Bezpieczna szkoła-postępowanie w przypadku zaistnienia sytuacji kryzysowej (dla uczniów, kadry pedagogicznej i niepedagogicznej szkoły)
Zjawiska współczesnego świata wymuszają na nas, ludziach dorosłych, przybliżanie dzieciom i młodzieży treści, których znajomość może uratować im życie. Szkolenie, które Państwu proponujemy uzmysłowi uczniom z jakimi zagrożeniami mogą się spotkać zarówno w szkole jak i poza nią. Ponadto ukaże im jak niezmiernie istotne jest umiejętne postępowanie kiedy już się z nimi zetkną. Dla młodszych dzieci przedstawione zostaną zasady postępowania w różnych sytuacjach życiowych (bezpieczne poruszanie się po drodze, jak zachować się w przypadku „zaczepki” nieznajomego, jak zachowywać się w szkole – także w sytuacjach kryzysowych). Starszym uczniom, poza przypomnieniem podstawowych zasad postępowania w sytuacjach zagrażających ich zdrowiu czy życiu, zostaną przedstawione zasady ewakuacji, sposób zachowania człowieka w chwili znalezienia się w rejonie zagrożonym działaniem „aktywnego strzelca”, co robić jeśli zostaniemy zakładnikiem, „żywa tarcza”, postępowanie w czasie szturmu – to treści, które pozwolą uczniom zrozumieć, jak bardzo ważna jest wiedza na ten temat.
Całość szkolenia może zostać dopełniona przeprowadzeniem próbnego alarmu dla całej placówki oraz szkoleniem dla wszystkich pracowników szkoły z zakresu zapewnienia bezpieczeństwa w placówce.
Cel szkolenia:
Zapoznanie uczestników z różnymi wariantami postępowania w przypadku zaistnienia konkretnych sytuacji kryzysowych.
Uczniowie:
- Rozpoznają sytuacje kryzysowe, w których mogą się znaleźć.
- Wiedzą jak postępować w sytuacjach trudnych, które mogą spotkać ich w codziennym życiu.
- Potrafią zachować się w przypadku konieczności przeprowadzenia ewakuacji miejsca przebywania.
- Wiedzą kim jest „aktywny strzelec” (od klasy 4 szkoły podstawowej).
- Właściwie reagują w przypadku znalezienia się w rejonie zagrożonym działaniem „aktywnego strzelca” (od klasy 4 szkoły podstawowej).
- Wiedzą jak należy się zachować w chwili, gdy staną się zakładnikami (od klasy 4 szkoły podstawowej).
- Potrafią przyjąć odpowiednią postawę w przypadku zasłaniania się nimi przez sprawcę przed interweniującymi służbami tzw. „żywa tarcza” (od klasy 4 szkoły podstawowej).
Program szkolenia dla uczniów klas 0-3
I. Bezpieczeństwo poza szkołą
Zapoznanie z zasadami:
- jak bezpiecznie poruszać się po drodze,
- jak zachować się w przypadku „zaczepki” nieznajomego,
- jak zachować się w przypadku znalezienia „nieznanego – niebezpiecznego” przedmiotu.
II. Bezpieczeństwo w szkole
Zapoznanie z zagrożeniami wypływającymi z niebezpiecznych zachowań, w tym:
- przemoc, agresja,
- uzależnienia,
- zabawa niebezpiecznymi przedmiotami.
III. Postępowanie w przypadku zaistnienia sytuacji „trudnej”
Postepowanie w przypadku:
- alarmu,
- ewakuacji.
IV. Alarm i ewakuacja
Przeprowadzenie próbnej ewakuacji obiektu
Program szkolenia dla uczniów klas 4-8 i starszych
I. Zagrożenia wewnętrzne
Przedstawienie zagrożeń mogących wystąpić w szkole
II. Zagrożenia współczesnego świata
Przedstawienie zagrożeń, które mogą nas spotkać we współczesnym świecie
III. Postępowanie w przypadku zaistnienia sytuacji kryzysowej
Postępowanie w przypadku zaistnienia następujących zdarzeń kryzysowych:
- ewakuacja obiektu,
- atak terrorystyczny,
- „Aktywny strzelec”,
- sytuacja zakładnicza,
„Żywa tarcza”, - szturm sił porządkowych.
IV. Podsumowanie szkolenia
Podsumowanie szkolenia – przypomnienie najważniejszych informacji.
V. Alarm i ewakuacja
Przeprowadzenie próbnej ewakuacji obiektu.
Program szkolenia dla Kadry pedagogicznej i niepedagogicznej szkoły
I. Podstawy prawne dotyczące zapewnienia bezpieczeństwa w szkole
Przedstawienie wybranych aktów prawnych dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa.
II. Zagrożenia współczesnego świata
Przedstawienie zagrożeń zewnętrznych i wewnętrznych, które mogą nas spotkać we współczesnym świecie (zarówno w szkole jak i poza nią).
III. Postępowanie w przypadku zaistnienia sytuacji kryzysowej
Postępowanie w przypadku zaistnienia następujących zdarzeń kryzysowych:
- ewakuacja obiektu,
- atak terrorystyczny,
- „Aktywny strzelec”,
- sytuacja zakładnicza,
- „Żywa tarcza”,
- szturm sił porządkowych.
IV. Podsumowanie szkolenia
- Podsumowanie szkolenia – przypomnienie najważniejszych informacji.
- Analiza przebiegu ewakuacji obiektu – mocne i słabe strony, co musimy dopracować.
Prowadzący: Grzegorz Żmijski
Magister pedagogiki resocjalizacyjnej oraz bezpieczeństwa wewnętrznego, „trener – coach”, policjant (z 26 letnim stażem) Komendy Wojewódzkiej Policji w Lublinie. Przez 14 lat negocjator policyjny. W latach 2009 – 2017 Wojewódzki Koordynator do spraw negocjacji Policyjnych Komendy Wojewódzkiej Policji w Lublinie. Od 2009 roku szkoleniowiec z zakresu zarządzania kryzysowego. Współorganizator międzynarodowego projektu „Słuchaj pomagaj – rozwiązywanie sytuacji konfliktowych bez użycia siły w trakcie negocjacji policyjnych”. Wykładowca w trakcie wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konferencji poświęconych tematyce negocjacji oraz sytuacjom kryzysowym. Uczestnik międzynarodowej wymiany negocjatorów policyjnych (Bułgaria, Grecja, Republika Czeska, Rumunia). Wykładowca w trakcie międzynarodowego szkolenia i ćwiczeń dotyczących działań Policji w przypadku zaistnienia sytuacji kryzysowej w tym pojmania i przetrzymywania zakładników (Polska, Hiszpania, Niemcy, Ukraina).Autor licznych szkoleń , warsztatów z zakresu komunikacji interpersonalnej, postępowania w sytuacjach kryzysowych i zagrożeń terrorystycznych, których odbiorcami byli pracownicy socjalni, pracownicy placówek oświatowych, banku, operatorzy numeru alarmowego 112, przedstawiciele Służby Ochrony Lotniska, funkcjonariusze Straży Granicznej, Żandarmerii Wojskowej, Policji
Zamów szkolenie

Formularz
