Uczeń z ADHD – jak mu pomóc?
ADHD – Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytami koncentracji uwagi (zaburzenia hiperkinetyczne) jest rozpoznaniem medycznym, stosowanym wobec dzieci i dorosłych, mających poważne trudności poznawcze i zaburzenia zachowania, w ważnych aspektach swojego życia, np. w stosunkach rodzinnych i osobistych, w szkole lub w pracy. Charakteryzują go nieadekwatne do wieku rozwojowego deficyty koncentracji uwagi, impulsywność i nadpobudliwość ruchowa (nadruchliwość), które determinują występowanie typowych problemów szkolnych. Wspierając ucznia z ADHD w osiąganiu sukcesów w nauce, nauczyciel powinien posiadać niezbędną wiedzę i umiejętności w zakresie zarówno rozpoznawania indywidualnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, jak i strategii radzenia sobie ze wspomnianymi problemami szkolnymi i sposobów dostosowania warunków kształcenia i wymagań edukacyjnych.
Program szkolenia:
1. Wprowadzenie do szkolenia
2. Identyfikacja trudności i możliwości ucznia z ADHD oraz zadań edukacyjno-terapeutycznych nauczyciela – omówienie i wnioski
3. Charakterystyka ucznia z ADHD, w tym omówienie kryteriów klasyfikacji wg DSM V, warunków diagnozy, objawów osiowych: zaburzeń koncentracji uwagi, impulsywności, nadmiernej ruchliwości i ich znaczenia w procesie nauczania, podtypów zaburzenia, etiologii i możliwości leczenia/terapii oraz możliwych zaburzeń współwystępujących
4. Edukacja ucznia z ADHD:
- Dokumentacja (opinia poradni pp lub specjalistycznej, plan pomocy psychologiczno-pedagogicznej)
- Dostosowanie warunków kształcenia i wymagań edukacyjnych: potrzeby edukacyjne dziecka, cele edukacyjno-terapeutyczne, zasady i wskazówki do pracy
- Typowe problemy szkolne wynikające z objawów osiowych i przykładowe strategie radzenia sobie z nimi
- Zasady oceniania
- Sposoby odróżniania objawów ADHD od celowych zachowań („Okulary na ADHD”)
- Rodzaje zajęć wspierających rozwój ucznia na poszczególnych etapach edukacyjnych
5. Ćwiczenie utrwalające zdobytą wiedzę i umiejętności w sferze rozpoznawania mocnych stron ucznia i obszarów do rozwoju ucznia oraz tworzenia planu działania pedagogiczno-terapeutycznego w pracy z uczniem. Omówienie i wnioski
Zamów szkolenie

Formularz
