SNOS – Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć Szkolnych, czyli jak pracować ze „zdolnym leniem”?

O szkoleniu
W szkole jest mnóstwo tzw. „zdolnych leni” czy „inteligentnych lawirantów”. Mogą stanowić nawet do 50% populacji dzieci zdolnych. Wiemy, że wysokie uzdolnienia nie są gwarancją osiągania wysokich wyników w nauce. U uczniów zdolnych trudności edukacyjne często spowodowane są przez tzw. syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych (SNOS), czyli rozbieżność pomiędzy posiadanym potencjałem, a faktycznymi osiągnięciami. Zarówno nauczyciele jak i rodzice załamują ręce, bo określenie „on (ona) nie chce się uczyć, a ma takie możliwości…” na stałe weszło do repertuaru słów, dotyczących takich uczniów. Jakie są przyczyny tego zjawiska i w jaki sposób można sobie z nim poradzić? Podczas zajęć poszukamy odpowiedzi na te pytania.
Proponowany program szkolenia
- SNOS – czym jest i kogo dotyczy?
- Wysokie uzdolnienia a osiągnięcia w nauce
- „Zdolny leń” czy „inteligentny lawirant”?
- Charakterystyka ucznia ze SNOS
- Konformiści czy manipulanci? Przyczyny syndromu: osobowość, dom, szkoła
- Jakim typem nauczyciela jesteś (wg S. Rimm)?
- Autorefleksja
- Przyczyny SNOS tkwiące w osobowości dziecka
- Przyczyny tkwiące w domu, stylach wychowawczych rodziców
- Diagnoza intuicyjna nie wystarcza. Efekt Pigmaliona czy brak wiary w możliwości?
- Czy znasz „kod dostępu”?
- Uczeń z syndromem – nowe metody pracy
- Przegląd przydatnych metod pracy dydaktyczno-wychowawczej
- Co może zrobić szkoła i nauczyciele – jak zapobiegać wystąpieniu SNOS?
- Aktywny wykład – czynniki chroniące
- Zanim pojawi się problem
- Autorefleksja – jakie zachowania nauczyciela sprzyjają nawiązaniu relacji z uczniem z SNOS?
- Wsparcie i udzielanie pomocy uczniowi z SNOS. Jak pomóc, a nie utrwalać braku chęci do nauki i własnego rozwoju?
- Przykłady dobrych praktyk – analiza przypadku
- Bank motywatorów, czyli jak skutecznie motywować do nauki?
- Czy nauczyciele muszą doskonalić swoje kompetencje psychospołeczne i dlaczego to takie ważne?
Dlaczego warto?
-
Posiadamy akredytację Mazowieckiego Kuratora Oświaty
-
Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe
-
Przygotujemy imienne certyfikaty, zgodne z wytycznymi MEN
-
Dopasujemy formę oraz program szkolenia do potrzeb grupy
-
Stworzymy przyjazną przestrzeń do wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami