Awans zawodowy nauczyciela – zmiany od września 2022 roku
Uwaga! Od września zmiany w systemowych rozwiązaniach dotyczących awansu zawodowego. Obecny system był wielokrotnie krytykowany, głównie z dwóch powodów – nadmiernej biurokracji, wydłużenia czasu awansu (niewpływającego na znaczące podwyżki płac) oraz odejścia od nabywania umiejętności praktycznego uczenia, na rzecz działań nie zawsze związanych z umiejętnościami metodycznymi. Powodował również wzrost aktywności zawodowej nauczycieli, ale tylko w czasie staży, a uzyskanie kolejnych stopni awansu zawodowego wiązało się z szeregiem wymogów formalnych, a także przygotowaniem planów rozwoju zawodowego na okres staży oraz sprawozdań z ich realizacji.
Czy po zmianie będzie inaczej? Czy nastąpi zapowiadane uproszczenie systemu awansu zawodowego, przy jednoczesnym położeniu większego nacisku na nabywanie przez nauczycieli umiejętności praktycznych oraz zapewnieniu równomiernego rozwoju nauczycieli, w okresie całej ścieżki awansu zawodowego, a nie tylko podczas stażu? Czy zmiany w zakresie awansu zawodowego będą jednocześnie korzystnie wpływały na poziom otrzymywanego przez nauczycieli wynagrodzenia?
Zapraszamy do wspólnej analizy nowego systemu.
Program szkolenia:
1. Regulacje prawne w awansie zawodowym, w tym trzy etapy rozwoju zawodowego nauczycieli
- Regulacje prawne, dotyczące awansu zawodowego nauczyciela w Karcie Nauczyciela
- Sposoby postępowania w sytuacjach szczególnych (przepisy przejściowe pozwalające na kontynuację „starej” ścieżki awansu zawodowego)
2. Przygotowanie do zawodu nauczyciela
- Obowiązki nauczyciela w trakcie przygotowania do zawodu
- Warunki nadania stopnia nauczyciela mianowanego
- Rola i zadania mentora
- Procedura otrzymywania stopnia nauczyciela mianowanego
- Rola i zadania dyrektora w czasie przygotowania nauczyciela do zawodu
3. Obserwacja zajęć w procedurach awansu zawodowego, jako wzmocnienie umiejętności praktycznych nauczycieli
- Organizacja zajęć i procesów uczenia się – ważne obszary do obserwacji
- Obowiązek prowadzenia zajęć w obecności komisji z ekspertami spoza szkoły
- Opinia komisji, jako warunek nadania stopnia nauczyciela mianowanego
- Skutki negatywnej opinii komisji i ponowna weryfikacja umiejętności praktycznych nauczyciela, po negatywnej opinii komisji
4. Powiązanie oceny pracy ze ścieżką awansu zawodowego nauczyciela
- Obligatoryjne,wynikające z prawa oceny pracy nauczycieli
- Ocena na wniosek nauczyciela przed awansem na nauczyciela dyplomowanego
- Procedury oceny pracy nauczyciela w szkole
- Kryteria oceny pracy nauczyciela (po ukazaniu się rozporządzenia)
5. Zasady nadawania stopnia nauczyciela dyplomowanego
Warunki nadania stopnia nauczyciela dyplomowanego, w tym:
- Analiza wymagań kwalifikacyjnych, wymaganego okresu pracy, obligatoryjna ocena pracy w ostatnim roku przed złożeniem wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego
- Analiza dorobku zawodowego nauczyciela i akceptacja komisji kwalifikacyjnej
- Zmiany w komisjach kwalifikacyjnych
6. Dyrektor i jego rola w awansie zawodowym
- Zadania dyrektora
- Procedury w szkole dotyczące awansu
- Obowiązująca dokumentacja
- Zasady nawiązywania stosunku pracy z nauczycielem, podejmującym pracę w szkole, w powiązaniu z awansem zawodowym
- Zmiany w czasie pracy nauczycieli, w tym konsultacje dla uczniów i ich rodziców
Prowadzący: Marzena Siejewicz
Edukatorka, absolwentka ministerialnego kursu kwalifikacyjnego w zakresie umiejętności edukatorskich, profesjonalna trenerka, ekspertka w zakresie ewaluacji, członkini zespołu projektującego zmiany w systemie nadzoru pedagogicznego oraz wymagania państwa dla szkół i placówek (studia podyplomowe w zakresie nadzoru i ewaluacji), specjalistka w zakresie oceniania i pomiaru dydaktycznego oraz analizy EWD, ekspertka w zakresie systemowego zarządzania placówkami oświatowymi (uprawnienia do wdrażania systemów ISO i kontroli zarządczej), konsultantka ds. normy ISO – prowadziła szkolenia dla wizytatorów do spraw ewaluacji oraz dla dyrektorów szkół z ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej w ramach projektu „Program wzmocnienia efektywności nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły oraz nauczycieli w projekcie „Nauczyciel badacz”, posiada 15-letnie doświadczenie na stanowisku dyrektora gimnazjum i zespołu szkół ponadgimnazjalnych, wieloletnia doradczyni metodyczna.
Zapisz się na to szkolenie

Wybierz termin, aby przejść do formularza rejestracji
