fbpx
A-Z Centrum Rozwoju Edukacji

Uczeń z ADHD – jak mu pomóc?

ADHD – Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytami koncentracji uwagi (Zaburzenia hiperkinetyczne) jest rozpoznaniem medycznym, stosowanym wobec dzieci i dorosłych, mających poważne trudności poznawcze i zaburzenia zachowania w ważnych aspektach swojego życia, np. w stosunkach rodzinnych i osobistych, w szkole lub w pracy.  Charakteryzują go nieadekwatne do wieku rozwojowego deficyty koncentracji  uwagi, impulsywność i nadpobudliwość ruchowa (nadruchliwość), które determinują występowanie typowych problemów szkolnych.

Wspierając ucznia z ADHD  w osiąganiu sukcesów w nauce, nauczyciel powinien posiadać niezbędną wiedzę i umiejętności w zakresie zarówno rozpoznawania indywidualnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, jak i strategii radzenia sobie ze wspomnianymi problemami szkolnymi i sposobów dostosowania warunków kształcenia i wymagań edukacyjnych.

Cele:

Na poziomie wiedzy:

  • poszerzenie wiedzy o uwarunkowaniach psychofizycznych funkcjonowania ucznia z ADHD; identyfikacji trudności i możliwości edukacyjnych,
  • przekazanie wiedzy na temat zasad, metod i form pracy edukacyjno – terapeutycznej,
  • umożliwienie wymiany doświadczeń.

Na poziomie umiejętności:

  • rozwijanie umiejętności pracy z uczniem z ADHD,
  • stworzenie możliwości do ćwiczeń w zakresie rozpoznawania potrzeb i możliwości uczniów,
  • zdobycie umiejętności indywidualizacji procesu nauczania.

Program seminarium:

  • Wprowadzenie do szkolenia /cele, korzyści, metody, program/
  • Zadanie w grupach. Identyfikacja trudności i możliwości ucznia z ADHD oraz zadań edukacyjno – terapeutycznych nauczyciela. Omówienie i wnioski.
  • Prezentacja trenera:

– charakterystyka ucznia z ADHD, w tym omówienie kryteriów klasyfikacji wg DSM IV, warunków diagnozy, objawów osiowych: zaburzeń  koncentracji uwagi, impulsywności, nadmiernej ruchliwości i ich znaczenia w procesie nauczania, podtypów zaburzenia, etiologii  i możliwości leczenia/terapii oraz możliwych zaburzeń współwystępujących;

– edukacja ucznia z ADHD : dokumentacja (opinia poradni pp lub specjalistycznej, plan pomocy psychologiczno – pedagogicznej), dostosowanie warunków kształcenia i wymagań edukacyjnych, potrzeby edukacyjne dziecka, cele edukacyjno – terapeutyczne,  zasady    i wskazówki do pracy, typowe problemy szkolne wynikające z objawów osiowych i przykładowe strategie radzenia sobie z nimi, zasady oceniania, sposoby odróżniania objawów ADHD od celowych zachowań („Okulary na ADHD”), rodzaje zajęć wspierających rozwój ucznia na poszczególnych etapach edukacyjnych.

  • Zadanie w grupach – ćwiczenie utrwalające zdobytą wiedzę i umiejętności w sferze rozpoznawania mocnych stron ucznia i obszarów do rozwoju ucznia oraz tworzenia planu działania pedagogiczno-terapeutycznego w pracy z uczniem. Omówienie i wnioski.
  • Podsumowanie szkolenia.

Zamów szkolenie

Formularz

Proszę uzupełnić to pole. Proszę uzupełnić to pole.
Proszę uzupełnić to pole. Proszę uzupełnić to pole. Proszę wprowadzić prawidłowy adres email.
Proszę o wyrażenie zgody.
Proszę o wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych.