Mentor – jego rola i zadania w nowym awansie zawodowym
FORMULARZ REJESTRACYJNY ZNAJDUJE SIĘ NA DOLE STRONY
Każdy nauczyciel przechodzi różne stopnie wtajemniczenia, aż dociera do etapu dojrzałości zawodowej, czyli – w dzisiejszym prawie – stopnia nauczyciela mianowanego. W poprzednich przepisach, związanych z awansem zawodowym, osobą, która opiekowała się nauczycielem był opiekun stażu. Dziś jest to mentor.
Na ile te funkcje są tożsame, czym się różnią, a przede wszystkim, jak poradzić sobie z odpowiedzialnością, wspierając młodsze koleżanki i kolegów w rozwoju zawodowym oraz jak przygotować zajęcia, aby były efektywne i otrzymały pozytywną opinię od komisji zewnętrznej?
Zapraszamy na zajęcia, które pozwolą na rozwój mentorskich kompetencji. Przygotowaliśmy, specjalnie dla Was, gotowe wzory arkuszy, które skrócą i ułatwią przeprowadzenie procesu obserwacji zajęć nauczyciela.
Program szkolenia:
1. Awans zawodowy nauczyciela – przepisy prawa
- Ścieżka awansu nauczyciela początkującego
- Ścieżka awansu nauczyciela mianowanego
- Przygotowanie do zawodu, warunki niezbędne, przedłużanie i skracanie przygotowania do zawodu
- Zajęcia otwarte, w tym kryteria oceny zajęć, ustalone do oceny lekcji otwartej
- Ocena pracy w awansie
- Wniosek i dokumenty przy postepowaniu egzaminacyjnym na stopień nauczyciela mianowanego
- Przepisy przejściowe
2. Mentor i jego rola
- Konstrukcja prawna funkcji mentora, w tym – wymagania konieczne
- Rola i zadania mentora
- Obowiązek doskonalenia zawodowego, w zakresie pełnienia funkcji mentora
- Obowiązek konstruowania opinii przy ocenie pracy nauczyciela początkującego
- Wykorzystanie funkcji mentora we własnym awansie
3. Analiza wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego i obszary wsparcia w tym zakresie
- Omówienie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły
- Poznanie zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i innych statutowych zadań szkoły, wynikających z potrzeb szkoły i środowiska lokalnego
- Poznanie struktury dobrej lekcji, w oparciu o kryteria, opisane w awansie zawodowym
- Zaplanowanie przykładowych zajęć, na których pojawią się wyszególnione w rozporządzeniu kryteria oceny
- Poznanie sposobów diagnozowania i dostosowywania procesu nauczania do wymagań edukacyjnych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych
- Poznanie zasad ewaluacji własnej
4. Obserwacje zajęć
- Rodzaje obserwacji
- Rodzaje zbieranych w obserwacji danych
- Obserwacja nagranych fragmentów zajęć
- Uzupełnianie arkusza obserwacji, z uwzględnieniem kryteriów obserwacji z awansu
- Wnioski i zalecenia po obserwacji zajęć
5. Kryteria oceny pracy nauczyciela początkującego i obszary wsparcia w tym zakresie
- Analiza i opis kryteriów obowiązkowych
- Zadania nauczyciela w zakresie kryteriów obowiązkowych
- Sposoby dokumentowania działań nauczyciela wskazanych w kryteriach obowiązkowych
- Kryteria dodatkowe
6. Postępowanie egzaminacyjne na stopień nauczyciela mianowanego
- Dokumentacja
- Przebieg egzaminu
- Przykładowe pytania i zadania na egzaminie
WAŻNE INFORMACJE:
- Prosimy o podawanie w zgłoszeniach e-maili, z których korzystacie Państwo na co dzień – na te adresy będziemy wysyłać bezpośredni link do szkolenia online. Link do webinaru przekazujemy dzień przed szkoleniem
- Aby dołączyć do spotkania, należy przed szkoleniem kliknąć w przesłany link oraz wypełnić pola tekstowe: imię oraz adres mailowy
- Po wypełnieniu pól nastąpi przekierowanie do okna, w którym będzie wyświetlony obraz z kamery wykładowcy, prezentacja oraz czat, za pomocą którego można się kontaktować z prowadzącym i innymi uczestnikami
- Po szkoleniu, na adres mailowy podany w zgłoszeniu, zostanie wysłany link do materiałów, przygotowanych przez trenera, elektroniczny certyfikat oraz faktura
Prowadzący: Marzena Siejewicz
Edukatorka, absolwentka ministerialnego kursu kwalifikacyjnego w zakresie umiejętności edukatorskich, profesjonalna trenerka, ekspertka w zakresie ewaluacji, członkini zespołu projektującego zmiany w systemie nadzoru pedagogicznego oraz wymagania państwa dla szkół i placówek (studia podyplomowe w zakresie nadzoru i ewaluacji), specjalistka w zakresie oceniania i pomiaru dydaktycznego oraz analizy EWD, ekspertka w zakresie systemowego zarządzania placówkami oświatowymi (uprawnienia do wdrażania systemów ISO i kontroli zarządczej), konsultantka ds. normy ISO – prowadziła szkolenia dla wizytatorów do spraw ewaluacji oraz dla dyrektorów szkół z ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej w ramach projektu „Program wzmocnienia efektywności nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły oraz nauczycieli w projekcie „Nauczyciel badacz”, posiada 15-letnie doświadczenie na stanowisku dyrektora gimnazjum i zespołu szkół ponadgimnazjalnych, wieloletnia doradczyni metodyczna.
Zapisz się na to szkolenie

Wybierz termin, aby przejść do formularza rejestracji
