Edukacja włączająca w szkole
„Dobra edukacja – to edukacja włączająca, zapewniająca pełne uczestnictwo wszystkim uczniom, niezależnie od płci, statusu społecznego i ekonomicznego, rasy, miejsca zamieszkania, niepełnosprawności, wieku czy wyznania” Koichiro Matsuura – Dyrektor Generalny UNESCO
Edukacja włączająca oparta jest na społecznym modelu postrzegania niepełnosprawności, który uznaje, iż przyczynami niepełnosprawności są między innymi tworzone przez społeczeństwo bariery: społeczne, ekonomiczne, prawne, organizacyjne. Dla oświaty i dla szkół będzie to oznaczało zniesienie wszelkich barier, które uniemożliwiają bądź utrudniają uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi funkcjonowanie w szkole. Dotychczasowe jak i nowo obowiązujące przepisy MEN w sprawie organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym zawierają szeroko rozumianą ideę włączania uczniów niepełnosprawnych do kształcenia w przedszkolach i szkołach. Włączanie wymaga jednak przekonstruowania systemu szkolnego tak, by stworzyć wszystkim uczniom, niezależnie od rodzaju czy głębokości niepełnosprawności, poczucie przynależności do zbiorowości szkolnej.
W jaki sposób wdrażać ideę edukacji włączającej w szkołach i przedszkolach?, jakie warunki należy spełnić?, jakie zadania w szkole włączającej powinni realizować nauczyciele przedmiotowi, a jakie nauczyciele wspomagający? to tylko niektóre z pytań na które znajdziecie Państwo odpowiedź podczas proponowanego szkolenia.
Szkolenie prowadzone w formie prezentacji multimedialnej, z uwzględnieniem metod aktywizujących słuchacza.
Cel ogólny:
- Przedstawienie koncepcji edukacji włączającej w szkole
- Przedstawienie praktycznych rozwiązań wdrażania idei edukacji włączającej w szkole
Cele szczegółowe:
Po zakończeniu szkolenia uczestnicy będą:
- potrafić określać warunki konieczne do wdrożenia oraz zadania konieczne do zrealizowania, by funkcjonować w pełni jako szkoła, placówka włączająca
- znać zadania jakie podejmuje nauczyciel włączający w bieżącej pracy z uczniami, z diagnozą wybranych zaburzeń.
Program szkolenia:
1. Edukacja włączająca:
|
2. Warunki edukacji włączającej
|
3. Koncepcja włączających szkół na przykładzie projektu samorządowego 4. Profil nauczyciela włączającego |
5. Bieżąca praca z uczniem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w warunkach szkoły włączającej, na przykładzie wybranych zaburzeń
|
Zamów szkolenie

Formularz
