Dzieci cierpią po cichu – czy i jak można im pomóc? Nauczyciel w obliczu nowego wyzwania wychowawczego
Sygnały o złym stanie psychicznym uczniów, ich próbach targnięcia się na własne życie docierają do nas od dłuższego czasu, a pandemia COVID-19 oraz związana z nią izolacja społeczna pogłębia problem. Samobójstwa są drugą (po wypadkach) najczęstszą przyczyną śmierci osób poniżej 18 roku życia. Różne zaburzenia psychiczne stwierdza się u ok. 1/5 dzieci i młodzieży. Coraz młodsze dzieci popadają w przygnębienie i bezgraniczny smutek, które prowadzą do poczucia pustki, braku sensu, a nawet śmierci. Statystyki policyjne nie odzwierciedlają skali zjawiska, bowiem problem jest złożony. Badania natomiast wskazują, że średnio w klasie jest dwoje dzieci, które miało próbę samobójczą. Stawia to dorosłych, szczególnie rodziców i nauczycieli przed koniecznością wzmożenia uwagi i czujności na niepokojące zachowania uczniów, czy podopiecznych.
Depresja i próby samobójcze/samobójstwa mogą mieć różne źródła: relacje rówieśnicze, sytuację rodzinną, a także problemy szkolne, w tym roku dołączyły do nich problemy, wynikające ze społecznej izolacji. Dzieci z racji specyfiki rozwojowej mają skłonność do gwałtownych impulsywnych zachowań i reakcji, przez co niekiedy stanowią zagrożenie dla samych siebie. Jak możemy pomóc?
Program szkolenia:
1. Depresja – dlaczego u dzieci jest inna?
- Skala zjawiska – depresja w polskiej szkole
- Ćwiczenie: burza mózgów – objawy depresji u dzieci
- Fakty i mity na temat objawów depresji u dzieci
2. Czynniki spustowe czyli dlaczego nasi uczniowie są bardziej podatni na depresję?
- Czynniki biologiczne, socjalizacyjne, kulturowe
- Film „Znikające dzieci”- źródło: You Tube
- Omówienie filmu: spostrzeżenia, autorefleksja
3. Rozpoznawanie a nie diagnozowanie czyli o możliwościach i ograniczeniach działań pomocowych nauczyciela
- Różnica między rozpoznawaniem a diagnozowaniem.
- Po stronie nauczyciela – uważność i empatia; zasada „dmuchać na zimne”
- Czego nie wolno – komunikaty szkodliwe
4. Profilaktyka depresji-pomysły na zajęcia uruchamiające zasoby indywidualne ucznia i grupowe klasy
- Scenariusze lekcji – prezentacja wybranych ćwiczeń i omówienie ich
- Bank pomysłów – przydatne narzędzia
5. Jak wesprzeć ucznia z ryzykiem samobójczym? Zasady i procedury
- Przykłady działań pomocowych
- Analiza przypadku – wg procedury
6. Wspieranie jako proces – o roli komunikatów wzmacniających
- Czym jest wsparcie?
- Trening formułowania pochwały terapeutycznej – ćwiczenie
- Budowanie komunikatów w sytuacji kryzysowej
Zamów szkolenie

Formularz
