Szkoła bez prac domowych – regulacje prawne i praktyczne wskazówki

O szkoleniu
Od kwietnia obowiązują nowe przepisy dotyczące prac domowych w szkołach podstawowych. Dzięki temu uczniowie i uczennice mają zyskać więcej czasu na przygotowanie się do lekcji, rozwijanie zainteresowań, aktywność fizyczną i odpoczynek. Zatem nie zadajemy, ale czy wszystkich? Jaki będzie wpływ tych regulacji na proces uczenia?
Zadaniem nauczyciela jest takie gospodarowanie czasem na lekcji, by uczeń opanowywał podstawowe umiejętności i zdobywał wiedzę w trakcie zajęć edukacyjnych. To nie jest łatwe zadanie – czy potrafimy tak zorganizować skuteczne uczenie w rzeczywistości szkolnej, żeby nie zadawać prac domowych? Jak to zrobić? Jak przekonać rodziców, że to słuszna decyzja? Jak zachęcić uczniów do działań w zakresie własnego rozwoju i na rzecz systematycznej pracy, nie mając do dyspozycji stopni?
Proponowany program szkolenia
- Regulacje prawne i wyniki badań, dotyczące odrabiania prac domowych
- Jak rozumieć zapisy prawa dotyczące oceniania?
- Co dla procesów uczenia wynika z ograniczenia zadawania prac domowych?
- Wyjaśnienie pojęć używanych w rozporządzeniu, w tym jak rozumieć prace domowe praktyczno-techniczne
- Rola i rodzaje prac domowych w procesie uczenia
- Prace domowe pisemne i ustne
- Prace domowe teoretyczne, praktyczne i praktyczno-techniczne
- Prace domowe usprawniające motorykę małą w klasach I-III
- Rozwiązania praktyczne dotyczące zastosowania przepisów prawa związanych z pracą domową
- Przykładowe prace domowe i sposoby ich oceniania w klasach I-III i IV-VIII
- Skuteczna informacja zwrotna – cechy i rodzaje informacji zwrotnej
- Organizacja procesów uczenia bez pracy domowej
- Złote zasady efektywnego procesu nauczania i uczenia się – na podstawie biuletynów MEN (przygotowanych przez IBE)
- Proces uczenia z pracą domową i bez pracy domowej
- Jakie etapy procesu gwarantować na zajęciach lekcyjnych, by uczenie bez obowiązkowych prac domowych było skuteczne?
- Co w zamian za prace domowe w klasach I-III
- Jakie prace domowe zadawać w klasach IV-VIII ?
- Jak oceniać prace domowe w klasach młodszych i starszych?
- Jak włączyć uczniów i rodziców do organizacji procesów uczenia się bez obowiązkowych prac domowych?
- Rola nauczyciela uczącego, nauczyciela świetlicy szkolnej, rodzica i ucznia
Dlaczego warto?
-
Posiadamy akredytację Mazowieckiego Kuratora Oświaty
-
Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe
-
Przygotujemy imienne certyfikaty, zgodne z wytycznymi MEN
-
Dopasujemy formę oraz program szkolenia do potrzeb grupy
-
Stworzymy przyjazną przestrzeń do wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami