Praca z dziećmi z ukrytymi dysfunkcjami

O szkoleniu
Ukryte dysfunkcje są rzadko diagnozowane we wczesnym okresie życia dzieci, gdyż są trudne do zauważenia. Dzieci zazwyczaj określane jako niegrzeczne, dziwaczne, agresywne lub chorobliwie nieśmiałe, często są dyskryminowane w placówkach oświatowych, środowisku sąsiedzkim i rodzinie, a rodzice obarczani winą za ich złe wychowanie. Szansą dla nich jest odpowiednia diagnostyka i terapia, obejmująca różne obszary funkcjonowania, w tym: opiekę medyczną, kształcenie umiejętności społecznych, programy edukacyjno-rehabilitacyjne itd.
Pamiętajmy jednak, że zasadniczym miejscem socjalizacji tych dzieci jest szkoła/przedszkole. Właściwie zorganizowany proces kształcenia – niewymagający jakiegoś szczególnego rodzaju umiejętności od nauczycieli, to niejednokrotnie najważniejszy element, wpływający na lepsze funkcjonowanie dziecka w przyszłości. Dzieci z ukrytymi dysfunkcjami mają utrudnione lub wręcz uniemożliwione prawidłowe funkcjonowanie społeczne, emocjonalne i edukacyjne.
Proponowany program szkolenia
- Rodzaje zaburzeń – skale diagnostyczne
- Kim są dzieci z ukrytymi dysfunkcjami?
- Istota pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Działania pedagogiczne: diagnoza funkcjonalna
- Ćwiczenie w grupach: analiza przypadku
- Określanie indywidualnych potrzeb edukacyjnych
- Diagnoza intuicyjna – „zasada ograniczonego zaufania”
- Cechy autyzmu u jednostek neurotypowych
- Diagnoza pogłębiona – w jakiej sytuacji powinna być przeprowadzona?
- Case study – ćwiczenie z grupą
- Ćwiczenia dla klasy – propozycje zajęć integracyjnych, ułatwiających kontakt z dzieckiem przejawiającym dysfunkcje
- Zespół FAS – Alkoholowy Zespół Płodowy
- Przyczyny oraz skutki edukacyjne
- Dlaczego tak trudno zdiagnozować FAS?;
- Cechy FAS
- Cechy FAE – objawy i trudne zachowania
- Edukacyjne implikacje uczenia dzieci z FAS i FAE
- „Wyspa nieumiejętności na oceanie kompetencji” – jak uczyć ucznia z ukrytymi dysfunkcjami?
- Koordynacja i integracja pracy wszystkich pracujących z dzieckiem
- Analiza sytuacji edukacyjnej ucznia w kontekście jego możliwości psychofizycznych, zainteresowań
- Działania informacyjne
- Współpraca z rodzicami
- Wychowawca jako koordynator pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Realizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w ramach bieżącej pracy z uczniem
- Zajęcia specjalistyczne w placówce – zadania psychologa, pedagoga i logopedy
- Przygotowanie lekcji w klasie – efektywne formy udzielenia wsparcia uczniowi z ukrytymi dysfunkcjami
- Zadania w grupach – metody i sposoby pracy z dziećmi, u których zaobserwowano cechy nadpobudliwości psychoruchowej, cechy autyzmu lub niedostosowania społecznego
- Analiza SWOT
- Prezentacja dobrych praktyk
- Dokumentowanie przebiegu udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi z ukrytymi dysfunkcjami – procedury
Dlaczego warto?
-
Posiadamy akredytację Mazowieckiego Kuratora Oświaty
-
Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe
-
Przygotujemy imienne certyfikaty, zgodne z wytycznymi MEN
-
Dopasujemy formę oraz program szkolenia do potrzeb grupy
-
Stworzymy przyjazną przestrzeń do wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami