jak zbudować wewnętrzną siłę, która będzie emanować na uczniów? Jak odnaleźć w sobie te cechy, które wyróżniają charyzmatycznych pedagogów? Jak wreszcie robić to, do czego obliguje nas poczucie obowiązku – wywierać realny wpływ na przyszłość naszych wychowanków?
Proponowane szkolenie pozwoli na rozwój umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach, poznanie siebie, zdobycie i poszerzenie kompetencji komunikacyjnych. W jego trakcie nauczyciele będą mieli okazję wzmocnić poczucie własnej wartości, spojrzeć na swoją pracę z nieco odmiennej perspektywy, dostrzec swoje mocne strony i docenić perspektywy, jakie otwiera asertywność.
Proponowany program szkolenia
- Podstawy teoretyczne: asertywność, konflikt, zachowania w sytuacjach konfliktowych
- Co to jest asertywność?
- Budowanie postawy asertywnej
- Zachowanie asertywne w relacji do zachowania agresywnego i uległego
- Spójność komunikatów werbalnych i niewerbalnych
- Podstawowe zasady prowadzenia rozmów
- Mówienie i słuchanie – prawidłowe odczytywanie intencji informacji nadawcy
- Rozróżnianie faktów i interpretacji w rozmowie
- Zniekształcenia w komunikacji werbalnej
- Technika języka wpływu
- Język „szakala” i język „żyrafy” czyli komunikacja „bez przemocy”
- Prowadzenie mediacji, metody rozwiązywania sytuacji konfliktowych
- Znaczenie słuchania – zasady aktywnego słuchania
- Blokady komunikacyjne
- Znaczenie pytań w komunikacji
- Korzyści z zadawania pytań\
- życie parafrazy jako metoda zbierania informacji oraz radzenia sobie z trudnymi sytuacjami
- Problemy w prowadzeniu rozmów
- Ćwiczenie umiejętności prowadzenia trudnych rozmów – warsztaty
- Asertywny sposób docenienia
- Wyrażanie własnych opinii i przekonań, próśb i oczekiwań
- Skuteczna odmowa
- Odpowiedź na krytykę i atak
- Wyrażanie niezadowolenia
- Obrona własnych granic i łagodzenie konfliktów
- Podsumowanie szkolenia
- Omówienie i odniesienie do bieżących problemów
- Podsumowanie korzyści z asertywności w pracy
- Zaplanowanie wprowadzenia w życie asertywnych zachowań
- Dyskusja
Dlaczego warto?
- Posiadamy akredytację Mazowieckiego Kuratora Oświaty
- Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe
- Przygotujemy imienne certyfikaty, zgodne z wytycznymi MEN
- Dopasujemy formę oraz program szkolenia do potrzeb grupy
- Stworzymy przyjazną przestrzeń do wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami