Depresje i samobójstwa wśród młodzieży – razem zadbajmy o bezpieczeństwo
Sygnały o złym stanie psychicznym uczniów, czy ich próbach targnięcia się na własne życie, docierają do nas z coraz większą częstotliwością, a statystyki w tym obszarze napawają ogromnym niepokojem.
Samobójstwa są drugą (po wypadkach) najczęstszą przyczyną śmierci osób poniżej 18 roku życia. Różne zaburzenia psychiczne stwierdza się u ok. 1/5 młodzieży. Stawia to dorosłych, szczególnie tych pracujących z młodymi ludźmi, przed koniecznością wzmożenia uwagi i czujności na niepokojące zachowania uczniów, czy podopiecznych. Depresja i próby samobójcze/samobójstwa mogą mieć różne źródła: relacje rówieśnicze, sytuację rodzinną, a także problemy szkolne. Młodzież, z racji specyfiki rozwojowej, ma skłonność do gwałtownych, impulsywnych zachowań i reakcji, przez co niekiedy stanowi zagrożenie dla samej siebie. Jak możemy pomóc?
Program szkolenia:
1. Psychologia dorastania
- Portret rozwojowy nastolatków
- Obszary zadań, wyzwań rozwojowych
- Priorytety w zakresie opieki i wychowania
2. Kiedy życie boli – zaburzenia depresyjne dzieci i młodzieży
- Zaburzenia depresyjne w klasyfikacji DSM – IV oraz ICD – 10
- Model depresji Becka
- Objawy w życiu codziennym – zniekształcenia poznawcze, błędy i ich rozpoznawanie
3. Samobójstwa wśród dzieci i młodzieży
- Myśli samobójcze
- Samobójstwa a próby samobójcze
- Zachowania samobójcze – etapy
- Samobójstwa – fakty i mity
- Jak rozpoznać ucznia w kryzysie emocjonalnym?
4. Uczeń w kryzysie emocjonalnym – sposoby postępowania interwencyjnego
- Pojęcie interwencji kryzysowej – próba klasyfikacji
- Kompetencje nauczyciela w postępowaniu interwencyjnym, a innych osób i instytucji pomocowych
- Techniki behawioralno – poznawcze i komunikacyjne w pracy z uczniami będącymi w kryzysie emocjonalnym (z diagnozą depresji epizodycznej)
- Propozycje procedur postępowania, w tym sposobów dostosowywania środowiska szkolnego wobec uczniów z zaburzeniami depresyjnymi lub znajdującymi się w poważnym kryzysie emocjonalnym
Zamów szkolenie

Formularz
