Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w roku szkolnym 2023/2024
FORMULARZ REJESTRACYJNY ZNAJDUJE SIĘ NA DOLE STRONY
Planowanie działań pomocowych dla uczniów wymaga dobrego przygotowania organizacyjnego i merytorycznego. Co prawda szkoły, przedszkola, placówki edukacyjne mają wypracowane modele udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jednak przed rozpoczęciem roku szkolnego warto zweryfikować dotychczasowe działania w tym obszarze. Stale zmieniająca się rzeczywistość, a co za tym idzie nowe potrzeby dzieci i młodzieży, wymagają ciągłej aktualizacji oddziaływań nauczycieli i specjalistów, aby udzielana pomoc była efektywna i dostosowana do bieżącej sytuacji.
Podczas szkolenia zostaną przedstawione przykładowe procedury udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej od rozpoznania, poprzez ustalanie form wsparcia po ocenę efektywności udzielania PPP. Omówione zostaną także indywidualne teczki uczniów, IPET-y, WOPFU, a całe spotkanie będzie miało formę analizy przypadku i przedstawienia dobrych praktyk, opartych na doświadczeniach wielu przedszkoli, szkół i placówek edukacyjnych.
Program szkolenia:
1. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w świetle prawa oświatowego
- Analiza przepisów prawa, regulujących organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Cele pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Ocena dotychczasowych działań w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
2. Uczniowie objęci pomocą psychologiczno-pedagogiczną
- Posiadający opinię/orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej
- Posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
- Rozpoznawanie potrzeb uczniów nieposiadających opinii/orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej
3. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Zadania i rola specjalistów
- Formy organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Zespół ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej
4. Dokumentowanie działań w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU) – przykładowe zapisy (uczeń ze spektrum autyzmu, z niepełnosprawnością intelektualną, zagrożony niedostosowaniem społecznym)
- Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET) – zasady konstruowania i przykłady realizacji
- Indywidualna teczka ucznia – co zawiera i jak ją poprawnie założyć?
5. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej – zajęcia specjalistyczne
- Przykłady praktycznych rozwiązań
- Prawidłowe dokumentowanie organizowanych zajęć
6. System udzielania PPP w ramach bieżącej pracy z uczniem
- Zakres udzielanej pomocy
- Indywidualna ścieżka edukacyjna
- Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne
- Zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się i inne
7. Współpraca wewnątrzszkolna i z podmiotami zewnętrznymi – budowanie sieci wsparcia
- Współpraca z rodzicami
- Współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną
- Współpraca z innymi placówkami, organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz dziecka
8. Ewaluacja systemu udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Przykłady dobrych praktyk w prowadzeniu ewaluacji
- Analiza i wnioski do realizacji
WAŻNE INFORMACJE:
- Prosimy o podawanie w zgłoszeniach e-maili, z których korzystacie Państwo na co dzień – na te adresy będziemy wysyłać bezpośredni link do szkolenia online. Link do webinaru przekazujemy dzień przed szkoleniem
- Aby dołączyć do spotkania, należy przed szkoleniem kliknąć w przesłany link oraz wypełnić pola tekstowe: imię oraz adres mailowy
- Po wypełnieniu pól nastąpi przekierowanie do okna, w którym będzie wyświetlony obraz z kamery wykładowcy, prezentacja oraz czat, za pomocą którego można się kontaktować z prowadzącym i innymi uczestnikami
- Po szkoleniu, na adres mailowy podany w zgłoszeniu, zostanie wysłany link do materiałów, przygotowanych przez trenera, elektroniczny certyfikat oraz faktura
Prowadzący: Beata Szynalska-Skarżyńska
Psycholożka, nauczycielka, edukatorka, ekspertka edukacji. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu edukacji seksualnej, następnie studia podyplomowe z poradnictwa rodzinnego. W roku 1989 wzięła udział w tworzeniu eksperymentalnej, pierwszej szkoły integracyjnej w Polsce. Przez wiele lat pracowała w szkolnictwie specjalnym oraz w Wojewódzkim Ośrodku Metodycznym (1994-2002), gdzie pełniła funkcje doradcy metodycznego. Od 2005 roku czynnie współpracuje z fundacjami „Niezwykłe dzieci”, „Vademecum”, które wspierają dzieci i dorosłych z Zespołem Aspergera, autyzmem, depresją i innymi zaburzeniami. Realizowała liczne projekty i innowacje pedagogiczne, m.in. Debaty szkolne, Przedsiębiorczość, czy Zespół młodzieżowych doradców.
Zapisz się na to szkolenie

Wybierz termin, aby przejść do formularza rejestracji
