Ocenianie wewnątrzszkolne – prawo i praktyka
Ocena szkolna odgrywa niezwykle istotną rolę w procesie nauczania, zarówno w sensie dydaktycznym, jak i wychowawczym. Może w takim samym stopniu motywować, jak i zniechęcać do podejmowania kolejnych wysiłków. Dlatego też z ocenianiem łączy się wielka odpowiedzialność nie tylko nauczyciela, ale i dyrektora.
W bieżącym roku ocenianie stało się priorytetem w kierunkach polityki oświatowej państwa – oznacza to nie tylko konieczność doskonalenia kompetencji dyrektorów i nauczycieli w tym zakresie, ale także włączenia oceniania do nadzoru pedagogicznego.
Szkolenie ma na celu nie tylko poinformować o istocie i zasadach oceniania, na zajęciach wspólnie przeanalizujemy typowe błędy w zapisach oceniania wewnątrzszkolnego oraz praktyce szkolnej.
Na zajęciach rozstrzygniemy liczne kontrowersje – czy dzisiaj w modelu oceniania opisanym w prawie mamy średnie ważone, średnie arytmetyczne, oceny niedostateczne za brak prac domowych, za aktywność, oceny za estetykę zeszytów. Czy możemy ograniczać uczniom prawa przy poprawianiu ocen, jak ustalać i uzasadniać oceny bieżące, śródroczne czy roczne?
Zapraszamy po przykładowe zapisy w statucie oraz narzędzia do kontroli oceniania w szkole.
FORMULARZ REJESTRACYJNY ZNAJDUJE SIĘ NA DOLE STRONY
Program szkolenia:
1. Podstawy prawne oceniania
- Analiza zapisów Ustawy o Systemie Oświaty
- Analiza zapisów rozporządzenia w sprawie oceniania
2. Model oceniania wpisany w przepisy prawa
- Trójfazowy model oceniania sprawdzającego Bolesława Niemierko
- Wymagania edukacyjne i sposób ich formułowania
- Dostosowanie wymagań
- Zasady konstruowania testów i ustalania norm procentowych
- Analizy wyników testowania, w tym łatwość zadań i wnioskowanie na podstawie łatwości zadań
3. Ocenianie wewnątrzszkolne w statucie szkoły – cele, zasady i zawartość dokumentu
- Cele, zasady i zawartość dokumentu
- Skala i sposoby uzgadniania ocen bieżących oraz śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych – (analiza przykładowych zapisów)
- Sposoby uzasadniania ustalonych ocen (analiza przykładowych zapisów)
- Terminy i formy informowania uczniów i rodziców o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych, w tym ocenach niedostatecznych –(analiza przykładowych zapisów)
- Tryb odwoływania się od ustalonych ocen (analiza przykładowych zapisów)
- Sposoby uzasadniania ocen bieżących praz śródrocznych i rocznych (analiza przykładowych zapisów)
- Sposoby udostępniania sprawdzonych i ocenionych prac uczniowskich oraz innej dokumentacji związanej z ocenianiem (analiza przykładowych zapisów)
- Tryby i forma egzaminów klasyfikacyjnych, poprawkowych, sprawdzianu wiedzy i umiejętności w przypadku złożenia zastrzeżeń (analiza przykładowych zapisów)
4. Typowe błędy i nieporozumienia związane z ocenianiem – średnie i średnie ważone w ocenianiu
- Ocena celująca i jej rola w systemie oceniania
- Zbyt wysokie normy %
- Oceny za zaangażowanie, aktywność, estetykę zeszytów
- Oceny niedostateczne za brak pracy domowej, brak zeszytu, podręcznika, brak aktywności, za nieobecności
5. Ocenianie zachowania
- Obszary w ocenianiu zachowania wyznaczone prze ministerstwo
- Formułowanie kryteriów oceny zachowania
- Ocenianie zachowania w systemie punktowym – podstawowe błędy
6. Przykładowe wzory zapisów statutowych
- Układ dokumentu
- Niezbędne elementy
- Przykładowe zapisy
7. Ocenianie w nadzorze pedagogicznym dyrektora szkoły
- Kontrola oceniania w szkole
- Kontrola przestrzegania przepisów prawa w zakresie oceniania wewnąrzszkolnego oraz kontrola procesu i efektów oceniania
- Przykładowe arkusze kontroli i obserwacji
WAŻNE INFORMACJE:
- Prosimy o podawanie w zgłoszeniach e-maili, z których korzystacie Państwo na co dzień – na te adresy będziemy wysyłać bezpośredni link do szkolenia online. Link do webinaru przekazujemy dzień przed szkoleniem
- Aby dołączyć do spotkania, należy przed szkoleniem kliknąć w przesłany link oraz wypełnić pola tekstowe: imię oraz adres mailowy
- Po wypełnieniu pól nastąpi przekierowanie do okna, w którym będzie wyświetlony obraz z kamery wykładowcy, prezentacja oraz czat, za pomocą którego można się kontaktować z prowadzącym i innymi uczestnikami
- Po szkoleniu, na adres mailowy podany w zgłoszeniu, zostanie wysłany link do materiałów, przygotowanych przez trenera, elektroniczny certyfikat oraz faktura
Prowadzący: Marzena Siejewicz
Edukatorka, absolwentka ministerialnego kursu kwalifikacyjnego w zakresie umiejętności edukatorskich, profesjonalna trenerka, ekspertka w zakresie ewaluacji, członkini zespołu projektującego zmiany w systemie nadzoru pedagogicznego oraz wymagania państwa dla szkół i placówek (studia podyplomowe w zakresie nadzoru i ewaluacji), specjalistka w zakresie oceniania i pomiaru dydaktycznego oraz analizy EWD, ekspertka w zakresie systemowego zarządzania placówkami oświatowymi (uprawnienia do wdrażania systemów ISO i kontroli zarządczej), konsultantka ds. normy ISO – prowadziła szkolenia dla wizytatorów do spraw ewaluacji oraz dla dyrektorów szkół z ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej w ramach projektu „Program wzmocnienia efektywności nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły oraz nauczycieli w projekcie „Nauczyciel badacz”, posiada 15-letnie doświadczenie na stanowisku dyrektora gimnazjum i zespołu szkół ponadgimnazjalnych, wieloletnia doradczyni metodyczna.
Zapisz się na to szkolenie

Wybierz termin, aby przejść do formularza rejestracji
