W szkole jest mnóstwo tzw. „zdolnych leni”, czy „inteligentnych lawirantów”. Mogą stanowić nawet do 50% populacji dzieci zdolnych. Wiemy, że wysokie uzdolnienia nie są gwarancją osiągania wysokich wyników w nauce. U uczniów zdolnych trudności edukacyjne często spowodowane są przez tzw. syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych (SNOS), czyli rozbieżność pomiędzy posiadanym potencjałem, a faktycznymi osiągnięciami. Zarówno nauczyciele jak i rodzice załamują ręce, bo określenie „on (ona) nie chce się uczyć, a ma takie możliwości…” na stałe weszło do repertuaru słów, dotyczących takich uczniów. Jakie są przyczyny tego zjawiska i w jaki sposób można sobie z nim poradzić? Podczas zajęć poszukamy odpowiedzi na te pytania.
Program szkolenia:
1. SNOS – czym jest i kogo dotyczy?
2. Konformiści czy manipulanci? Przyczyny syndromu: osobowość, dom, szkoła
3. Diagnoza intuicyjna nie wystarcza. Efekt Pigmaliona czy brak wiary w możliwości?
4. Co może zrobić szkoła i nauczyciele?
5. Profilaktyka czyli jak zapobiegać wystąpieniu SNOS