Diagnoza zapotrzebowania na treści wychowawcze i profilaktyczne
Wychowawcza rola szkoły polega na wspieraniu dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, który powinien być wzmacniany i uzupełniany przez działania z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży. Znajduje to swój wyraz w treściach, zadaniach wychowawczych i profilaktycznych, ujętych w podstawie programowej oraz w programie wychowawczo-profilaktycznym każdej szkoły, konstruowanym na podstawie corocznie przeprowadzanych diagnoz środowiska szkolnego. Taka procedura pozwala skutecznie realizować zarówno cele odpowiadające bieżącym potrzebom społeczności szkolnej, jak również cele nadrzędne, długofalowe, wyrażone w wizji i misji szkoły oraz sylwetce absolwenta.
Długotrwała praca zdalna, izolacja społeczna, wywołana pandemią COVID 19, spowodowała u wielu uczniów i ich rodzin oraz nauczycieli wiele negatywnych skutków, co skłania szkoły do podjęcia zdecydowanych i skutecznych działań ukierunkowanych na ich eliminację, bądź osłabienie. Zakres tych działań nie może być jednak przypadkowy, narzucany odgórnie, a powinien wynikać z celowo przeprowadzonej diagnozy zapotrzebowania na treści wychowawcze i profilaktyczne danej szkoły, czy placówki oświatowej. W procesie diagnozy nie tylko należy zwrócić uwagę na potrzeby uczniów znajdujących się w sytuacji kryzysu, ale potrzeby całej społeczności szkolnej, która niewątpliwie wymaga odbudowania i reintegracji.
Podczas szkolenia uczestnicy dowiedzą się m.in., z jakimi nowymi wyzwaniami przyjdzie się im mierzyć w obszarze wychowania i profilaktyki oraz w jaki sposób zorganizować procesy diagnostyczne, by adekwatnie określić treści, zadania wychowawczo – profilaktyczne, konieczne do podjęcia skutecznego wyeliminowania, bądź łagodzenia skutków długotrwałej pandemii i nauczania zdalnego.
Program szkolenia:
1. Nowe wyzwania wychowawczo – profilaktyczne
- Dzieci i młodzież po roku pandemii
- Utrudnione wypełnianie roli wychowawczej przez rodziców i nauczycieli
- Priorytet wychowania i profilaktyki – rekomendacje dla szkół
- Model Podnoszenia Kompetencji (Weissberg, Caplan i wsp. 1991)
2. Obszary i narzędzia do diagnozy pracy szkoły w zakresie wychowania i profilaktyki
- Obszary do diagnozy, istotne z uwagi na długotrwałą pandemię
- Narzędzia rekomendowane lub powszechnie stosowane, w tym służące diagnozie czynników ryzyka i czynników ochronnych
- Alternatywne metody wykorzystywane do zbierania danych
3. Diagnoza potrzeb w zakresie treści wychowawczych i profilaktycznych, ukierunkowanych na eliminację bądź osłabienie skutków pandemii
- Analiza treści wychowawczo – profilaktycznych zawartych w podstawie programowej
- Ewaluacja istniejących programów wychowawczo – profilaktycznych – analiza wyników, sformułowanie wniosków
- Analiza wyników diagnozy potrzeb środowiska szkolnego, czynników ochronnych i czynników ryzyka
- Analiza wyników diagnozy potrzeb wychowawczych uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów w sytuacji kryzysowej
Zamów szkolenie

Formularz
