fbpx
A-Z Centrum Rozwoju Edukacji

Diagnoza zapotrzebowania na treści wychowawcze i profilaktyczne

Wychowawcza rola szkoły polega na wspieraniu dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, które powinno być wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży. Znajduje to swój wyraz w treściach, zadaniach wychowawczych i profilaktycznych, ujętych w podstawie programowej oraz w programie wychowawczo – profilaktycznym każdej szkoły, konstruowanym na podstawie corocznie przeprowadzanych diagnoz środowiska szkolnego. Taka procedura pozwala skutecznie realizować zarówno cele odpowiadające bieżącym potrzebom społeczności szkolnej, jak również cele nadrzędne, długofalowe, wyrażone w wizji i misji szkoły oraz sylwetce absolwenta. Długotrwała praca zdalna, izolacja społeczna wywołana pandemią COVID 19 spowodowała u wielu uczniów i ich rodzin oraz nauczycieli wiele negatywnych skutków, co skłania szkoły do podjęcia zdecydowanych i skutecznych działań ukierunkowanych na ich eliminację, bądź osłabienie. Zakres tych działań nie może być jednak przypadkowy, narzucany odgórnie, a powinien wynikać z celowo przeprowadzonej diagnozy zapotrzebowania na treści wychowawcze i profilaktyczne danej szkoły czy placówki oświatowej. W procesie diagnozy nie tylko należy zwrócić uwagę na potrzeby uczniów znajdujących się w sytuacji kryzysu, ale potrzeby całej społeczności szkolnej, która niewątpliwie wymaga odbudowania i reintegracji.
Podczas szkolenia uczestnicy dowiedzą się m.in., z jakimi nowymi wyzwaniami przyjdzie się im mierzyć w obszarze wychowania i profilaktyki oraz w jaki sposób zorganizować procesy diagnostyczne, by adekwatnie określić treści, zadania wychowawczo – profilaktyczne, konieczne do podjęcia skutecznego wyeliminowania, bądź łagodzenia skutków długotrwałej pandemii i nauczania zdalnego.


Program szkolenia:

1. Nowe wyzwania wychowawczo – profilaktyczne

  • Dzieci i młodzież po roku pandemii
  • Utrudnione wypełnianie roli wychowawczej przez rodziców i nauczycieli
  • Priorytet wychowania i profilaktyki – rekomendacje dla szkół
  • Model Podnoszenia Kompetencji (Weissberg, Caplan i wsp. 1991)

2. Obszary i narzędzia do diagnozy pracy szkoły w zakresie wychowania i profilaktyki

  • Obszary do diagnozy, istotne z uwagi na długotrwałą pandemię
  • Narzędzia rekomendowane lub powszechnie stosowane, w tym służące diagnozie czynników ryzyka i czynników ochronnych
  • Alternatywne metody wykorzystywane do zbierania danych

3. Diagnoza potrzeb w zakresie treści wychowawczych i profilaktycznych, ukierunkowanych na eliminację bądź osłabienie skutków pandemii

  • Analiza treści wychowawczo – profilaktycznych zawartych w podstawie programowej
  • Ewaluacja istniejących programów wychowawczo – profilaktycznych – analiza wyników, sformułowanie wniosków
  • Analiza wyników diagnozy potrzeb środowiska szkolnego, czynników ochronnych i czynników ryzyka
  • Analiza wyników diagnozy potrzeb wychowawczych uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów w sytuacji kryzysowej

 

Zamów szkolenie

Formularz

Proszę uzupełnić to pole. Proszę uzupełnić to pole.
Proszę uzupełnić to pole. Proszę uzupełnić to pole. Proszę wprowadzić prawidłowy adres email.
Proszę wprowadzić uwagi
Proszę o wyrażenie zgody.
Proszę o wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych.